Bilpanik

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
ska slänga över vinterdäcken på bilen men låsbultarna får ja inte dän pga att ja slarvat bort hylsan!!! hur gör ja testade å banka dit en 18mm hylsa med sandpapper i men drog bara runt skiten! nu funderar ja på å svetsa dit en mutter el likn men kommer fälgen ta skada av värmen av svetsen?

alla tips å trix är välkommna

Kan du inte få tag på ett fälgkors?
Eller ett spärrskaft med hylsa?
Eller är det någon specialbult (låsbult) till fälgarna?

EDIT: Såg just att det var just låsbulten, sorry...

Har svetsat ett antal låsbultar som jävlas. Mycket silvertejp runt bulten och vara redo med tryckluft för att kyla/släcka tejpen som brinner :brinnerup
Brukar ta en bult som jag slipar konisk för att svetsfogen ska bli stark.

/RG

En liten tanke... eftersom det är MYCKET folk av de olika slag som läser forum m,m. När det gäller vissa knep, ge inte ut för mycket info.

Det finns ju folk som tar del av infon bara för att lätt kunna stjäla saker sen.
Jag vet hur man enkelt fixar dina hjul (jobbar som bilmek)
Men med tanke på att det lätt kan användas i fel syfte så tiger jag.

Klanka inte ner mig nu bara för detta. det var bara så att ni skulle få en tanke.

Hoppas att det ordnar sig för dig :tummenupp vinterhjul är behövligt nu.

skicka mig ett pm då! vafa allt som sagts är ju inte direkt genomtänkt. vafa ska ja med en vinkelslip till? hur fan ska ja åka till verkstad om ja inte har vinterdäck på is/underkylt osv

Bergare: har ju redan skickat dig hojen som ska ha i inbytes...

MostWanted skrev:
skicka mig ett pm då! vafa allt som sagts är ju inte direkt genomtänkt. vafa ska ja med en vinkelslip till? hur fan ska ja åka till verkstad om ja inte har vinterdäck på is/underkylt osv

Bergare: har ju redan skickat dig hojen som ska ha i inbytes...

men fattar du inte? jag håller med föregånde talare, jag är tyst.

Och vad är det för blondiner som tror att de som stjäl fälgar och dylikt givetvis inte redan vet om alla tänkbara sätt att få loss låsbultar på? Skicka honom ett pm om det ska vara så noga.

Vad är det för fälg?
Alu? plåt?
Hur mycket utrymme har du mellan bult och fälg?

Man behöver väl inte vara bilmek eller raketforskare för att lista ut hur man ska stjäla ett par låsta fälgar på bästa sätt.

Willmar skrev:
En liten tanke... eftersom det är MYCKET folk av de olika slag som läser forum m,m. När det gäller vissa knep, ge inte ut för mycket info.

Det finns ju folk som tar del av infon bara för att lätt kunna stjäla saker sen.
Jag vet hur man enkelt fixar dina hjul (jobbar som bilmek)
Men med tanke på att det lätt kan användas i fel syfte så tiger jag.

Klanka inte ner mig nu bara för detta. det var bara så att ni skulle få en tanke.

Hoppas att det ordnar sig för dig :tummenupp vinterhjul är behövligt nu.

Blip skrev:
Man behöver väl inte vara bilmek eller raketforskare för att lista ut hur man ska stjäla ett par låsta fälgar på bästa sätt.

Men hjälp grabben istället för att leka KGB!!!

Det brukar inte finnas särskilt många olika hylsor till de där låsskruvarna. Särskilt inte om de är köpta på Biltema eller dylikt.
Är det originaltillbehör till bilen eller är det något som är köpt i efterhand på en däckverkstad eller något?
Eventuellt kan det ha stått ett nummer på hylsan, kommer du ihåg vad det var?
Besök stället där du köpte låsskruvarna, berätta hur det ligger till och fråga om de skulle kunna låna ut en hylsa som passar.
Annars får du köpa snökedjor så att du kan köra till en verkstad som kan fixa det åt dig :hihi

Åk ner till närmsta däckfirma med bilen och ett stort fikabröd och be dem ta bort dem,tar 2 min och sen e alla glada...satsen vi använder kostar tyvärr ett par tusenlappar så känns inte som nåt bra råd att ge dig adress och nummer till dem som säljer dem.

Haha, när jag prao:ade på en bilverkstad så hände exakt samma sak. Kunden ville ha sin bil men dom lyckades inte få av hjulen. Då gällde det en volvo 850 som hade volvo låsmutter. Dom var för hårt spända(med lufttryck) så när den där dom skulle lossa med insatsen så slets hela upp. Dom försökte sveta och dom höll på som tusan men lyckades inte.

Då stod den lilla prao:n(jag då alltså) och tjatade på dom att den fanns likadana att köpa på volvo, många ser likadana ut. Till slut lyssnade dom och körde och köpte en sån sats. Slog i den allt var dom kunde på den slitna honan och VOILA! Hehe, lite pinsamt för dom, bra för mig...

Mitt tips, kolla om du kan hitta en likadan hona/hane som du kan drämma i.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back