Bilprovmimgen..näver ögänn !

om man inte har varvräknare inkopplat hur gör dom då?
har dom nån egen varvräknare dom kopplar på tändkablarna lr?:va

När dom ljudmätar cross/enduro vid banorna brukar dom spänna på en klämma på tändkabeln och ha en liten digital varvräknare. Antar att dom har nå liknande på bilprovningen?
 
åker du med en kultändare till motor eller?:)

Nepp, strokead briggs n stratton:crash

Funderade mer på hur de gör med typ hojar med Düx motorer eller likannde, de ligger ju runt 2.7 liter i vissa fall och det torde medföra en rätt stadig slaglängd:3freak
 
Dom har blivit helt rabiata på bilprovningen.
Här kommer lite saker som jag o mina vänner varit ute för.

Dom pressar in bromsreglaget med båda händerna allt vad de kan.

Klagat på att mina skivor var utslitna på bilen pga rost kanten som bildas (jag påpekade att det är skivans tjocklek o inte rostkantens tjocklek som är avgörande.)

De ville att jag skulle sätta en slangklämma runt en slang för om den lossnade kunde det komma in avgaser i kupen. (Jag frågade henne sens när har man börjat dra avgaser i gummislang? Det var vevhus ventilationen)

Kompisen hade en 2:a på sprucken vevhus ventilation. vid ombesiktningen så frågade hon vart sitter vevhusventilationen?

och jag vet inte hur många gånger jag har fått stå o försvara att man har haft brusten fjäder på båda sidorna. (Det är ingen 2:a om den inte är av mer än 3 varv eller inte ligger säkert i skålen.)

Vid en reg besiktning av en tysk släpvagn så var bromsberäkningen på draget ett C men i pappret så stod det att den skulle vara minst A Dessutom vägrade besiktningsmannen att prata med tillverkaren som vi hade på telefon vid besiktning nr 2(det tog 3 reg besiktningar lite ten och en ny bokstav på draget.)

Men o andra sidan har jag kört igenom bilar med knytnävs stora hål i trösklarna som de inte har sett.
 
Bes bilen på carspect häromdagen, en gammal volvo 940 91a där tidigare bisiktining var på bilprovningen som hade satt bra att veta på dragkroken & rost i höger balken.

Åkte in med bilen, dom varken kollade på dragkroken eller balken, tyckte jag var bra :)

Samma sak med framfjädrarna, dom var kappade fast det viste inte jag om, så när dom hissa fronten så hoppa fjädern ur & hon sa bara, borra ett hål o dra en slanklämma så den stannar kvar :)

Även bränsleledningarna låg mot kardanen & bes kvinnan sa bara, det kan ju vara bra att fixa annars kommer det spruta bensin, dedömde tillomed bilen för att den såg så bra ut :)

Sånt bemötande skulle jag velat ha varje gång jag bes något :)
 
Last edited:
Bes bilen på carspect häromdagen, en gammal volvo 940 91a där tidigare bisiktining var på bilprovningen som hade satt bra att veta på dragkroken & rost i höger balken.

Åkte in med bilen, dom varken kollade på dragkroken eller balken, tyckte jag var bra :)

Samma sak med framfjädrarna, dom var kappade fast det viste inte jag om, så när dom hissa fronten så hoppa fjädern ur & hon sa bara, borra ett hål o dra en slanklämma så den stannar kvar :)

Även bränsleledningarna låg mot kardanen & bes kvinnan sa bara, det kan ju vara bra att fixa annars kommer det spruta bensin, dedömde tillomed bilen för att den såg så bra ut :)

Sånt bemötande skulle jag velat ha varje gång jag bes något :)

Så det låter bra att du kommer få husvagnen in i bagaget på bilen när du bromsar.
Spruta vägen full med soppa så vi hojåkare kör omkull eller att du kör rakt i diket för du inte har något fjädringsväg längre.

Låter ju som ett fantastiskt oseriöst företag :dummer:dummer
 
Bes bilen på carspect häromdagen, en gammal volvo 940 91a där tidigare bisiktining var på bilprovningen som hade satt bra att veta på dragkroken & rost i höger balken.

Åkte in med bilen, dom varken kollade på dragkroken eller balken, tyckte jag var bra :)

Samma sak med framfjädrarna, dom var kappade fast det viste inte jag om, så när dom hissa fronten så hoppa fjädern ur & hon sa bara, borra ett hål o dra en slanklämma så den stannar kvar :)

Även bränsleledningarna låg mot kardanen & bes kvinnan sa bara, det kan ju vara bra att fixa annars kommer det spruta bensin, dedömde tillomed bilen för att den såg så bra ut :)

Sånt bemötande skulle jag velat ha varje gång jag bes något :)

Sånt ska banne mig inte förekomma men som sagt alla är mänskliga men när denne upptäckt detta så skall detta anmärkas. Visst kan man sätta fast fjädern men som sagt hur sätter man fast fjädern i andra änden då blir det anmärkning kort, risk för att komma ur läge = 2:a
Likaså bränsleslangen får inte nöta på annan detalj likaså där om nu inte besgubben hjälper att sätta fast den på ett säkert sätt = 2:a
När det gäller dragramen så får det inte finnas mjukrost eller rosthål som därmed försvagar konstruktionen för du kan säkert dra 1800kg på denna bil så det blir lite krafter = 2:a
Vad tycker du om bilen bakom/framför dig skulle ha dessa fel & något händer, du vill nog inte vara i denna situation/ställe samtidigt!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När det gäller hojar så finns det på typskylten 2 olika direktiv där ena är 92/61 & en annan som börjar på 2002. Omfattas mc av någon av ovanstående direktiv så skall man går efter db som står på skylten säg t,ex 89db. På detta tal så lägger man till 5db som en snällhetsfaktor för all kringljud dvs 89db + 5db så får man 94db som man skall mätas på det varvtal som även står på typskylten. . Skulle varken varvräknare eller info ang db så är det 103db som gäller & subjektiv bedömning. Subjektiv bedömning skall även göras på de hojar som inte är helfordonsgodkända & inte har varvräknare men detta skall inte missbrukas. De flesta som bes hojar har ett mcintresse bakom sig & bedömer utifrån ungefärlig tomgångsvarv & sedan upp till önskad märvarv. Sen tycker jag det är slött av mcägare "gäller inte TS nu i efterhand" att inte orka byta rykrör när de vet med sig att det låter för mkt då det är ju trots allt 48månader mellan kontrollerna. Många är väldigt kunniga på mc men kan garanterat handen på hjärtat säga att lika många är helt okunniga trots de ger intryck att de vet mkt. Har man sett skräckexempel så tar man många med en nypa salt oavsett om det är mcåkare/bilägare/tung chaufförer! :)
 
Dom har blivit helt rabiata på bilprovningen.
Här kommer lite saker som jag o mina vänner varit ute för.

Dom pressar in bromsreglaget med båda händerna allt vad de kan.
Man gör ett högtrycksprov dock räcker det med e nhand!

Klagat på att mina skivor var utslitna på bilen pga rost kanten som bildas (jag påpekade att det är skivans tjocklek o inte rostkantens tjocklek som är avgörande.)
Är det ventilerade skivor så kan tjockleken vara betydande just för bedömning om den är för tunn innan det finns risk att den spricker. Har sett en del skivor på tungbilar & bromsar man med den sliten skiva så sliter man sönder det mesta med dessa bromsok!

De ville att jag skulle sätta en slangklämma runt en slang för om den lossnade kunde det komma in avgaser i kupen. (Jag frågade henne sens när har man börjat dra avgaser i gummislang? Det var vevhus ventilationen)
Både ja & nej men visst det kommer gaser dvs ifrån motorns vevhusventilation, detta är en miljödetalj som måste vara sluten & det är inte roligt heller att få in det i kupen!



och jag vet inte hur många gånger jag har fått stå o försvara att man har haft brusten fjäder på båda sidorna. (Det är ingen 2:a om den inte är av mer än 3 varv eller inte ligger säkert i skålen.)
Står inget om hur många varv en fjäder måste vara av! Finns det en kant på fjädersätet så är risken mindre att den hoppar ut läge men de som inte har detta finns stor risk att den hoppar ur läge. t,ex bmx 3 serie så måste man lyfta lite lätt på slutväxeln för att länkarmarna sänks så man kan kolla om fjädern är av annars kan man inte kontrollera detta. Vad hade du för bil?

Ang reg så avstår jag ifrån att svara då det finns personer men bättre kunskaper inom detta!
 
Trevligt att läsa att man inte är ensam om knepiga besiktninggubbar.

Besikta gixxern för två år sen.Fick en två på att regskylten satt fel tyckte gubben. Den sitter väl synligt och så orginal det går att få när orginalplasten är borta. Så vid nästa besiktning så skicka jag pojkvännen med hojen gjorde inga ändringar med skylten. Den gick igenom med blankt papper.

Besikta bilen i våras bessiwissern tyckte jag skulle byta mina året runt däck för det är farligt att köra med dem på sommaren. De blir så hala fick jag veta trots att det bara regnar i stort sett hela sommaren. Sen gick han vidare och klaga på lamporna på bilen de var dåligt ljus. Tyckte jag skulle byta ut lamphusen. Visst inget xenonljus men på en gammal bil är det så.
Jag kände mig kränkt verkligen av den här killen som verkade tro att alla har hur mycket pengar som helst.
Blev att jag ringde stationschefen och berätta om hur kränkt jag kände mig av den här besiktningsmannen. Och att jag nu efter väljer andra ställen att besikta på.

Jag tror killen hänger löst.

Grät du ut i aftonbladet också? Jag menar, du kände dig ju krenGt.
 
Har inte haft några problem, men då åker jag numera med orginalgrejer på hojen..
Kanske får man finna sig i att personalen klankar ner på grejer som sysns dåligt, låter mycket eller inte sitter fast?

Fick ombesiktning på min gammelducce pga. högt ljud. Inte grät jag för det, bara hem o byta. Jag visste ju att jag chansade med öppna termisar. En gång har besiktaren gjorde fel var när jag besikta min gamla merca 190. Klagade på inget signalhorn (satt eftermarknadsratt med en liten markering för tuta, hon missade den) samt ingen nummerskyltsbelysning (vredet i 0 läge = varselljus, satte på halvljus och visade att det funkade, men 1:an var redan inskriven).
 
Ok, om jag uttrycker mig såhär då.

De initiala felen som gjordes var att
1. Hon medvetet körde en trasig bil besiktningen.
2. Hon tar med sig sitt spädbarn.
3. Hon tar inte med sig någon telefon.

Hade hon inte varit medveten om felet med att bilen inte går att starta så hade det varit en annan situation, men de ovan nämnda faktorerna tyder på extremt dåligt omdöme från hennes sida.

Att hon sedan ringer och skäller ut dem för att de inte hjälpte henne när hon kört dit sin skrotbil, som du så fint uttryckte det, är ju helt befängt.

Vad hon kunde ha gjort istället säger ju sig självt, men du kanske vill att jag ska skriva ner det också?

Kanske frågat om hon behövde hjälp?
När skrev jag något om att dom skulle godkänt bilen??
Skrev väl inte någonstans att dom gjorde fel som puttade ut bilen och underkände den?
Det var de faktum att man bara lämnar en kvinna med sitt barn utan att ens fråga om hon vill ha hjälp, låna en telefon eller vad fan som helst! Besiktningskvinnan sa inte ett ord, utan dom puttade bara ut bilen sen gick hon in å stängde porten. Och att man tar med sig ungen, skulle hon lämnat ungen ensam hemma själv tänkte du? Eller hur menar du?

Åter igen, vart skrev jag någonting om att dom gjorde fel som puttade ut och underkände skitbilen?
Läs om läs rätt.
 
Om det skulle föreställa ironi var det det sämsta försök jag sett på bra länge. Läs om inlägget jag svarade på.

Du han före, gick tillbaka och läste hela. Inte låta bli att citera hela inlägg MartinP:7peta

Herre gud...
 
Ok, om jag uttrycker mig såhär då.

De initiala felen som gjordes var att
1. Hon medvetet körde en trasig bil besiktningen.
2. Hon tar med sig sitt spädbarn.
3. Hon tar inte med sig någon telefon.

Hade hon inte varit medveten om felet med att bilen inte går att starta så hade det varit en annan situation, men de ovan nämnda faktorerna tyder på extremt dåligt omdöme från hennes sida.

Att hon sedan ringer och skäller ut dem för att de inte hjälpte henne när hon kört dit sin skrotbil, som du så fint uttryckte det, är ju helt befängt.

Vad hon kunde ha gjort istället säger ju sig självt, men du kanske vill att jag ska skriva ner det också?

Känns som att vi diskuterar olika saker?

Ja vi kan väl helt enkelt konstatera att vi har olika syn på vad servicemind och allmänt folkvett betyder.

Påminn mig om att växla ner och gasa om jag ser dig putta hojen längs vägkanten.
 
Jag tycker det låter som rimliga kommentarer från besiktningsmannens sida, han försökte väl ge dig tips om hur du kan köra säkrare. Hade du fått fel i protokollet hade jag förstått dig men nu låter du bara gnällig.


Boktips i ämnet: "Ingen tar skit i de lättkränktas land" (David Eberhard)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321849

Du får be Adlibris om provision för du hjälpte dem precis att kränga en bok :D
 
Det här måste jag bara berätta det här med att vara medveten om fel. Var en tjej som kom till besiktningen, bes teknikern som skulle besikta bilen skulle provköra den först. Han hann 50m sen vände han & körde tillbaka & satte körförbud på fordonet. Varför? Jo när bes teknikern skulle provbromsa när han rullade iväg så tog bromsarna i botten så teknikern fick dra i handbromsen för att stanna fordonet. Bromsvätskebehållaren var tom på bromsvätska, tjejen visste om att bromsen tog lite långt ner men skulle till verkstan direkt efter besiktningen. Vad säger man JÄVLA Stolpskott!
 
Bes bilen på carspect häromdagen, en gammal volvo 940 91a där tidigare bisiktining var på bilprovningen som hade satt bra att veta på dragkroken & rost i höger balken.

Åkte in med bilen, dom varken kollade på dragkroken eller balken, tyckte jag var bra :)

Samma sak med framfjädrarna, dom var kappade fast det viste inte jag om, så när dom hissa fronten så hoppa fjädern ur & hon sa bara, borra ett hål o dra en slanklämma så den stannar kvar :)

Även bränsleledningarna låg mot kardanen & bes kvinnan sa bara, det kan ju vara bra att fixa annars kommer det spruta bensin, dedömde tillomed bilen för att den såg så bra ut :)

Sånt bemötande skulle jag velat ha varje gång jag bes något :)

och vilken av dom 3 grabbarna som jobbare där är utklädd till kvinna? Inte mycket till sanning här.
 
Grät du ut i aftonbladet också? Jag menar, du kände dig ju krenGt.

Alltså jag var där för att besikta bilen allt annat byter jag om jag vill. PUNKT
Däcken var helt nya. BTW
Stationschefen visste exakt vem det var jag snacka om så att säga. Så stollen har varit på tapeten förut.
 
var och besiktade hojen idag, ställde den bredvid kärran och bilen vi tagit den på, folk körde väldigt nära så när vi skulle bsikta kärran flyttade jag hojen till en bänk istället så att den inte skulle stå på parkeringen.
fick höra när jag kom in att det var bra att flytta på den för dom hade haft någon som skulle besikta sitt släå och körde som en stolle och var allmänt blåst. när denna person skulle köra in i besiktningshallen så lyckades dom välta en mc som stod parkerad och skulle besiktas. Blev körförbud på hojen väldigt snabbt av han som besiktade mion honda. idioten som körde omkull den fick tydligen många arga människor på sig.

bara klad att det inte hände min hoj. :rolleyes:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top