Billigaste sporthojen över 999cc "försäkring" inte hojpriset.

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Hej, jag känner jag vill växla upp till en starkare hoj. Jag är oerhört nöjd med min cbr 650r, men jag önskar mer vrid och lite mer kraft. Men när jag nu sitter och letar på blocket så känns de som alla literhojar går de inte få fram försäkring på, eller så erbjuds bara trafikförsäkring. Någon som vet vad det kostar i försäkring för en riktigt sporthoj? Jag betalar väl ca 3500kr om året idag. Det jag är ute efter är väl en CBR 1000r-rr eller Yamaha R1 i typ av hoj.

Även kikat lite på Kawasakis sport tourer Ninja 1000, med fördelar som värmehandtag och farhållare. Men vet inte om den har den effekten i rätt område jag är ute efter trots den har runt 50 hästar mer än min CBR 650r.
 
Hej, jag känner jag vill växla upp till en starkare hoj. Jag är oerhört nöjd med min cbr 650r, men jag önskar mer vrid och lite mer kraft. Men när jag nu sitter och letar på blocket så känns de som alla literhojar går de inte få fram försäkring på, eller så erbjuds bara trafikförsäkring. Någon som vet vad det kostar i försäkring för en riktigt sporthoj? Jag betalar väl ca 3500kr om året idag. Det jag är ute efter är väl en CBR 1000r-rr eller Yamaha R1 i typ av hoj.

Även kikat lite på Kawasakis sport tourer Ninja 1000, med fördelar som värmehandtag och farhållare. Men vet inte om den har den effekten i rätt område jag är ute efter trots den har runt 50 hästar mer än min CBR 650r.
Ninja 1000 är nog billigast för den effekten och sportkänslan. Vill man gå upp ytterligare så är det tuono eller superduke som gäller.
 
Provkör en ninja 1000, ingen annan kan svara på om motorn har den karaktären du är ute efter, men min personliga upplevelse är att den hojen är både hyfsat välkammad när man tar det lugnt och lagomt huliganig när man piskar den.
 
För mig som är farbror vill man ha 27.000:- i årsförsäkring på en simpel Hypermotard trots att jag kör jete sakCta :gnissla
 
Provkör en ninja 1000, ingen annan kan svara på om motorn har den karaktären du är ute efter, men min personliga upplevelse är att den hojen är både hyfsat välkammad när man tar det lugnt och lagomt huliganig när man piskar den.
Tack för infon, ska testa denna så fort jag får möjlighet, bra pris både inköp och försäkring. Möjligheter att kanske dra på lite samtidigt som den är motorvägsslukare.
 
Låter helt galet. 42 år boendes Österåker. 8000 försäkring. Hypermotard 950.
Nä jag har nog blandat ihop nåt, kollade nu och Bilsport Mc vill ha 13.262:- vilket inte heller är billigt, och då har jag kört mc i över 50 bast så jag har lite hum om hur man gör.
 
Nakenhoj är det som gäller. Tuonon ger jag ca 6tkr/år för i helförsäkring, 175hk. SuperDuke 990, 5tkr.

Vill du ha RR får du slanta upp. På gata finns det dock bara fördelar med nakenhoj framför RR.
 
Är det den där sista kubiken som gör en hoj kul?

999cc = Tråkig trött gubbhoj
1000cc = Fullblodsräcer som är rolig att köra
 
Är det den där sista kubiken som gör en hoj kul?

999cc = Tråkig trött gubbhoj
1000cc = Fullblodsräcer som är rolig att köra
nej det är kategorin som motorcykeln är "klassad" i som avgör.
dom flesta glidare har motorer över 1 liter (1000cc)... samma gäller även dom flesta touring hojarna... och dessa har billiga/vettiga försäkringar...

samt storlek motor yamaha r1 = 998cc... suzuki gsx-r 1000 = 999cc... kawasaki ninja zx-rr = 998cc.... dock har honda cbr1000rr = 1000cc.
 
Kolla på Suzuki TL1000S, möjligt att en R kan vara vettigt prisad också.
Om du köper en -97 utan styrdämpare så se till att ha plats i budgeten för en sådan också.
Fjädringen bak kan bjuda på en del överraskningar, går dock att byta ut och det tycker jag absolut att man borde göra.

Aprilia SL1000 Falco är inte något som dyker upp hela tiden på blocket men helvete så trevlig hoj det är.
Väldigt potent maskin, går som fan om man vill.

Båda ovanstående är twinnar med riktigt gött vrid och ljud, drog igång billarm med jämna mellanrum vare sig man ville eller ej.

Helförsäkrade båda för runt 5k om året, man ~25 år gammal boendes i mindre stad.
 
nej det är kategorin som motorcykeln är "klassad" i som avgör.
dom flesta glidare har motorer över 1 liter (1000cc)... samma gäller även dom flesta touring hojarna... och dessa har billiga/vettiga försäkringar...

samt storlek motor yamaha r1 = 998cc... suzuki gsx-r 1000 = 999cc... kawasaki ninja zx-rr = 998cc.... dock har honda cbr1000rr = 1000cc.

Det var lite det jag ville belysa, det skulle absolut vara mer än 999cc, så då faller ju många literklubbor bort....
Dom flesta skulle jag påstå ligger 1cc under, för att inte hamna i klassen 1000cc eller mera...
 
Dito.
Haft en dröse MC men alltid större motorer.
Är nöjd med motorn i min något trimmade CB1000R. Stor skillnad mot 600-700cc som upplevs tomma och trista.
Även min VFR800 räckte inte till.
En literhoj är behagligare från låga till höga varv.
Skulle dock önskat en lättare hoj.
Men cc1000 känns lagom för mig
 
Försäkringen blir billigare på en äldre mc. Leta rätt på reg nr till en R1 som är t ex 1, 5, och 10 år gammal eller vad du nu kan tänka dig att äga. Ring valfritt försäkringsbolag och fråga vad det kostar dig att försäkra dessa för att få en bild av om det är värt att satsa på en nyare eller äldre hoj.
 
Jag har löst det så här:
1. Avställbar försäkring.
2. Halvförsäkring som inkluderar skydd för stöldförsök.

Tittar man på helförsäkring på helårsbasis blir det dyrt med literklubba.
 
Jag har löst det så här:
1. Avställbar försäkring.
2. Halvförsäkring som inkluderar skydd för stöldförsök.

Tittar man på helförsäkring på helårsbasis blir det dyrt med literklubba.
Beror som sagt på hojens ålder ?
Kan man nöja sig med äldre och billig hoj så gäller väl <2000kr/år hel/hel?
Fast har ju själv börjat bli intresserad av ny hoj, eller iaf nästan ny hoj, så blir försäkring av stort intresse i budgeten.
 
Betalar förresten drygt 1500kr/år för min Triumph.
110hk och 199kg torr…
Det går att ha stående även om man inte använder det mer än några gånger per år i värsta fall ?
 
Beror som sagt på hojens ålder ?
Kan man nöja sig med äldre och billig hoj så gäller väl <2000kr/år hel/hel?
Fast har ju själv börjat bli intresserad av ny hoj, eller iaf nästan ny hoj, så blir försäkring av stort intresse i budgeten.
Så har det inte varit för mig när jag ringt runt.

Nu är det ett par år sedan jag tittade på en zx900, men då skulle den kosta mig drygt 2000kr i månaden. Under samma period tittade jag även på en betydligt nyare R6 som fick ungefär samma månadskostnad. När jag ett par år senare skaffade en S1000RR låg försäkringen i samma krokar även för den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top