Bilprovningen godkänner ej mitt överkryssade ramnummer...

ALDRIG spackla eller slipa bort det gamla ramnumret. Det skall överstreckas så det fortfarande är läsbart. Sedan stansar du in numret ifrån originalramen.
MEN du måste fortfarande regbesiktiga den nya ramen och fortfarande ta med styhuvudet (om ramnumret sitter på detta).

Måste inte hojen vara original vid rebes :va

Vilket isf ger mig lite problem :crash

Noteringar trillar ur registert hos bilprovningen efter 3 månader tror jag det var. Är det andra som besiktigar på en annan station så kan det ju funka att ha det "gamla" nummert instansat och det överkryssade nerslipat och övermålat. I teorin då, skulle väl räknas som bedrägeri av någon form.

Tillägginformation

RAM UTBYTT KRYSSAT CHASSINUMMER (JS1CL111100304032)
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ RAMHUVUDETS HÖ SIDA BREDVID KRYSSAT CHASSINR.
T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.
T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

Så är gjort på min hoj efter ett rambyte. Detta är info från transportstyrelsen. Tror du råkat ut för en ovanligt tjurig besiktningsman

Ett skrotat fordon kan aldrig mer brukas på gata!

Jo då, det går visst...
Men det är lite jobb och du behöver massa intyg.

Polaren köpte en Gsxr 750 -96 som va skrotad (fd racehoj), efter ursprungskontoll och motorintyg från KGK att det va okej med en 600 motor i hojen så är den i dag registrerad, skattad och besiktad. kosta Ca: 5000 spänn att göra detta.

Jag tycker det är konstigt att man tillåter detta, själv tycker jag att FB skulle sätta stopp för detta då dom har löst hojen och betalat en ny till dåvarande ägare, om den hamnar på racebana efter det var väl skit i samma, men ska den verkligen ut på vägen igen?
Enligt mig, absolut inte! En gång skrotad, Alltid skrotad...

Lite kluven till hela ämnet.Om ramen anses vara skrotad och inte ska få tas i bruk mer enligt lag och ordning så var är problemet.Att sedan hojen byggs upp från skratch till en ny motorcykel är väl helt okey men då krävs ju också helt andra intyg än vid en normal besiktning.Om så inte vore fallet så skulle ju t ex varje stulen mc som slaktas bara kunna få ett nytt ramnummer vid nästa besiktning.Låter ju knappast vidare trovärdigt.Finns säkert en anledning till hela detta förfarande hos Besiktningen som jag knappast tror beror på djävelskap för att försvåra livet hos nuvarande mc ägare.

Tillägginformation

RAM UTBYTT KRYSSAT CHASSINUMMER (JS1CL111100304032)
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ RAMHUVUDETS HÖ SIDA BREDVID KRYSSAT CHASSINR.
T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.
T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

Så är gjort på min hoj efter ett rambyte. Detta är info från transportstyrelsen. Tror du råkat ut för en ovanligt tjurig besiktningsman

Grejen är att ingen tilläggsinfo finns på min hoj, och på din hoj finns det ju ett icke överkryssat ramnummer bredvid det kryssade.

En gång skrotad alltid skrotad. Pma mig chassinummer så kan jag fråga kompisen som jobbar på ASB med regristreringar vad som krävs, eller om det över huvud taget går att få den i trafik igen.

Har jag fattat det rätt?

Ramen är inte och har aldrig vart skrotad, utan endast vart på en skrot och vänt?

Du har papper på hojen och står som ägare i bilregistret för just denna hoj?

Problemet är att det finns små märken över ramnummer, som gör att bilprovningen inte kan säkerställa ramnummer, trots att det är fullt möjligt att tyda ramnummer?

Hur kan man ha papper på något som är skrotat.

Skrotat betyder ju att den inte finns i registret längre.
Dvs det är ingen motorcykel och går inte att ställa på, försäkra.
Det ska väl inte ens gå att beställa besiktningstid eftersom den inte finns.

Last edited:
En gång skrotad alltid skrotad. Pma mig chassinummer så kan jag fråga kompisen som jobbar på ASB med regristreringar vad som krävs, eller om det över huvud taget går att få den i trafik igen.

Det stämmer inte. Det går att registrera den igen men det kräver en massa jobb.

Jag har dock inte gjort det själv men vet att de har gjorts med ett släp.

Jag skulle tro att att det faktiskt räcker om TS slår i ett nytt nummer på annan plats på ramen så ska detta fungera. Detta är naturligtvis bveroende på om alla papper är i ordning och att SBP "bara" hakar upp sig på att ramens nummer är kryssat och inte att identiteten / numret är skrotat.

Som jag tolkar ts;

1. Hojen finns i registret, har ett ramnumer i pappret och ett regnr.

2. Id-märkning på ram är skadat/svåravläst, men stämmer mest sannolikt överens
med papper.

3. Hojen har fått nedslag då ramnumret är skadat.

Eller?

I så fall; laga ramnumret.

Som jag tolkar ts;

1. Hojen finns i registret, har ett ramnumer i pappret och ett regnr.

2. Id-märkning på ram är skadat/svåravläst, men stämmer mest sannolikt överens
med papper.

3. Hojen har fått nedslag då ramnumret är skadat.

Eller?

I så fall; laga ramnumret.

1. Ja.
2. Ja. Det går bra att läsa av det, men det är uppenbarligen överkryssat med mening.
3. Ja. Ett kryssat ramnummer är samma sak som inget ramnummer.

Visst, men jag tror inte att det är lagligt alls, och jag är inte säker på att det hjälper. Fast jag vet inte.

En kryssad ram = En avregistrerad/skrotad ram.

Din ram är inte kryssad, utan har endast några skador. Åtgärda skadorna...

TS ram är uppenbart INTE skrotad. Hade den varit det hade den haft tillägget "AVREG" i registret. Och då går det inte såvärst bra att boka tid för kontrollbesiktning. Skilj på äpplen och tomater.

Precis som när man skadat ramen, köper en ny reservdelsram (reservdelar har inget id-nr. kostar massa kosing med CoC osv för varje individ) och knackar in ramnumret från den gamla, skadade ramen. Så det är bara att slipa, putsa, polera och sedan fram med stansverktygen :)

Last edited:
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back