Billiga sommardäck till tjejens peugeot 206

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tjejen behöver nya sommadäck till sin peugeot 206 1,6 xs -04

Kollat på blocket men hittar inte mycket vettigt, så varit inne på däckonline.se och där finns det en massa okända däckmärket till ok priser, men har inte alls erfarenhet av dessa och vet inte vad jag ska säga till tjejen, hon vill beställa dessa men jag är skeptisk.

Nån som har erfarenhet eller tips om ett par schyssta däck?

de däcken som sitter på idag är 195/55/R15 på ett par peugeot 206 original fälgar så har ingen aning vilka fler dimensioner som passar.

Har kört på en omgång Sunny 235x40x18 från däckonline.
Efter 3 år är det dags för nya och jag slår nog till på en likadan omgång.
Inga höjdare när det är blött men det kan jag leva med för 2600kr ink frakt.

Jag har heller ingen större erfarenhet av däck i lägre prisklassen. Hade antagligen köpt ett däck i mellanprisklassen från någon av de större kända tillverkarna. Däcken ligger ju på 500- 1000 kr styck ungefär enligt däckonline. Personligen hade jag nog tyckt att det hade varit värt ett par hundralappar extra per däck. Det blir ju inte mer än ca 600- 800 kr mer att betala och det kan det väl vara värt?

Håll lite koll på blocket så kan du säkert hitta bra däck (+ fälg) för bra priser. Såg t ex Peugeot 206 15" fälgar med Michelin monterat och 5 mm kvar för 2000 kr. Men du borde ju kunna få tag i begagnade däck för en spottstyver av det med tanke på att nya däck börjar från 500 kr/st.

Lycka till i alla fall.

Jag hade en BMW 525 med däck från LingLong :rofl Helt livsfarlig i regn... Men det positiva var att dom höll väldigt länge... (Stenhårda)

Nu har jag däck från Hankook på arbetsbilen :tummenupp Mycket nöjd med dessa måste jag säga :)

Jag kör med sommardäck från Duro på bruksvåfflan (Volvo S80) där man kör i ur och skur, men åker normalt (som man gör med en bruksbil, inte som man stulit den mao).

Fungerar *skitbra* - är oväntat nöjd med dem, vill minnas jag slantade 700:-/st monterat och klart på bil.

Dyrt gummi har jag på hojen, på bilen prioriterar jag bra vinterdäck, sommardäck duger bara det går tyst, och inte är livsfarligt i väta, och har duglig slitstyrka.

Jag har heller ingen större erfarenhet av däck i lägre prisklassen. Hade antagligen köpt ett däck i mellanprisklassen från någon av de större kända tillverkarna. Däcken ligger ju på 500- 1000 kr styck ungefär enligt däckonline. Personligen hade jag nog tyckt att det hade varit värt ett par hundralappar extra per däck. Det blir ju inte mer än ca 600- 800 kr mer att betala och det kan det väl vara värt?

Håll lite koll på blocket så kan du säkert hitta bra däck (+ fälg) för bra priser. Såg t ex Peugeot 206 15" fälgar med Michelin monterat och 5 mm kvar för 2000 kr. Men du borde ju kunna få tag i begagnade däck för en spottstyver av det med tanke på att nya däck börjar från 500 kr/st.

Lycka till i alla fall.

Kollat på blocket men hittar inga vettiga, sedan vet jag ej om 195/55/R15 är det hon måste ha eller om man kan göra på 195/65/R15 eller 205/55/R15. Problemet är att det knappt finns mönster kvar på hennes framdäck så därför jag måste fixa ett par åt henne snart.

Hankook är nog de bästa budgetdäck du kan hitta.
Skillnaden i höjd mellan 55 och 65 profil är 10% av däcksbredden, dvs ungefär 2 cm.
Skillnaden i pris är ungefär 50% dyrare för 55 profil.

Kollat på blocket men hittar inga vettiga, sedan vet jag ej om 195/55/R15 är det hon måste ha eller om man kan göra på 195/65/R15 eller 205/55/R15. Problemet är att det knappt finns mönster kvar på hennes framdäck så därför jag måste fixa ett par åt henne snart.

Håll dig till original dimension på däcken till fälgen. Hittar du inte lämpliga däck begagnade och inte känner för att köpa nytt. Kolla då på begagnade däck monterat på fälg. Vad har din flickvän för däck på sin bil idag? Om två av dem har bra mönster behöver du ju egentligen bara köpa två nya däck och då skulle jag välja ett som passar ihop med det som redan används.

Jag tror vanliga däckhandlare har rätt hyfsade priser på däck till standardbilar. Det är nog inte lönt att hålla på med däckonline eller beställa utomlands ifrån. Kör bort till en lokal däckfirma med bra rykte om sig så kommer de att hjälpa dig att få ett bra däck för rätt pris. Slå ett öga på däcktester i t ex Auto Motor & Sport och andra motortidningar så kommer du att se vilka däck du absolut ska undvika. De har ju lågpris tester också och använder sådana som referensdäck för vad som är direkt dåligt i sina övriga däcktester.

Har själv handlat från dackonline. Håll dig till undan från de billigaste kinadäcken. Många av dessa funkar bra när det är varmt och torrt ute, men många är sanslöst dåliga i regn (då man behöver däcken som bäst).

Beställde själv Toyo Proxes T1-R, helt okej pris och fungerar mycket tillfredställande.

Kolla med Guson här i Stockholm. De har kampanj på Continental för riktigt bra priser.
Köpte själv till min i juni och betalade 3700:- för 4 205/55 16"
Så 15" lär va billigare :)

Kolla med närliggande skrot. Inte sällan de har ok däck för småslantar.

Var i Sverige finns du? Sthlm?
Om du kan leva med 65 profil:
http://www.blocket.se/stockholm/Oanvanda_sommardack_195x65x15_41760773.htm?ca=23_10&w=3

Finns lite att välja på på blocket. Det går ju att köpa ett set från en annan bil och sedan få det överkrängt till dina fälgar. Är det vettiga fälgar de kommer ifrån kan du få några hundringar för dem också.

Självklart kan du leta reda på vilka fler bilar som har samma bultcirkel/offset och leta på blocket.

Knata in till din lokale Peugeot-handlare och hör om han har något använt, men fräscht set över.

Last edited:
Jag hade en BMW 525 med däck från LingLong :rofl Helt livsfarlig i regn... Men det positiva var att dom höll väldigt länge... (Stenhårda)

Nu har jag däck från Hankook på arbetsbilen :tummenupp Mycket nöjd med dessa måste jag säga :)

Linglong bak på Skylinen.

Totalt självmord när de blir lite blött :rofl

Fördelen är att de kostar ingenting och funkar ok på tort.

Blev 4st beggade (6mm) Hankok på blocket för 800kr totalt.

Imorn ska jag bara hitta en verkstad som kan byta dessa medans jag väntar :)

Vet ni nånstans i stan eller norra sthlm uppskattas alla tips:krama

Hankook är nog de bästa budgetdäck du kan hitta.
Skillnaden i höjd mellan 55 och 65 profil är 10% av däcksbredden, dvs ungefär 2 cm.
Skillnaden i pris är ungefär 50% dyrare för 55 profil.

Köpte ju ett par 195/65 R15 Hankook däck på blocket men på däckverkstaden så de att det ej kommer alls att funka på tjejens bil.

Inte nog med det åkte då och köpte ett par fälgar som suttit på en ford focus med rätt bultmönster 4x108 och 195/55 R15 däck och var skitnöjd att slippa skifta däck. Idag när de skulle monteras på visade sig att de behöver spacers, de tog i insidan av bilen. Fick åka iväg och skifta däcken för 600kr på original fälgarna.

Så 900kr för beggade däck, 2000kr för däck och fälgar + skifte av däck 600kr = 3500kr
Så nu står jag med ett par ford focus MIM alufälgar med lösa 195/65 r15 däck som jag måste kränga på blocket......ahh nästa gång får hon fixa grejer med sin bil själv.

Köpte ju ett par 195/65 R15 Hankook däck på blocket men på däckverkstaden så de att det ej kommer alls att funka på tjejens bil.

Inte nog med det åkte då och köpte ett par fälgar som suttit på en ford focus med rätt bultmönster 4x108 och 195/55 R15 däck och var skitnöjd att slippa skifta däck. Idag när de skulle monteras på visade sig att de behöver spacers, de tog i insidan av bilen. Fick åka iväg och skifta däcken för 600kr på original fälgarna.

Så 900kr för beggade däck, 2000kr för däck och fälgar + skifte av däck 600kr = 3500kr
Så nu står jag med ett par ford focus MIM alufälgar med lösa 195/65 r15 däck som jag måste kränga på blocket......ahh nästa gång får hon fixa grejer med sin bil själv.

Den däckverkstaden skall du aldrig gynna igen.
Jag är övertygad om att däcken skulle ha fått plats.
Alvèn och Ingvarsson rekomenderar mellan 50 och 65 profil på 195-15 däck till Peugeot 206, vilket betyder att de får plats och håller sig inom marginalerna i övrigt.

Den däckverkstaden skall du aldrig gynna igen.
Jag är övertygad om att däcken skulle ha fått plats.
Alvèn och Ingvarsson rekomenderar mellan 50 och 65 profil på 195-15 däck till Peugeot 206, vilket betyder att de får plats och håller sig inom marginalerna i övrigt.

Kan ju vara fälgen med som inte passar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...