Billigt eller inte? Import från USA....

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Har en säljare som kan ta över en GSX-R 1000 från USA. Det är en 12 månader gammal hoj helt i orginal (enligt säljaren och vad jag kan se på bilderna). Detta skulle kosta mig 4.500 euro inkl frakten över till Sverige (ca 40.000:-).

Är detta ett bra pris och vågar man importera på detta sätt? Swedie, du har väl lite information om sånt här?

Köp så jag får prova den - SNÄLLA Marsi!!!!!!!!!!
Du kan få glass i byte ;)

Det verkade ju billigt.

750RR

Om din motorcykel har en cylindervolym av mer än 250cm3 men högst 500cm3 blir tullsatsen 6%. Om den har en cylindervolym under 250cm3 är tullsatsen 8%. Förutom tull måste du också betala 25% moms. Tull och moms betalar du på motorcykelns värde dvs 4000 Euro (om det inräknar fraktkostnader). Du kommer därmed att betala totalt 5240 Euro (räknar 6% tull på 4000 då du inte skrev vad hojen kostar på kvittot) för din hoj när du väl betalt för allt.

Om du skrev att den varit i USA mer än 12 månader så gör det inget. Det är inte du som ägt hojen. För att få inte den som flyttgods måste du bevisa att du bott i utlandet i över ett år, och ägt fordonet du tar med dig hem i över 6 månader.

Swedie skrev:
Om din motorcykel har en cylindervolym av mer än 250cm3 men högst 500cm3 blir tullsatsen 6%. Om den har en cylindervolym under 250cm3 är tullsatsen 8%. Förutom tull måste du också betala 25% moms. Tull och moms betalar du på motorcykelns värde dvs 4000 Euro (om det inräknar fraktkostnader). Du kommer därmed att betala totalt 5240 Euro (räknar 6% tull på 4000 då du inte skrev vad hojen kostar på kvittot) för din hoj när du väl betalt för allt.

Om du skrev att den varit i USA mer än 12 månader så gör det inget. Det är inte du som ägt hojen. För att få inte den som flyttgods måste du bevisa att du bott i utlandet i över ett år, och ägt fordonet du tar med dig hem i över 6 månader.

Okej, så om jag förstår dig rätt så skulle den totala kostnaden bli 5.240 euro inkl allt (mer eller mindre). Gäller detta bara från USA eller? Faktum är att killen tar in den via Italien och då med en gång så är det i ett EU land. Alltså, han tar hem den för 4.500 euro totalt och då misstänker jag (om jag inte förstod honom fel) att allt är betalt där, så vad jag får betala är från Italien till Sverige och man får väl plugga på hur det är att importera där. Det är väl som att importera från Tyskland?

Jasså! De sa du aldrig. Men nu vet du vad det kostar om du importerar själv från USA.

Inom EU kan du välja vilket land du ska betala moms i. Du är momsbepliktigad, och måste därmed betala moms, men du får välja från vad jag har läst till mig. Så om det är lägre Momssats i Italien, välj och betala Moms där och ta med papper på att momsen är betalad, så ska det inte betalas moms väl i Sverige.

Men om han nu oxå säger att importören i Italien säger att 4500 euro är final och allt som ska betalas, så är det så. Ta hem den i en täckt släpkärra och packa den längst in så kanske tullen är trötta och inte orkar inspektera om du iaf visar / säger att den är din.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park