bilmekfråga endast kunniga behöver svara

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Har en vw passat kombi 98´a

Har problem med att den liksom har svårt att gå igång ibland , och jag vet
att det kan vara mycket olika saker men , motorn snurrar på och liksom hostar
igång rätt var det är , kan det vara gasspället tex ? tändning ? vart
leta , hittade en slang som förra ägaren hade tejpat ihop med eltejp
och den var liksom trasig , satte dit ny slang bilen gick i en vecka klockrent
och nu börjar den likadant som innan.

Så vad tror ni som vet .

Jag vet ej men kan komma med förslag iaf.
Vad var det för slang? Vacuum?
Jag skulle börjat med o kika på tändning etc, fast när du säger att den gick bra en vecka efter att ha bytt slangen så kanske det är något med den.
Vet dock ej vad det är för slang men om den har med vacuum eller luft att göra så kan bilen bete sig som du beskriver.

Bensin lr Diesel till att börja med? :va

Testa att gå lös med lite startspray över slangen och se om det påverkar motorns tomgång på något sätt, enkelt sätt att hitta en slang som inte är tät.

Kollat tändstiften?
Tändkablarna?
Luftfiltret?
Bensinfiltret?
Pumpen?

Inte direkt symptom på allt det jag har listat, men ibland kan man ju få söka ihjäl sig för att det är något annat än vad man tror!

gissar på att du har en 1,8t...antagligen luftmassemätaren som börjat spöka...vanligt fel på VAG:s 1,8t.....de brukar hålla 16-18k mil innan de börjar ge upp...speciellt om man monterar öppet filter..

gissar på att den går halft som halft på tomgång sekunderna innan den startar...

prova att rycka kontakten till luftmasse mätaren...den kommer bli slöare men gå jämt på tomgång...

innan tråden i LMM :en blir varm och motorn blir varm så går alla insprutningsmotorer på en grundmapp där den går med en fetare blandning..

har själv en Audi A4 -96 1,8 t som den gått på...

brorsans passat börja bete sig konstigt med tomgång o annat o då va de tps,en för han vad jag hörde.. vet inte men kanske nåt o gå på.

grundfråga ett,vilken motor?
ww fel vanliga:
vattentempgivare då spökar den.
vehusventilationsslangarna på v6.
1.8 t luftmängdmätare och vattentemp.
vacumslangar alltid.
tändmodul 1.6,1.8
motor och helst modelnamn vore kul,heter typ:
aeb,anb,apu,adr,arg,any,aab eller kolla med ditt reg på mekonomens hemsida så står det vad den heter.sedan kan vi hjälpa dig

Den går rent av som en jävla gammal dieseltraktor när man vrider om nyckeln innan den hostar igång , sen när man har gasat lite och den börja bli varm så
går den riktigt på tongång men när man ska gasa iväg på 1:an så hackar den som fan innan man kommer upp i varv.

passat kombi 98 1.6á , riktigt vrålåk. är bitter den har varit så jävla bra fram tills nu... och jag är inte så jävla hajj på just sånt här så snälla hjälp tack..

MOTORKODER : AHL / ADP / ARM /

Den går rent av som en jävla gammal dieseltraktor när man vrider om nyckeln innan den hostar igång , sen när man har gasat lite och den börja bli varm så
går den riktigt på tongång men när man ska gasa iväg på 1:an så hackar den som fan innan man kommer upp i varv.

passat kombi 98 1.6á , riktigt vrålåk. är bitter den har varit så jävla bra fram tills nu... och jag är inte så jävla hajj på just sånt här så snälla hjälp tack..

MOTORKODER : AHL / ADP / ARM /

Såndär blev farsans bil ett tag. Han bytte tändkablar +stift. -den blev lite bättre, sedan luftmassemätare och sen gick den kannon.

gissar på att du har en 1,8t...antagligen luftmassemätaren som börjat spöka...vanligt fel på VAG:s 1,8t.....de brukar hålla 16-18k mil innan de börjar ge upp...speciellt om man monterar öppet filter..

Enligt Bosch (som det troligen sitter i 98:an) ska de tydligen bara hålla runt 10k mil. Hade själv problem med motorelektroniklampan som lös under 1 års tid. Efter diverse felsökningar visade det sig vara luftmassemätaren, då hade bilen gått runt 1000 mil med lysande lampa utan några som helst motorproblem (slocknade när jag bytte mätaren för 1 månad sedan). Om motorelektroniklampan lyser och man får mager blandning i felkoden (kommer inte ihåg vad det var för kod) är det troligtvis luftmassemätaren. Kan vara värt ett par hundra att få ut felkoden hos VAG.

Enligt Bosch (som det troligen sitter i 98:an) ska de tydligen bara hålla runt 10k mil. Hade själv problem med motorelektroniklampan som lös under 1 års tid. Efter diverse felsökningar visade det sig vara luftmassemätaren, då hade bilen gått runt 1000 mil med lysande lampa utan några som helst motorproblem (slocknade när jag bytte mätaren för 1 månad sedan). Om motorelektroniklampan lyser och man får mager blandning i felkoden (kommer inte ihåg vad det var för kod) är det troligtvis luftmassemätaren. Kan vara värt ett par hundra att få ut felkoden hos VAG.

sant , I morse när jag skulle till jobbet så startade den klockrent :dummer
va fan så var den för 2 veckor sen också , sen funkade bra ett par dagar
sen blev det samma skit igen ..... jejeje biljävlar......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT