Bilproblem: Batteriet har dött...

Chrille skrev:
Jag har haft en 99'a och det skapade ett gediget Saab-hat. Först bromsarna runt om ALLTID något som går sönder och senvattenpumpen. Vi har tillbringat en hel natt i ett garage för att bygga en riktig avdragare och vad fick vi för det? .....ytterligare en trasig vattenpump men lyckades dessutom skrota motorn också.
Vattenpump på kugge! :skrämd
Jo det har man sett resultatet efter ett mindre lyckat byte. Rensad axel som även driver tändningen = Killed engine
På min bil höll vattenpumpen i dryga 20.000 mil innan den började läcka, eftersom jag visste vad som kunde hända så byte jag aldrig utan körde omkring med en 5-litersdunk med glykolblandat vatten och skvätte i så fort jag stannade.
Trots detta har jag hållit mig till SAAB. Bilen efter blev en -83 Turbo med APC som skrämdes upp till +200 hk. Riktigt rolig bil.

Sweedo skrev:
Vattenpump på kugge! :skrämd
Bilen efter blev en -83 Turbo med APC som skrämdes upp till +200 hk. Riktigt rolig bil.

Vattenpumpen i sig var väl inget större problem. Var nedstucken i motorblocket och gick att vrida/rucka ner med hjälp av lagerfett. Locket ovanför var värre gick aldrig att få loss utan att det gick sönder och kostade 4 gånger så mycket som pumpen. Det fanns rallytoppar till 2 litersmotorn som gav +200häst utan turbo redan i slutet av 70 talet. Att de sen inte gick rent under 1500 varv ....

Jag har samma problem fast tvärt om. Mina fläktar går inte alls! Satte på vippa för att styra skiten manuellt men det blir för varm. Sitter en 30 säkring på fläktarna. Det gå utmärkt att köra utan fläkt så länge man kör. Stå still tycker den inte om... Fulmek, ta ur termostaten..
Swedie skrev:
det var varken eller.

Visat sig att fläkten ligger på HELA tiden...

Går att dra ur pluggen.

Jag mätte o fann att ena kabeln till plugen som får tyst på fläkten inte går nånstans. ändan har en skruv på i en öggla. Så den ska väl vara fäst nånstans... men vart?
Hursom så testade jag att jorda den o det hjälpte INTE. Så den ska väl monteras nånstans kanske.. hmm

Vill ju inte köra utan fläkt iaf...

suck 1 timmar kvar tills jag måste åka.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8