Bilproblem...väldigt OT men behöver hjälp

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Skriver här också eftersom det krävs att man äger minst en supra för att få hjälp på bilsidor..

Har en Audi 100 2.2 1985 som helt enkelt vägrar varva över 4200. Är jättepigg i övrigt men så fort varvmätaren kommer en bit ovanför 4000 så börjar det bluddra. Har testat att växla ner så jag ska hamna en bra bit ovanför men då stryper den sig bara och ger ingen gas förren varvmätaren sjunker till 4000

Har provat att byta ut en hel del grejer men det hjälper inte ett smack. Jag misstänker att det är något elektriskt, kan det vara så? Jaja, jag står helt handfallen inför detta. Någon som har varit med om liknande eller vet på ett ungefär vad det handlar om?

Tacksam för svar
/Burre

Jag e ingen bilgud direkt...men den kan inte vara strypt?

(flåt kunde inte hålla mig, Nu måste jag gå och lägga mig)

Det är nu du ska sälja bilen o köpa ny.
Ett tecken.

750RR

Vad har du bytt???

Borde vara nå´t i förgasaren... tycker det låter som bränslebrist eller luftbrist...

Hur ser luftfilter ut?

Kan den varva upp utan belasting???

Kan vara avgasystemet som är igen täppt...

Kolla å rappotera...

Mathias

Halloj...

Hade en polare som hade det problemet du har...
Men han hade en 1,8 med förgasare...förgasarfotspackning var helt slut så den tog tjuvluft därigenom...Den slutade varva typ vid 3500 varv på dom lite högre växlarna...

Skumt men du har väl insprutning eller ?? 2,3:a eller ??
Kan vara nåt med att den tar tjuvluft nånstans men det måste nog vara ett rätt stort hål..Polarens förgasare satt knappt fast...:)

Lycka till...

Mvh Makke

Kolla kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket, kolla om den är ordentlig isatt, kolla om den är frisk eller byt!

Byt soppafilter och prova att rycka ur kabeln till spjällhuskontakten, den som blir aktiverad vid fullgas.

Och sen som vanligt vid mekande med bilar så ska du ha en burk startgas som använder flitigt vid alla vakumslangarna. Kan räcka med en liten spricka där den tjuvluftar så kan den gå som en påse nötter. Spraya rikligt och så märker du om den varvar till eller sjunker i varv= byt slangen.

LÅter väl som bensinbrist eller tändningsbrist..

Annars kan du ju åka till en audiverkstad, dom verkar kompetenta och bra :rolleyes: .. en kompis åkte med sin 100/2.0 till din bil och frågade vad som va fel (den startade inte när det va kallt) svaret: sälj den till sommaren när det är varmt!

:skrämd

//jaG

Jag sätter en femma på att det är taskigt soppatryck pga av igensatt soppafilter och/eller taskig soppapump. Av symptomen att döma låter det som att du har bränsleinsprutning.

Har haft lika bil med lika motor.
Haft samma problem (+ ca 1000 till).
Soppapumpen var dålig/slut så det var bara att börja gräva i tanken :zpy ...

Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”