Bilpool

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det lokala kommunala bostadsbolaget ska erbjuda den tjänsten till sina hyresgäster i "miljöns" tecken och att de ska slippa bygga fler p-platser. Vilket argument som väger tyngst låter jag andra bedöma. Jag har min uppfattning rätt klar för mig.

Bilpool är inget direkt nytt. Jag har för mig att man gjort försök på det tidigare, men det har inte fungerat så bra. Kanske är folk skeptiska mot det. Är det några fallgropar i kostnadsbilden? Någon som har personlig erfarenhet av det?

Tanken är inte dum egentligen beroende på hur ens behov ser ut. Många som idag har bil har nog inte något egentligt behov av det. Kostar pengar i försäkring, underhåll, service, p-avgifter, skifte vinter/sommardäck, värdeminskning etc och kanske inte används så ofta för att motivera det. Ren bekvämlighet i många fall alltså.

http://hd.se/skane/2010/09/27/bilpool-for-hyresgaster/

Ptja, inget för mig iaf. Vardagsbilen behövs inte dagligen oftast, men när jag behöver den så är det i jobbet, semester osv, dvs så måste jag ha den då, jag kan inte vänta med vissa saker tills bilen råkar vara ledig. Samma sak med racebussen, nog svårt att lasta in racemoppen, tält, däck mm i bilpoolsbilen å dra iväg över helgen.

Men visst, åker man bara å handlar å möjligen hälsar på svärmor med barnvagnen en gång i månaden så funkar det säkert.

Vad kostar det att vara med i en bilpool? Är det kanske billigare att hyra bil eller ta taxi dom gånger man behöver bil?
En bilpool borde ju ha samma kostnader som en biluthyrningsfirma. Men det kanske faller på att korttidshyra av bil är dyrt.

EDIT
Jag hittade en bilpool
Anslutningsavgift
Privatperson 295 kr
Månadsavgift hushåll 99 kr vid fast medlemskap.
0 kr vid Pay&Go medlemskap
Månadsavgift företag Överenskommelse mellan företag och SunFleet
Km-avgift Från 2 kr per km de första 150 km. Därefter från 1,65 kr per km. Drivmedel ingår i km-priset
Timkostnad Kl 08-17: Från 29 kr per timme
Kl 17-22: Från 17 kr per timme
Kl 22-08: Från 7 kr per timme
Dygnskostnad Från 348 kr
Weekendpris
(Fre 17- Mån 08)
Från 339 kr
Bokningsavgift 22 kr per bokning

Det verkar ju vara ganska jämförbart med vad OKQ8 tar för en hyrbil. Men det kanske känns bättre att vara med i ett kollektiv. :va

Last edited:
Jag skulle betala rätt mycket för att slippa vara med i ett kollektiv.

Kommunistfasoner

Vad kostar det att vara med i en bilpool? Är det kanske billigare att hyra bil eller ta taxi dom gånger man behöver bil?
En bilpool borde ju ha samma kostnader som en biluthyrningsfirma. Men det kanske faller på att korttidshyra av bil är dyrt.

Tror jag gjorde smartare att köpa gammal veterenare
Anslutningsavgift Privatperson 295 kr
Bil köp 10 000

Månadsavgift hushåll 99 kr vid fast medlemskap.
Försäkring 50kr månaden

Km-avgift Från 2 kr per km de första 150 km. Därefter från 1,65 kr per km. Drivmedel ingår i km-priset
2 kr/km i stan 1,2 kr/km längre stäckor

Timkostnad Kl 08-17: Från 29 kr per timme
Kl 17-22: Från 17 kr per timme
Kl 22-08: Från 7 kr per timme
Dygnskostnad Från 348 kr
Weekendpris
(Fre 17- Mån 08)
Från 339 kr
Bokningsavgift 22 kr per bokning
0 kr och jag får den alltid när jag vill

Så för mig som använder bilen 2mil 3h 2ggr veckan som crossfraktare och 1 mil 1h för att handla 2ggr i månaden som absolut minimum, blir kostnaden med bilpool: 10 bokningsavgifter, 26h, 18mil dvs 220+442+360=1022kr i månaden

Medans jag nu betalar 360 kr i soppa och 50 kr i försäkring.

Tror knappast bilen lyckas kosta i snitt 600kr i månaden i reparationer.

Lägg på sommar/vinterdäck också :)
Har ingen koll på hur länge däck håller faktiskt, har alltid lekt sönder dom eller sålt bilen innan dom tar slut. Fick iaf med både nya vinter och sommardäck så det kan dras av från inköpskostnaden.

Men säg att dom håller 5000 mil utan massa lek isf är det ju strax under 1 kr/mil om man köper hyffsat bra skit. Strax under på sommar strax över på vinter.

Last edited:
Tror knappast bilen lyckas kosta i snitt 600kr i månaden i reparationer.

Lägg på skatten(om den inte är riktig gammal), p-plats eller garage, service och att en gammal bil drar mer bränsle.

Men jag håller med dig. Vitsen med att ha bil är att den finns tillgänglig 24h om dygnet.

Mellan tummarna så kostar en gammal häck totalt runt 20-25 kr milen.

Last edited:
Har ingen koll på hur länge däck håller faktiskt, har alltid lekt sönder dom eller sålt bilen innan dom tar slut. Fick iaf med både nya vinter och sommardäck så det kan dras av från inköpskostnaden.

Men säg att dom håller 5000 mil utan massa lek isf är det ju strax under 1 kr/mil om man köper hyffsat bra skit. Strax under på sommar strax över på vinter.

Okej då:)

.. men du åker en 40år gammal häck och antar att bilarna i bilpoolen är nya? :tungan

Okej då:)

.. men du åker en 40år gammal häck och antar att bilarna i bilpoolen är nya? :tungan
Japp :D Men frågan e vad du helst åker ny snik wv som du måste fråga om lov att låna, eller gammalbil med själ som alltid finns där :D

Menade bara precis som two stroke att om man använder bil så lite att det där är billigare så är hyrbil eller taxi också billigare och troligen mindre källa till irritation.

Jag fattar inte.

Menar du en sån här?:
mini-xxl-stretch-limo-pool-1024x768.jpg

Eller en sån här?:
swimming-pool-car_1249409i.jpg

Lägg på skatten(om den inte är riktig gammal), p-plats eller garage, service och att en gammal bil drar mer bränsle.

Men jag håller med dig. Vitsen med att ha bil är att den finns tillgänglig 24h om dygnet.

Mellan tummarna så kostar en gammal häck totalt runt 20-25 kr milen.
I mitt fall (som jag räkna på) så är bilen en 68, jag har räknat med den soppaökningen i mil priset men inte slitdelar då jag inte vet vad det blir utslaget) Parkeringen e grattis just nu.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park