Billigare med 1098 än ny R1 eller GSXR?

Gustav O skrev:
2627355 Om inte annat vore det kul med lite variation i maskinparken. Hoppas någon tar och kör Ducce nästa år. :)
Kan bara hålla med!
De ska ju vara grymma när det svänger enligt spagettimaffian :hihi
 
Får man köra en 1100cc i nån klass i sverige nästa år?
 
Don Quixote skrev:
2627380 Får man köra en 1100cc i nån klass i sverige nästa år?

Har för mig att det stod på presentationen om klasser för nästa år på mötet i Kga att man skulle få köra upp till 1200cc/2-cyl nästa år i NSBK/PRO SBK.
 
sandstream skrev:
2627730 Samma här, en perfekt hoj att åka till Vaxholm med :D
Efter att ha klättrat klämt och känt på R1:an tror jag nog att jag skulle nöjja mig med R1:an till Vaxholm
:) Nej kanske inte så sugen på att åka gata med den, men jag blev barnsligt sugen på att köra den:yoparty
Så sagt och gjort Det blir R1 07 :)
 
Pris på datalogg till vanliga 1098 hamnar under 3000:- inkl moms..

1098 Tricolore finns till priset 239.900:-
Då är det en 1098S (214.900:-) med öppna rör och ECU(kostar ~12.000) special lacken och lite småprylar.. Alltså inte hutlöst mycket mer än 1098S med tanke på utrustning
 
Last edited:
amullo skrev:
2627158 1098 = 174.900:-
1098S = 214.900:- (inkl Öhlins överallt, smidda alu-fälgar, datalogg och lite kolfiber)
1098S tricolore = Ej prissatt. förmodligen 239.900:- (Som ovan med med öppet system och speciallack)

Helsystem inkl ECU och öppet luftfilter till valfri 1098 = 23.000:-
Effektökning uppgiven till 8%. Viktminskning okänd. Ex-up och katalysatorerna försvinner iallafall.. gissa på minst 3 kg.


Kan man få ur 185hp med avgas-ECU-filter.
Det är fan inte illa !

+ Att man får väck extra dövikt det är alltid gött.
Vad är termigsystemet gjort i ???
 
Jösse skrev:
2630239 Kan man få ur 185hp med avgas-ECU-filter.
Det är fan inte illa !

+ Att man får väck extra dövikt det är alltid gött.
Vad är termigsystemet gjort i ???

Ehh? 185hk?? 1098 ger orginal (enl. fabrik) 160 hk..
160 hk + 8% = 172,8 hk

Dövikten blir ju lägre. Inga katalysatorer, ingen Ex-up, coolfiber dämpare (kommer säkert som titan också). Men själva systemet är förmodligen i rostfritt.. Inget annat anges.

Likaså borde man ju kunna spara minst 3 kg på avgassystemet.
Plockar man sen bort lampor, lamphållare, backspeglar, ljus och lite annat onödigt krafs samt byter stålbakramen till aluminium så hamnar man nog snart på en fulltankad vikt närmare 180 kg (minskning totalt på ca. 8 kg från Ducati´s uppgivna fulltankade vikt på 188 kg)

Går man steget längre så kan man börja tjafsa med mindre batteri, magnesiumfälgar, lättare kåpor o tank i kolfiber, race-sits i neopren osv.. Då kanske man landar på 175 kg.. fulltankad.. not so illa.. Men det kostar ju fan inte lite pengar eftersom ALLT blir nytt.
 
amullo skrev:
2627150 ...Köper man en ny R1 eller GSX-R 1000 så får man ju en del tillbehör för mellanskillnaden. OM det var så att man bara köpte med hjärnan.. Som bekant så har min hjärna tagit livet av sig vad gäller hojval. Jag är totalt hjärntvättad..:D
Hade alla köpt med hjärnan skulle det förmodligen inte finnas några hojar alls :tungan
 
En R1 SP då? Den har ju redan en del av det godis som du annars måste köpa till plus att den väl från början har betydligt bättre tillverkningstoleranser än en vanlig R1:a?

Fast då får man ju naturligtvis nöja sig med en -06:a, vad jag vet så kommer inte -07:an att finnas som SP. Å andra sidan så är ju aldrig de reella skillnaderna mellan årsmodellerna lika stora som tillverkarnas marknadsavdelning försöker truta i oss varje gång de uppdaterar en modell.
 
jag prov satt på en 999s en gång och sitt känslan går inte att jämnföra med r1 eller gsx-r jag älskar gixxer men 999s där satt man klistrad den är jue super liten men den kändes väldigt hård och stel den fick min 600 gsxr att värka stor och klumpig .. så då bör väl 1098s är väl nåt liknande som 999s eller ?
 
Fan vad 1098an rockar!!! Stackars små japshojjar... ;D

Om det står en sådan på mässan kommer jag garantera att den kommer dra flest blickar.
 
DR-Zätare skrev:
2634126 En R1 SP då? Den har ju redan en del av det godis som du annars måste köpa till plus att den väl från början har betydligt bättre tillverkningstoleranser än en vanlig R1:a?

Vad menar du?
 
Ducati for life skrev:
2634174 Fan vad 1098an rockar!!! Stackars små japshojjar... ;D
Små japshojar? Okej att de har mindre motor, 1000 cc mot 1098, men de har ändå mer hästar och väger ungefär lika mycket.
Så vad menar du egentligen?
 
sandstream skrev:
2634190 Små japshojar? Okej att de har mindre motor, 1000 cc mot 1098, men de har ändå mer hästar och väger ungefär lika mycket.
Så vad menar du egentligen?
Jag tror han menar stackars små japaner, de kostar inte så mycket :)
 
BYAKIN skrev:
2634178 Vad menar du?
Att man tolererar mindre avvikelser från fastställda mått i tillverkningen på en SP än en vanlig R1. Dvs, om t.ex. en kolv ska ha diametern 50mm så kanske man på en vanlig R1 tolererar en avvikelse på +-0.1mm medans man på en SP endast tolererar en avvikelse på +-0.01mm.

Siffrorna är helt tagna ur luften som exempel, jag har ingen aning om vad de är i verkligheten.
 
BYAKIN skrev:
2634178 Vad menar du?

Att delarna i motorn är bättre matchade med varandra, balanserade och lagerspel med mera är mycket mer exakt injusterat än vad de är på en vanlig serietillverkad R1. Jag vet inte om detta gäller för chassit också men eftersom den redan har Öhlinsgaffel så är det nog inte lika nödvändigt på chassit eftersom det inte är så mycket rörliga delar där, eventuellt kanske ramen kollas nogrannare och balanseras.

Jag kommer inte ihåg vart jag läste att det var mer exakta toleranser på SP men det var i en recension av hojen. SP är ju gjord för att användas som bas för racehojar vilket skulle förklara den möda som exaktare toleranser innebär och knappast skulle löna sig i någon större utsträckning på en gathoj.

Yamaha nämde i en kommentar om varför R6:an väger så mycket mer än vad de uppger i torrvikt att deras avvikelsetoleranser är 3%. Jag vet dock inte om det innebär att den är totalt 3%, dvs att avvikelsen får vara 1,5% åt vardera hållet eller om delarna får avvika upp till 3% från idealvärdet.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top