Billigaste sättet att få hem prylarna?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Som ni kanske vet blev min hoj stulen i Holland, om några månader åker jag hem till Sverige igen. (tänkte flyga) problemet är att jag har skinnställ, goretex ställ, stövlar, sidoväskor, handskar, 2x hjälmar osv kvar här och det lär väga mer än 20kg och kanske inte är så lätt att bara packa ner.

Vet inte vad man får betala för extra pris på flyg om man kommer över 20kg så hur ska jag få hem prylarna till Sverige på billigaste sätt? :gnissla

gillar inte att slänga saker skinnstället är i fint skick bortsett från lite bort-skrapad färg ex. och ett sånt kostar säkert 10k+ nytt.

Tips??

Post? Borde ju inte bli dyrare än priset på flygövervikt i alla fall?

Som sagt, skaffa en stor och stabil kartong, som du självklart tejpar alla hörn och kanter på så att den blir lite tåligare, och sen går du förbi någon lokal hojnasare och tigger till dig hjälmkartonger till hjälmarna så att dom ligger lite skyddade, helst i sina förvaringspåsar. DHL, UPS, Posten osv borde ju kunna skicka lådan till Sverige för rimliga pengar.

Fick du med dig allt det där på motorcykeln ner? I så fall skulle jag ta det via försäkringsbolaget och höra om de kunde ta kostnaden för att få hem utrustningen och tillbehören.

Det är väl bara att flyga hem iklädd komplett utrustning? :rolleyes:
Resten borde väl kunna klara sig under 20kg? :tummenupp

Är det någon som undrar är det bara att säga att du är flygrädd! :D

:hej

/e

Är det någon som undrar är det bara att säga att du är flygrädd! :D

Undra vad de skulle säga om man hade en fallskärm med sig ombord som komplement till flytvästen under stolen.

Åkte tåg en gång i helstället. Det var varmt och folk tittade underligt på en när man satt där med hjälmen och handskarna i knät.

Undra vad de skulle säga om man hade en fallskärm med sig ombord som komplement till flytvästen under stolen.

Åkte tåg en gång i helstället. Det var varmt och folk tittade underligt på en när man satt där med hjälmen och handskarna i knät.

Det är klart de undrade ju varför du inte hade hjälmen på dig..?

Fick du med dig allt det där på motorcykeln ner? I så fall skulle jag ta det via försäkringsbolaget och höra om de kunde ta kostnaden för att få hem utrustningen och tillbehören.

Vi var 2 personer som åkte ner, ryskan och jag :) Så har dubbla grejor också.
Kan kolla med FB om de täcker det på något sätt.

Vi var 2 personer som åkte ner, ryskan och jag :) Så har dubbla grejor också.
Kan kolla med FB om de täcker det på något sätt.

Tycker de borde vara behjälpliga med det med tanke på omständigheterna. På ett eller annat sätt får du alltid hem grejerna. Du är ju ute i god tid.

Harmon Rabb skrev:

Gjort detta ett par ggr också, i samband med hojaffärer. Det är ju inte det bekvämaste, särskilt inte på sommaren :gnissla
Men det blir nog det billigaste alternativet i alla fall :tummenupp

Gjort detta ett par ggr också, i samband med hojaffärer. Det är ju inte det bekvämaste, särskilt inte på sommaren :gnissla
Men det blir nog det billigaste alternativet i alla fall :tummenupp

Känns dock inte hållbart att komma i skinnställ på flyget .... annars borde jag filma det haha.

Ett 25kg paket härifrån till Sverige kostar 980 euro :o Skandal ju... Det måste vara billigare att betala extra vikt för flyget??

Ett 25kg paket härifrån till Sverige kostar 980 euro :o Skandal ju... Det måste vara billigare att betala extra vikt för flyget??

Ja, annars kan du ju köpa en stol till bröten och endå komma ut som vinnare.

Men kolla med ditt fb, lite deras problem nu väl.

Garanterat billigare att betala extravikt eller extrabagage hos flygbolaget. Kolla med det bolag du tänkt flyga med. Framgår säkert på deras hemsida exakt vilka förutsättningar som gäller. Har för övrigt samma erfarenhet som dig när det gäller frakt med DHL, UPS etc. Utan avtal är det dyrt att frakta grejer med dem som privatperson.

Ja, annars kan du ju köpa en stol till bröten och endå komma ut som vinnare.

Men kolla med ditt fb, lite deras problem nu väl.

En extra flygstol berättigar inte extra bagage. Läste det på Ryans hemsida precis. De borde nästan ha marknadens mest strikta regler med tanke på hur deras affärsidé ser ut. Man kan dock anmäla extrabagage i förhand, vilket blir betydligt billigare än att dyka upp på plats med allt tungt bagage. Ett förslag för att få ner antalet väskor är att man plastar in två väskor så att de blir som en om de väger mindre än maxvikten.

Jag kan hjälpa dig och skeppa detta till malmö med DHL vägtransport men jag behöver mått och vikt på paketet. tror inte på att det kommer kosta över 2000 för att få hem det.

Exakt pris kan jag få fram med vikt och mått.

//Denis

Ok, funderar på att köpa en riktigt stor väska och se om jag kan packa allt, sen nästa steg är väl att se vikten? Hjälmarna tänkte jag ha i en sportbag och köra som handbagage.

Hur ska man kontakta flygbolaget innan? Kanske ringa dem?

Ok, funderar på att köpa en riktigt stor väska och se om jag kan packa allt, sen nästa steg är väl att se vikten? Hjälmarna tänkte jag ha i en sportbag och köra som handbagage.

Hur ska man kontakta flygbolaget innan? Kanske ringa dem?

Borde framgå på bolagets hemsida. Om du inte redan bokat biljett kan du säkert skriva in det redan där att du har extrabagage eller vikt. I efterhand borde du via bokningsnummer kunna komma åt din bokning på nätet. Men bolag har olika policy så du får nog söka dig fram vad som gäller just ditt bolag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park