Billjudsfråga: Bra ljud med små lådor till 6x9'or?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har stoppat in två gamla 6x9'or och ett steg i racebussen, men dom sitter i innerväggarna ibak, 12mm OSB-skiva, så volymen bakom är åt skogen för liten. Det låter helt ok om musiken saknar utpräglad bas, men så fort det blir lite fylligare så stumnar dom. Större volym är ju uteslutet, jag tänker vare sig flytta in väggarna eller bygga ut bussen :rolleyes: Men, kan jag rädda ljudet med ett basreflexrör? Det är ju inte toktätt runt skivorna nu, men några större luftmängder kommer det ju inte förbi. Jag inbillar mig att röret skulle hindra högtalarna från att stumna när det tar stopp? :va Men funkar det om det inte är rätt volym på lådan?

Självklart har jag skruvat fast skivorna så stumt det går, och ytterplåten är nersmetad med asfaltskivor för att döda flexet i plåten, men det ska bättras på nästa gång jag river grejerna, även om det inte är där det stora problemet sitter.

Börja med att bygga i nått stadigare, tex 19mm spån eller mdf. Det måste vara absolut tätt mellan låda och luften utanför, annars får du ingen bas. Materialet får inte flexa, då får du ingen bas. Att räkna ut ett rör som funkar kräver att du vet lådvolymen, vilken avstämningsfrekvens du ska ha och att högtalarna är gjorda för en portad låda.

Börja med att bygga i nått stadigare, tex 19mm spån eller mdf. Det måste vara absolut tätt mellan låda och luften utanför, annars får du ingen bas. Materialet får inte flexa, då får du ingen bas. Att räkna ut ett rör som funkar kräver att du vet lådvolymen, vilken avstämningsfrekvens du ska ha och att högtalarna är gjorda för en portad låda.
Jo, jag vet att det ska vara stumt deluxe, men, det är trots allt en racebuss, den ska tåla det mesta utan omsorg, därav OSB. Och skivan är bultad fast med M6'or, spänd i en båge, så den är nog ganska stum :tummenupp

Det är ju 6x9'or, dom är ju trots allt gjorda för att sitta i hatthyllan, dvs STOR låda, och sällan speciellt tät, iofs beroende på vad det är för bil.

Varför måste det vara tätt, när "alla" baslådor har rör? :va

Jag vet inte exakt, men det är iaf uträknat med röret i diamtern och längden, den ska väll bara släppa ut en viss mängd?
//Chrille

Köp en färdig liten baslåda eller "Bazooka" och stuva undan på nått fiffigt ställe. Helt klart enklast om man vill ha "lite punch" och inte är så noga med ljudkvalitet.

Använd ett lådberäkningsprogram och räkna ut hur stor låda dom ska ha och så bygger du nya.

Du har väl fyllt dem med dämpull?
Det "lurar" högtalarna så lådan verkar vara mycket större.

Basreflexrör kan höja db vid ett visst spectrum med i en så liten låda så kanske du hamnar runt 120hz och akustisk kortslutnign under men det beror lite på vad för typ av låda dina 6x9 är byggda för. Du har ett värde som heter Vas. Är det väldans högt för att vara liter så är det nog så att de är gjorda för att sitta utan låda.

Rekomendation:

Steg 1: Ull om det inte ligger i lådorna
Steg 2: Större lådor eller andra högtalare om utrymmet inte finns

Last edited:
Jag vet inte exakt, men det är iaf uträknat med röret i diamtern och längden, den ska väll bara släppa ut en viss mängd?
//Chrille
Jo, jag har läst mig till att man stämmer av diameter och längd ihop med lådvolym och vilken frekvens man vill ha bäst effekt vid. Lite som att stämma av gren och insugsrör mao :)

Köp en färdig liten baslåda eller "Bazooka" och stuva undan på nått fiffigt ställe. Helt klart enklast om man vill ha "lite punch" och inte är så noga med ljudkvalitet.
Haken är platsen bara, vill inte ha någon lös högtalarlåda som är i vägen, integrerat i väggarna är rätt lagom :)

Använd ett lådberäkningsprogram och räkna ut hur stor låda dom ska ha och så bygger du nya.
Som sagt, har ju ingen låda :7peta dom är inbyggda i väggarna.

Du har väl fyllt dem med dämpull?
Det "lurar" högtalarna så lådan verkar vara mycket större.

Basreflexrör kan höja db vid ett visst spectrum med i en så liten låda så kanske du hamnar runt 120hz och akustisk kortslutnign under men det beror lite på vad för typ av låda dina 6x9 är byggda för. Du har ett värde som heter Vas. Är det väldans högt för att vara liter så är det nog så att de är gjorda för att sitta utan låda.

Rekomendation:

Steg 1: Ull om det inte ligger i lådorna
Steg 2: Större lådor eller andra högtalare om utrymmet inte finns
Aha, nu börjar det ta sig! :) Iofs är det inte ull i väggarna, bara vågig skumgummimatta för att dämpa kaltbetongrumfenomenet, dock helt utan nån vetenskap bakom, bara magkänsla :) På vilket sätt funkar ullen, hur hjälper den högtalarna?

Mitt främsta problem är ju utrymmet, så tanken med rör var ju att få det att motsvara en STOR låda, eller kanske tom ingen alls.

Det fina med en sådan är att du kan skruva den i taket eller var fan du vill.
Jo, jag vet, jag hade en stor låda förut, som alltid var ivägen. Det är ju trots allt en Caravelle, inte en Volvo FH12'a. Det kan bli skapligt trångt att få in två hojar, då vill man kunna röra sig fritt utan något som är ivägen i taket, eller på golvet :)

Jo, jag vet, jag hade en stor låda förut, som alltid var ivägen. Det är ju trots allt en Caravelle, inte en Volvo FH12'a. Det kan bli skapligt trångt att få in två hojar, då vill man kunna röra sig fritt utan något som är ivägen i taket, eller på golvet :)

Ah. I see.

Ja då får du nog leda efter baselement som är oberoende av låda eller utrymme.

På vilket sätt funkar ullen, hur hjälper den högtalarna?

Mitt främsta problem är ju utrymmet, så tanken med rör var ju att få det att motsvara en STOR låda, eller kanske tom ingen alls.

Ullen har en tröghet som lurar högtalaren att lådan är större än vad den är samt att man har fördelen att den dämpar självresonansen. Troligen så är dina 6x9 av den vanliga typen dvs "free air", dvs att de skall sitta utan låda (dock måste de ha ett stort frontstycke så att inte svängingarna i luften går från baksida till framsida då de tar ut varandra). Men testa med lite dämpull, kanske blir bra nog.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka