Billiga prylar

Bengan skrev:
Jag fick tipset att titta på hur tvättmärkningen ser ut, 100% bomull SKA exempelvis klara 60° (och blir faktiskt inte rent om man tvättar i lägre temp), likt förbannat finns det plagg som är märkta 40 eller tom 30, varför? Tillverkaren märker produkten efter vad dom tror att produkten håller för.

Källa: syster som studerar till textilingenjör
Kan va nån amerikansk grej kanske... ett par jeans krymper ganska rejält till slut vid 40 eller 60 graders tvättning och 60 graders torktumling. Därför köper jag alltid tokstora jeans som inte får bra passform förrän efter ett par månader (perfekt passform efter ett halvår). Att jeansen står märkta med 30 grader betyder kanske att det är temperaturen man ska hålla sig till om man inte vill att de ska krympa alls.

Lite intressant det här med jeans och krympning. Varenda klädaffär jag varit inne i har hävdat att "nä, de krymper knappt nånting" (vilket är okvalificerat skitsnack). Verkar som de vill att man ska behöva köpa nytt när byxorna ändrat passform.

mb skrev:
Kan va nån amerikansk grej kanske... ett par jeans krymper ganska rejält till slut vid 40 eller 60 graders tvättning och 60 graders torktumling. Därför köper jag alltid tokstora jeans som inte får bra passform förrän efter ett par månader (perfekt passform efter ett halvår). Att jeansen står märkta med 30 grader betyder kanske att det är temperaturen man ska hålla sig till om man inte vill att de ska krympa alls.

Lite intressant det här med jeans och krympning. Varenda klädaffär jag varit inne i har hävdat att "nä, de krymper knappt nånting" (vilket är okvalificerat skitsnack). Verkar som de vill att man ska behöva köpa nytt när byxorna ändrat passform.
Är du säker på att det inte är du som blir fetare? Jag tvättar mina jeans i 60 grader och torktumlar dom, men inte fan krymper dom nämnvärt, men det är klart, jag köper ju inte märkesjeans för 1500 spänn á la Optimal.

sgtpepper skrev:
Är du säker på att det inte är du som blir fetare? Jag tvättar mina jeans i 60 grader och torktumlar dom, men inte fan krymper dom nämnvärt, men det är klart, jag köper ju inte märkesjeans för 1500 spänn á la Optimal.
Hehe, nä jag är närmast 2-dimensionell och har haft konstant vikt så de närmsta 7 åren. Tycker att taket då kvalitet börjar gå över i märkeshysteri ligger nånstans vid 750 spänn.

Inte kan det väl bara vara för mig som alla jeans krymper? Efter 20 tvättar och 20 tumlingar är det lugnt fråga om 5 cm på längden.

Något som jag har märkt att det är skillnad på är kallingar, köper man de billiga boxerkallingarna på HM eller kappahl så kostar de ju ca 80kr, men efter kanske 3 tvättar ser de ut som faan, och sitter illa oxå då de krymper mm. Testade Bjorn Borg kallingarna och de har grymt bra kvalitet. Men de kostar ju oxå...men som tur e finns rea och nu kan man ju köpa dem i GBG för samma 80kr som de hemska på HM kostar...

///M

UrbanTiger skrev:
Med utslitna menas att det börjar fransa sig i fickkanter etc. Man får säkert ut ett år till innan det är hål.
Äh, det är ju då de börjar bli ingångna och inslitna. Favoritjeansen är alltid minst ett par år gamla :)

Mingves skrev:
Testade Bjorn Borg kallingarna och de har grymt bra kvalitet. Men de kostar ju oxå...
Hehe, nu fick du chansen att ta revansch på den diskussionen :)

Den är en klassiker. Är principiellt emot märkeskläder så jag skäms över att använda dom. Dock svårt att hitta alternativ om man gillar det materialet.

mb skrev:
Hehe, nu fick du chansen att ta revansch på den diskussionen :)

Den är en klassiker. Är principiellt emot märkeskläder så jag skäms över att använda dom. Dock svårt att hitta alternativ om man gillar det materialet.
Haha, jag vet:) Men som tidigare sagt, dyrt är inte alltid bra. Dock så lär man sig efter ett tag vad som är ok för lite pengar....
Dressman har jag köpt byxor från och där handlar jag inte mer. Pajade efter 3 dagar...fick nya och samma sak händer...

Gäller inte alla varor. Gjorde mitt eget klädtest för att par år sedan, efter att jag ruttnat på allt dyrt skit jag köpt på senare tid;

köpte 3 stycken svarta Boss t-shirts p NK för XXXX pengar.
köpte 3 strycken svarta no name t-shirts på Grosshandlarn för 99:-

Bossplaggen gick ganska snart åt till att torka vax av bilen. De blev gråa hyfsat omgående. Grosshandlarns t-shirts är fortfarande mjuka, hela och svarta trots hur många tvättar som helst.

Detsamma gäller en jämförelse mellan skjortor från ovanstående leverantörer...

Optimalt skrev:
När ska folk förstå, främst men inte uteslutande är det kvinnofolket som kommer hem efter att dom har "fyndat" en tröja för en låg summa pengar.
Billigt..? När den är genomskinlig och skrumpen efter några tvättar och hamnar längst ner på listan av "sköna tröjor som jag gillar att ha på mig"?
Att man sedan för höra när man köper en T-shirt för 600 spänn, då räknas det inte att den både är snygg och har hållt sina former efter 2 år.

En tjejkompis till mig kom över och var så nöjd för att hon hittat ett par skor för 100:-. Bra, kom inte till mig när sulan lossnat nästa månad (vilket man ändå kommer höra).
Visst, ska man ha ett par skor som matchar varje nyans man har på sina tröjor och byxor så funkar det så klart inte att skaffa sig dyra fina kläder varje månad. Men förvänta er inte att det ska hålla sen heller!

För nån månad sen kom min sambo hem med en ny fin stekpanna i teflon som bara kostade 300:-. BRA, SLÄNG SKITEN!
Givetvis gick jag nästa dag och köpte en teflonpanna som kostade 1200:- mer, för att visa hur man sparar pengar.
Självklart blev den dyrare pannan använd mer då den är mycket bättre och ger fina stekytor. Den andra, knappt använd.. full med repor och fula märken i teflonet trots använd på samma sätt.

Jag tjänar inte speciellt bra, isåfall hade jag fortfarande kört sporthoj.
Ni kanske ändå menar att alla inte har råd med kvalitetströjjor och yes!-diskmedel. SLUTA KÖP SKRÄP DÅ!
Ni får ju bara köpa samma prylar oftare.
Mina 3 år gamla tupperware matlådor ser fräshare ut än era nyinköpta mjukplastlådor som ni köpte på ikea förra månaden för att dom gamla blivit äckliga.

Är så less på alla som klagar att dom inte har pengar men ändå kommer hem med en påse full av prylar efter varje löning som har samma kvalitet som leksakerna i ett kinderägg.
Fatta, Spara pengarna och köp nåt du verkligen vill ha istället!

Tanken har aldrig slagit er som köper kläder på ÖB och liknande att det är skillnad i utseende också? För visst är det kul att se bra ut?

sweborn skrev:
Gäller inte alla varor. Gjorde mitt eget klädtest för att par år sedan, efter att jag ruttnat på allt dyrt skit jag köpt på senare tid;

köpte 3 stycken svarta Boss t-shirts p NK för XXXX pengar.
köpte 3 strycken svarta no name t-shirts på Grosshandlarn för 99:-

Bossplaggen gick ganska snart åt till att torka vax av bilen. De blev gråa hyfsat omgående. Grosshandlarns t-shirts är fortfarande mjuka, hela och svarta trots hur många tvättar som helst.

Detsamma gäller en jämförelse mellan skjortor från ovanstående leverantörer...

Säker på att du köpte dem på NK? Det var inte pirat-på-gatan-i-bangkok?

Mingves skrev:
Något som jag har märkt att det är skillnad på är kallingar, köper man de billiga boxerkallingarna på HM eller kappahl så kostar de ju ca 80kr, men efter kanske 3 tvättar ser de ut som faan, och sitter illa oxå då de krymper mm. Testade Bjorn Borg kallingarna och de har grymt bra kvalitet. Men de kostar ju oxå...men som tur e finns rea och nu kan man ju köpa dem i GBG för samma 80kr som de hemska på HM kostar...

///M
Skulle oxå köpa björn borgkallingar en gång,men dom gillade inte mig i den butiken.........eftersom det stod på en skylt att man inte fick prova underkläder så hade ju jag med mig en falukorv för att testa fram rätt storlek,vill ju inte köpa grisen i säcken ju. :hihi :hihi

sgtpepper skrev:

Nope, går inte efter märke och hippa kläder, dagens mode är jag inte intresserad av. Har inte haft ett par levi´s jeans sen högstadiet tror jag. Handlar sånt jag gillar och känns bra.

Last edited:
Back