Bilolja i Ducati?

Smets

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Ducati
Nu är det så här att jag har blivit erbjuden att köpa Mobil1 helsyntet bilolja till ett jävligt bra pris, går det fint att hälla den i min Ducati 900SSie?
Har t.o.m hört att bilolja skulle vara bättre i hojar med torrkoppling eller är det bara skitsnack?
 
Smets skrev:
Nu är det så här att jag har blivit erbjuden att köpa Mobil1 helsyntet bilolja till ett jävligt bra pris, går det fint att hälla den i min Ducati 900SSie?
Har t.o.m hört att bilolja skulle vara bättre i hojar med torrkoppling eller är det bara skitsnack?

:tummenner vad jag har hört.
Men det går så mycket rykten ikring olja. Ring OKQ8 dem är rätt seriösa vad det gäller oljor. Eller titta in på www.okq8.se de har något de kallar oljeguiden där de har samtliga MC märken osv.

//Fredda
 
Smets skrev:
Nu är det så här att jag har blivit erbjuden att köpa Mobil1 helsyntet bilolja till ett jävligt bra pris, går det fint att hälla den i min Ducati 900SSie?
Har t.o.m hört att bilolja skulle vara bättre i hojar med torrkoppling eller är det bara skitsnack?


helgerån enligt mig :D
självklart ska väl lilla bubben få shell advance? :tummenupp

endast det bästa är gott nog åt en ducce :D
 
Har man råd med ducke så har man råd med finolja :fakta :)
 
Låter billigt på nåt vis, jänkarna lovordar Mobil1, (som allt annat ämerikanskt) I teorin stämmer det bra med bilolja tack vare torrkopplingen, men varför snåla? 3,5 liter var 500'e eller tusende mil beroende på körförhållanden å ambitionsnivå är väl en inte allför tung utgift?

Slå i en tämligen tjock olja, 15w50 eller liknande, tunnare olja gillas ej..

Läsning: http://www.ducati.com/bikes/service...ail&Category=Maintenance+&+tuning&detailId=46

Läs sista stycket ett par gånger..

/B
 
Smets skrev:
Har t.o.m hört att bilolja skulle vara bättre i hojar med torrkoppling eller är det bara skitsnack?

I princip rätt,
en olja för MC-motorer med våtkoppling smörjer inte optimalt
eftersom det skulle få kopplingen att slira.
Men det finns MC-olja som är för torrkopplingsmaskiner också.

Tycker som Björn att du ska köra på tjockare olja än de vanliga
biloljorna eftersom du bara kör på sommarn, en Mobil1 för bil
är ofta 5W-40 eller liknande, 15W-50 är bättre för sommarbruk.
 
Håller med Björn och gthyni.

15-50 skall det vara.
Själv kör jag på OK-Q8´s SBK 15-50 olja som verkar funkar bra. Inte tillstymmelse till slitage på vippor eller kammar enligt mecken som kolla på den vid 3000 mila servicen. O då kör jag på alla bandagar som klubben har, så Lillmotorn får varva ganska så duktigt.

Köp en riktig kvalitetsolja och byt oftare än var 1000:e mil, det är inga pengar jämfört med att byta vippor. Om du fuskar och är tvungen att byta en enda vippa så försvinner hela besparingen ändå. Och dessutom kommer nog de andra vipporna som på beställning.

SBK Oljan ligger på 115:-/liter
4 liter x 115:- + 80:- (oljefilter) =540 :-
Inte såååååååå dyrt va? :rolleyes:
 
gthyni skrev:
I princip rätt,
en olja för MC-motorer med våtkoppling smörjer inte optimalt
eftersom det skulle få kopplingen att slira.
Men det finns MC-olja som är för torrkopplingsmaskiner också.

Tycker som Björn att du ska köra på tjockare olja än de vanliga
biloljorna eftersom du bara kör på sommarn, en Mobil1 för bil
är ofta 5W-40 eller liknande, 15W-50 är bättre för sommarbruk.


Hur skulle kopplingen påverkas av ngn olja? Det är ju en torrkoppling och har därmed ingen kontakt med oljan... :va
 
Chronic skrev:
Hur skulle kopplingen påverkas av ngn olja? Det är ju en torrkoppling och har därmed ingen kontakt med oljan... :va
Vänd på det: Eftersom kopplingen inte påverkas negativt av att oljan finns där kan man optimera oljan för enbart motorn (och växellådan). Dvs oljan behöver inte vara anpassad för en våtkoppling.
 
amullo skrev:
Håller med Björn och gthyni.

15-50 skall det vara.
Själv kör jag på OK-Q8´s SBK 15-50 olja som verkar funkar bra...


Ner till vilken yttertemp funkar den viskositeten bra??
 
Robban_C skrev:
Vänd på det: Eftersom kopplingen inte påverkas negativt av att oljan finns där kan man optimera oljan för enbart motorn (och växellådan). Dvs oljan behöver inte vara anpassad för en våtkoppling.

Inskickat av gthyni
I princip rätt,
en olja för MC-motorer med våtkoppling smörjer inte optimalt
eftersom det skulle få kopplingen att slira.
 
Det handlar inte så mycket om pengarna utan mest om det är lyckat att använda Mobil1 bilolja i duccen.Men nu skippar jag detta och häller i OK-Q8 SBK 15w-50 till våren, det blir nog perfa! Tack för alla bra och seriösa svar.
 
Chronic skrev:
Inskickat av gthyni
I princip rätt,
en olja för MC-motorer med våtkoppling smörjer inte optimalt
eftersom det skulle få kopplingen att slira.

Och det var svar på frågan:
Har t.o.m hört att bilolja skulle vara bättre i hojar med torrkoppling eller är det bara skitsnack?

Och vad är problemet?
 
Svane skrev:
Ner till vilken yttertemp funkar den viskositeten bra??

Åtminstone 0.
Det är vid kallstart som oljan är tunn
sen tjocknar den eftersom motorn är varm oavsett yttertemp.

Bilar ska helst kunna kallstartas i -40.
 
Jag trodde oljan var tjock, trögflytande, när den var kall, och vart mer lättflytande när den vart varm.

Kan du bekräfta ditt påstående ?

//P

gthyni skrev:
Åtminstone 0.
Det är vid kallstart som oljan är tunn
sen tjocknar den eftersom motorn är varm oavsett yttertemp.

Bilar ska helst kunna kallstartas i -40.
 
Pejo skrev:
Jag trodde oljan var tjock, trögflytande, när den var kall, och vart mer lättflytande när den vart varm.

Så är det med gammal god single-grade-olja
men multigrade är manipulerad. Den första siffran
anger viskositet kall och den andra vid arbetstemp
(någt förenklat). Så en 5W40 har viskositet 5 kall och
40 varm, medan en 15W50 har 15 kall och 50 varm.
Om jag kommer ihåg rätt så har vatten viskositet 0.
 
en 10-40 olja behåller sin viskositet bättre vid lägre temperaturer än en 15-50 olja.

Alltså.
en 10-40 olja blir snabbare lättflytande när du startar, den hinner runt i motorn och kommer snabbare fram till dina känsliga vippor. Dock så rinner den undan snabbare eftersom den är lättflytande under längre period efter att du kört klart.

en 15-50 olja tar längre tid på sig att komma fram till dina vippor, däremot så ligger den kvar länge och detta gör att om du kör en eller ett par ggr. i veckan så finns det redan en oljefilm när du startar motorn.

Jag brukar göra såhär.
Jag byter till en 10-40 (shall advance) olja innan jag ställer undan hojen på hösten, sen kör jag med den oljan under första veckan på våren, sen byter jag till 15-50 och kör till hösten.

SVANE: Typ som gthnyi menar. 15-50 klarar sig länge vad gäller temperatur. Längre än de flesta MC-åkare

Cronic: Vi behöver inte speciell "Våtkopplings"olja, eftersom vi har torrkoppling. Så de så. Däremot så delar ju oljan utrymme med växellådan, så en skummande olja är nog inge bra.
 
amullo skrev:
Köp en riktig kvalitetsolja och byt oftare än var 1000:e mil, det är inga pengar jämfört med att byta vippor. Om du fuskar och är tvungen att byta en enda vippa så försvinner hela besparingen ändå. Och dessutom kommer nog de andra vipporna som på beställning.

Nu var det ju en tvåventilare det var frågan om här.. Inte en quattrodesmo med ousourcad vipparmskromning..

/B
 
Tror nog att det smög sig in några fel under vägen vad det gäller oljor och dess viskositet...
Så bara för klarhetens skull:

- "Alla" oljor blir tunnare med ökad temperatur (och tjockare vid lägre), oavsett om de är enkla eller multigrade. Däremot kan man "förtjocka" en tunn olja vid högre temperaturer med en VI-improver (långa polymerkedjor) men den blir trots det alltid tunnare än vid ökande temp.
- Graderingen 10W-40 är riktigt gamla traditionella skalor som har ganska liten betydelse numer (förutom för lekmannen). Istället har man satt upp kriterier för vad som får kallas ex. 5W.
- En 10W-40 olja har inte nödvändigtvis samma viskositet som en annan 10W-40. Dels beroende på att kriterierna medger viss spridning och det faktum att det inte finns (ännu i alla fall) specificerat hur oljan ska bete sig i spannet mellan klassificeringstemperaturerna.
- En motorolja kan fungera utmärkt i en växellåda. Mer troligt är dock att den nötningsmässigt fungerar sämre pga av lägre halter av bla EP/AW-additiv. Men det varierar kraftigt beroende på kombinationen vilken låda och vilken motorolja och vilken drifttid man tänkt sig.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top