Bilmotor fel. Fiat Coupe 20v turbo 99, 8000mil.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Fiat Coupe 20V Turbo 99, 8200mil.

När bilen överstiger 85gr precis så börjar den ryka olika mkt, ryker aldrig under 85gr. Ibland blir det ett skyhelvetes moln ibland näst ingenting. Den har varit inlämnad för planing av grenrör för det var skeft pga nått fästa lossnat sen blitt varmt samt felsökning ang rykningen.

Vi tror stenhårt på turbon men detta köpte inte förra meken som var på bilen och trodde det skulle lösa sig genom planat grenrör å ventilkåpspackning? Nu när problemet återstår så tror han att det är ventiltätningarna och absolut inte turbon.

Vad skulle detta kunna vara?

J.Andersson skrev:
2626062 Fiat Coupe 20V Turbo 99, 8200mil.

När bilen överstiger 85gr precis så börjar den ryka olika mkt, ryker aldrig under 85gr. Ibland blir det ett skyhelvetes moln ibland näst ingenting. Den har varit inlämnad för planing av grenrör för det var skeft pga nått fästa lossnat sen blitt varmt samt felsökning ang rykningen.

Vi tror stenhårt på turbon men detta köpte inte förra meken som var på bilen och trodde det skulle lösa sig genom planat grenrör å ventilkåpspackning? Nu när problemet återstår så tror han att det är ventiltätningarna och absolut inte turbon.

Vad skulle detta kunna vara?
Min gamla Nissan 200sx betedde sig snarlikt då var det turbon. Men vad är det som säger emot?
 
Last edited:
heliac skrev:
2626067 Det är en Fiat...är det så konstigt?
Fiat är fina bilar =)
img42d6792636ee2.jpg
 
Verkligen.. den har ju inte ens dörrhandtag.

Men kolla så att oljereturen från turbon inte är koksad utan har helt fri väg. Annars tror jag på turbon, om det är oljerök alltså.
 
heliac skrev:
2626077 Verkligen.. den har ju inte ens dörrhandtag.

Men kolla så att oljereturen från turbon inte är koksad utan har helt fri väg. Annars tror jag på turbon, om det är oljerök alltså.
Nja något mer vit än blå, fast låter extremt fin både kall och varm å ingen vatten i olja eller viceversa.. Oljan är precis ny så vet inte om det kan ha nån inverkan.

Den har stått still ett bra tag därefter uppkom problemet...
 
Jag tror också på turbon.. Vore det ventiltätningarna skulle den ryka (mest) när den var kall!
 
edit: Ändrade mig efter brinks utlåtande. tror på honom! :)

Finns det ingen på zatzy.com eller något likvärdigt som kan sånt här? Någon internationell fiat coupe klubb o höra med osv?

Kan vara värt o kolla iaf!

/fd Fordägare( van hobbyfelsökare :) )
 
Last edited:
Eftersom den ryker vid 85 grader lutar det mest åt att den har en spricka i topplocket eller blocket som gör att kylarvattnet hittar in i nån cylle. Hur ser förbränningsutrymmena ut, är det någon cylle som ser annorlunda ut - och isf hur?
 
andersbrink skrev:
2626155 Eftersom den ryker vid 85 grader lutar det mest åt att den har en spricka i topplocket eller blocket som gör att kylarvattnet hittar in i nån cylle. Hur ser förbränningsutrymmena ut, är det någon cylle som ser annorlunda ut - och isf hur?


Ryker den vitt, blått eller svart?
 
Det här är ju en fråga för Zatzy egentligen..Tätningarna i turbon kan släppa igenom olja utan att turbon för den sakens skull är slut. Tex. om returen inte funkar som den ska. Oljerök kan se vit ut när det blir i så små mängder. Du har inte bytt till en olja med annan viskositet så att den är tunnare vid varm motor än förut? Vissa turbos är känsliga för mängden olja man skickar i, är det orginalturbo? Annars kanske du behöver sätta en restriktor på oljetillförseln.

Vad vet jag?!?!
 
Jag får privata kärleksbrev, men svarar här istället. Ryker på tomgång och luktar olja... spricka någonstans, antingen i blocket, toppen eller i turbon - om nu toppen har fått nya tätningar med planingen.
 
andersbrink skrev:
2626180 Jag får privata kärleksbrev, men svarar här istället. Ryker på tomgång och luktar olja... spricka någonstans, antingen i blocket, toppen eller i turbon - om nu toppen har fått nya tätningar med planingen.
Du hade ju inte roliga svar... Men om turbon håller kvar övertrycket å tätningarna är gångna, är det farligt att ha den så? Turbinen glappar inte...
 
Häll wundarweld i alla hål och gör en Uppsala-run.

De e mitt sista tips! Eller byt bort den där pastabilen
 
Jag tycker mest det låter som nåt runt kylsystemet. Nåt som vidgar sig vid värme och skapar rök när vattnet kommer ut. Tex spricka i topp vid vattenkanal.
Tycker inte det låter som turbon eller ventiltätningar. Kan vara toppackningen också...
Men har du blåst en packning i turbon pga igensatt retur tex kan det ju vara det.
Olja kan ryka mycket och vitt och kan tros vara vattenånga...
 
Tack för PM trådskaparen.

Jag ska svara dig så gott jag kan.

Jag läser tråden, och får direkt ett antal aningar, men de aningarna mynnar ut i samma slutsater som PLM drar här alldeles innan mig, och det är på samma sätt jag resonerar:

Kommer vid 85 = något med kylvattnet borde det rimligen vara.
Vit rök, oftast vatten ja.
Men var?
Omöjligt att gissa i denna tråd utan att ha sett och hört samt luktat på fordonet i fråga.
Hur LUKTAR röken är väl en fråga jag kan bidra med.
Sött? (Glykol) Eller bara varm olja?

Låt röken fukta din hand. Blir handen fet? (olja) eller tarv? (glykol)

En annan fråga: hur LÄNGE håller röken i sig? Konstant eller bara ett tag, och går sedan över?
Och om den finns där hela tiden, men BARA på tomgång, så hade JAG gissat på topplockspackningen (lågt mottryck på tomgång = vatten läcker in i en cylle, vid högre varvtal håller kompressionstrycket vattnet ute) Denna tes kan även gälla om det är en spricka i toppen ut mot en avgaskanal.
Bubblar det i expansionskärlet om du har locket av? (det måste inte göra det beroende på att inloppet kan sitta lågt på kylaren)

Några tips och funderingar såhär på distans iaf...

Lycka till!
 
Passar på att låna tråden, som de säger. Har en mitsubishi outlander turbo och den ryker när det börjar bli kallt. Den ryker första gången jag varvar ur den sen inget mer. Min gissning är att det är kondens i avgassystemet är det nån som kan bekräfta detta?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top