Billiga slagsaxar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har erfarenhet av de billiga slagsaxarna som finns tex på Amazon, funkar dom för hobbybruk? Som denna

https://www.amazon.se/Handspakssax-...qid=1736447258&sprefix=slagsax,aps,121&sr=8-3

Har sett att det finns dom som tar 1000 mm men dom är dyrare fördelen med 1 m bredd är ju att man kan klippa en 2x1 m plåt på bredden. Här finns den lite dyrare men dom har också den bredare modellen.

Hur tjock plåt ska du klippa?
En elektrisk plåtsax eller nibbler fixar ju 1mm(?) plåt.
Min batteriklinga fixar upp till 3mm alu, har inte testat mer än korrugerad plåt och kabelstege så bilplåt återstår.

Hur tjock plåt ska du klippa?
En elektrisk plåtsax eller nibbler fixar ju 1mm(?) plåt.
Min batteriklinga fixar upp till 3mm alu, har inte testat mer än korrugerad plåt och kabelstege så bilplåt återstår.

1.5 mm stål hade varit fint om den klarar, om saxen klara 1.5 mn stål borde den väl klara upp mot 3 mm aluminium aluminium. Har nibbler och den funkar ju fint i 1 mm plåt men fördelen med en sån här sax är ju raka snitt mot handhållen plåtsax, nibbler eller vinkelslip.

1.5 mm stål hade varit fint om den klarar, om saxen klara 1.5 mn stål borde den väl klara upp mot 3 mm aluminium aluminium. Har nibbler och den funkar ju fint i 1 mm plåt men fördelen med en sån här sax är ju raka snitt mot handhållen plåtsax, nibbler eller vinkelslip.
Helt rätt, bara en fråga om utrymme och nyttjandegrad. Men kolla upp klingor och stål, en rätlinjal till sänksåg gör ju också raka linjer.

Den typ som jag länkat till ser ju ut hyfsat smidig att förvara, dock så lär den iu vara ganska värdelös utan att ha nån form av bord att lägga plåten på, sen räknar jag med att man också behöver nån form av mothåll för att lägga plåten mot för att kunna klippa i vinkel och ett justerbart mothåll för hur brett man ska klippa. Så en sån där billig sax lär ju kräva en del jobb innan det är okej.

Stålklinga till cirkelsåg skulle inte funka ? Vi kapar det mesta med såna nu på jobbet klenare balk plåtreglar kabelstegar ett jävla oväsen och kör du vanlig cirkelsåg lär du ha heltäckande glasögon då det sprätter en del

Cirkelsåg med sån där linjal funkar säkert i många fall, har har en typ kap/gersåg på jobbet med klinga och den funkar men den låter ju som satan och så flyger det spån hej vilt.

De grejer som jag nu vill klippa är bitarna till plenumet till turbo Hondan sim i detta första läget kommer att göras av 1.5 mm svartplåt då jag hade en plåtbit över i garaget och aluminium känns onödigt om dwt skulle visa sig att det inte funkar. I det fallet så är nog saxen att föredra då det är relativt små bitar plus att hörnen ska klippas på några av bitar och då känns det ut som att sax är att föredra. I fallet med plenumet skulle en 500 mm sax funka men jag är ändå tveksam till att köpa en mindre sax för kan man klippa en 1 m plåt på tvären är det ju bra.

Frågan är bara hur bra dessa billiga saxar är? Som hag skrev tidigare skulle jag modda saxen med mån form av linjal och stopp, sen behöver man ju också nån form av bord för plåten.

Jag köpte en beggad från ett dödsbo men har inte använt den till plåt ännu så jag vågar inte säga hur bra dom håller. Rent visuellt ser jag inget att direkt klaga på och tidigare ägare har väl använt antar jag.
Man kan väl tänka sig att det är sämre stål i knivarna så att den tappar skärpan snabbare.

Nu har jag så att jag kommer åt och har tillgång till en gammal kvalitests slagsax men denna och kantviken som finns på samma ställe är misshandlade i åratal av diverse "elever" sen den gamla slöjdläraren slutade🤬 Saxen är riktigt fin men knivarna är så där men klippte 1.5 mm plåt utan några problem, dock är anhållet helt snett så man fick rikta in efter en rits.

Gick i alla fall på ett nafs att klippa till bitarna. Nu inser jag att en sax skulle vara fin att ha hemma för diverse små jox och just detta med att slippa gnistor, spån och att snitten blir raka.

Till tex dessa plåtbitar är nog saxen att föredra mot sågklinga så nu kan jag fortsätta på plenumet till Hondan.

20250110_200809.jpg

De står ingenstans att saxen ska klara 1,5 mm stålplåt då..

De står ingenstans att saxen ska klara 1,5 mm stålplåt då..

Det är lite kryptiskt om vad dessa saxar ska klara av men på Amazon, Konita står det 1.5 mm plåt, tycker att man borde mena 1.5 mm vanlig svartplåt.

Det är lite kryptiskt om vad dessa saxar ska klara av men på Amazon, Konita står det 1.5 mm plåt, tycker att man borde mena 1.5 mm vanlig svartplåt.
Benämningen plåt är typ ett skiv material... De kan vara aluminiumplåt, kopparplåt eller mässingsplåt.. De går att vilseleda folk genom att bara skriva plåt..

Benämningen plåt är typ ett skiv material... De kan vara aluminiumplåt, kopparplåt eller mässingsplåt.. De går att vilseleda folk genom att bara skriva plåt..

Koneita säljer ju dessa saxar med då gråmålade så jag testade dra iväg ett mail och fråga om den klara 1.5 mm stålplåt.

• Gilla
Reaktioner: JPT
Fick detta svar från koneita på frågan om saxen klipper 1.5 mm stålplåt.

Hejsan

Ja, vanligt stål t.ex S355. Har du rostfritt så får man halvera det, dvs ca 0,75mm

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti