Bilproblem, bromsarna låter vid sväng

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
jajaja jag vet att det inte är ett bilforum, men kunskapen är HÖG här och jag är inte reggad på nåt bilforum....hoppas det är ok !

Har en Mondeo som nyss servats utan anmärkning.

Dock låter det som tusan om bakdelen av bilen när den stått still ett tag, å oljudet uppkommer vid högersväng....men även vid vänstersväng senaste dagarna.

När bilen blivit varm, jag har kört ett tag och använt bromsarna så blir den tyst !
Så jag antar utan att veta att det är bromsarna.

NÄ, jag har inte tagit av och kollat, har liksom inte hunnit....

Men om nån vet så där på rak arm vad det kan vara skulle mitt sinne bli betydligt lättare !

Så vad tror ni ?

Ljudet är : skrapande, ganska högt, lite som brus.....

Ljudet är : skrapande, ganska högt, lite som brus.....

Är det skivor bak så kolla så dom inte är rostiga, känn även i ytterkant på skivan om det kan ha bildats en tjockare kant där. Har du en tjock kant längst ut på skivan så kan den gå emot när du svänger.

Jag skulle rekommendera att ringa till verkstaden som servade bilen. Fråga om dom kan minnas om det var någon anmärkning på bromsarna som dom glömt att nämna.

Mvh // En Verkmästare som ibland kan missa serviceanmärkningar :huvet

Är det skivor bak så kolla så dom inte är rostiga, känn även i ytterkant på skivan om det kan ha bildats en tjockare kant där. Har du en tjock kant längst ut på skivan så kan den gå emot när du svänger.

Det är en tjockare kant...som fan....ska det inte vara det ?
Hur fixar jag det ?

Dom är INTE rostiga !
Det var en månad sen service, så dom lär inte minnas!

Tack för svar, tacksam för mera svar :)

Det är en tjockare kant...som fan....ska det inte vara det ?
Hur fixar jag det ?

Dom är INTE rostiga !
Det var en månad sen service, så dom lär inte minnas!

Tack för svar, tacksam för mera svar :)

Hur fixa kanten? Ja, slipa är nog fan ine så dumt :tummenupp

Om det är ett lite malande ljud snarare än skrapande ljud som dyker upp när du när du kör i en lång kurva (jämfört med att du svänger i en korsning) skulle jag tippa på att ett bakhjulslager håller på att ta slut.

Slipa ner kanten på skivan med vinkelslip. Beläggen äre nog inget fel på för då skulle det låtit hela tiden, alltså inte bara vid sväng. Kolla så kolvarna kan röra sig fritt, görs lättast genom att helt enkelt plocka av oket och smörja upp kolvarna, Kan givetvis göras utan att plocka av oket men det förstnämnda är att föredra för att det ska bli bra.

Lite småfix som man kan prova då det är svårt att säga direkt vad det är..

Det e en mondeo har ägt 2st
Hjullagrena samt drivknutar i fram har aldrig varit deras starka sida.
Ett belägg slipar du ned om du nu skulle ha en kant där.
Så mest troligt är det lagret som sagt adjö.

det som talar emot kanten är ju det faktum att det tystnar när jag kört en stund!!!!
Om jag tex bromsar och gasar några sekunder, så slutar det låta när jag svänger....

Ang ljudet i förhållande till kurvtvärhet: tvärare/hårdare sväng MER oljud!

Bilen har gått 7000mil

FÖRST var det ljud vid ENBART högersväng, nu kommer ljudet vid vänster sväng oxå !

Tack för att ni tar er tid !

Låter ju som ett lager, men då borde det inte försvinna efter en stund. Sälj bilen, det är en Ford så du kommer bara bli mer ännu mer besviken med skiten.

Sälja ?

Nää, den är klockren, fungerar....hahaha nästan perfekt.....hade 3 peugeuter innan om dom KRÅNGLADE !

Mjaa låter nog mer som ett lager.. Kolla upp det. Gör vid bromsarna samtidigt om du orkar..

Sälj för fan inte aset, ford är bra skit när det fungerar. Har själv kört sönder 2 stycken.

Jag tippar på hjullagerna! Har samma bekymmer på min Passat och den har rullat 6800mil nu!!
Det är bara skit med bilar!
Sälj och köp en 945:A, funderar jag starkt på att göra!!
En traktor rakt igenom men man vet vad som är fel när det blir fel och då är det inga svårigheter att byta själv!!

hade en hyndai förr som de sitter varnare på bromsbelägen. när de är riktigt nära så skrapar de.. en liten metallpigg som går mot bromsskivan..

va fram för mig,, började först på ena sidan sen andra oså.

dock ska de inte sluta för att bromsarna blir varm. :)

Kan ju vara att lagret är lite glapp, alltså, ljudet kommer inte från lagret utan när du svänger åt ena eller andra hållet så lutar skivan lite ut/in och då kommer beläggen mot skivan.
Vet inte om det är fasta lager på en sådan eller om dom går att justera.
Men ställ bilen med växeln i, lossa handbromsen, ta tag "fem i ett" på hjulet och ryck så känner du om det är glapp.

*/ ?>
Back