Billiga prylar

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
När ska folk förstå, främst men inte uteslutande är det kvinnofolket som kommer hem efter att dom har "fyndat" en tröja för en låg summa pengar.
Billigt..? När den är genomskinlig och skrumpen efter några tvättar och hamnar längst ner på listan av "sköna tröjor som jag gillar att ha på mig"?
Att man sedan för höra när man köper en T-shirt för 600 spänn, då räknas det inte att den både är snygg och har hållt sina former efter 2 år.

En tjejkompis till mig kom över och var så nöjd för att hon hittat ett par skor för 100:-. Bra, kom inte till mig när sulan lossnat nästa månad (vilket man ändå kommer höra).
Visst, ska man ha ett par skor som matchar varje nyans man har på sina tröjor och byxor så funkar det så klart inte att skaffa sig dyra fina kläder varje månad. Men förvänta er inte att det ska hålla sen heller!

För nån månad sen kom min sambo hem med en ny fin stekpanna i teflon som bara kostade 300:-. BRA, SLÄNG SKITEN!
Givetvis gick jag nästa dag och köpte en teflonpanna som kostade 1200:- mer, för att visa hur man sparar pengar.
Självklart blev den dyrare pannan använd mer då den är mycket bättre och ger fina stekytor. Den andra, knappt använd.. full med repor och fula märken i teflonet trots använd på samma sätt.

Jag tjänar inte speciellt bra, isåfall hade jag fortfarande kört sporthoj.
Ni kanske ändå menar att alla inte har råd med kvalitetströjjor och yes!-diskmedel. SLUTA KÖP SKRÄP DÅ!
Ni får ju bara köpa samma prylar oftare.
Mina 3 år gamla tupperware matlådor ser fräshare ut än era nyinköpta mjukplastlådor som ni köpte på ikea förra månaden för att dom gamla blivit äckliga.

Är så less på alla som klagar att dom inte har pengar men ändå kommer hem med en påse full av prylar efter varje löning som har samma kvalitet som leksakerna i ett kinderägg.
Fatta, Spara pengarna och köp nåt du verkligen vill ha istället!

Oooooookej... Förstår att du tröttnat på alla som köper billigt skräp men vilken aggressiv framtoning på budskapet. :tungan

Låt folk köpa vad dom vill. Allt billigt är inte skräp. Dessutom så en t-shirt för 600:-... Inte för att vara en nagel i ögat men det är lite overkill. Känns lite mer brat än kvalité. Samma sak gäller t-shirtar som kostar 1200:-. No offence.

Själv handlar jag kvalitetsgrejer för vad det nu kan kosta. Alla förstår inte varför man köper saker som är dyrare än vissa andra men i vissa fall har det faktiskt väldigt stor betydelse.

M.G.F skrev:
Oooooookej... Förstår att du tröttnat på alla som köper billigt skräp men vilken aggressiv framtoning på budskapet. :tungan

Låt folk köpa vad dom vill. Allt billigt är inte skräp. Dessutom så en t-shirt för 600:-... Inte för att vara en nagel i ögat men det är lite overkill. Känns lite mer brat än kvalité. Samma sak gäller t-shirtar som kostar 1200:-. No offence.

Själv handlar jag kvalitetsgrejer för vad det nu kan kosta. Alla förstår inte varför man köper saker som är dyrare än vissa andra men i vissa fall har det faktiskt väldigt stor betydelse.
Ibland är inte dyrt bra heller, köpte ett par svarta Peakbrallor 1/7 skulle ha dem i går när vi skulle gå ut. Tvättade dem i fredags och tusan vad de var blekta efter 4 tvättar:( (ok att svat bleks men inte så snabbt)
Men jag knallade tillbaka med dem och krävde nya, så nu är de på väg till STHLM för utvärdering :kocko
Om en vecka får man se om man får några nya som inte bleks...

Så nej, märkeskläder är inte alltid det bästa...

För att inte haka upp sig på t-shirt för 600:- så är det den absolut dyraste jag har köpt, men det vara bara för att jag var så ohyggligt snygg i den :fakta

400-500 är väl vanligare

Mingves skrev:
Ibland är inte dyrt bra heller, köpte ett par svarta Peakbrallor 1/7 skulle ha dem i går när vi skulle gå ut. Tvättade dem i fredags och tusan vad de var blekta efter 4 tvättar:( (ok att svat bleks men inte så snabbt)
Men jag knallade tillbaka med dem och krävde nya, så nu är de på väg till STHLM för utvärdering :kocko

Hade du vänt dom ut o in?Jag använder mest svarta brallor,o dom tar slut ganska fort om man inte vänder dom på avigan när man kör dom i maskinen.Fast 4 tvättar låter ju extremt kasst.

Dyrt eller billigt varierar från fall till fall. Verktyg ska man kosta på sig kvalite' , första skruv eller mutter man drar sönder med billiga verktyg gör en bara förbannad på sin egen snålhet. :6surkart

Men jeans för 200 eller 600 spänn, vad är det för skillnad på dem igentligen, förutom marknadsföringen? :arsele

Mingves skrev:

Jag kan med min erfarenhet inom detaljhandelsbranschen berätta att Peak Performance är bland de "billigaste" märkena att köpa in. Deras 500 kronors väskor t.ex. kostar 79:- att köpa in. Fin prisskillnad där tycker jag. Så Peak för mig är inte alls någon toppkvalité. Snarare tvärtom. Dom marknadsför sig som ett toppmärke för att kunna sälja så mycket som möjligt dyrt. Smart sätt enligt mig eftersom folk går på det.

M.G.F skrev:
Jag kan med min erfarenhet inom detaljhandelsbranschen berätta att Peak Performance är bland de "billigaste" märkena att köpa in. Deras 500 kronors väskor t.ex. kostar 79:- att köpa in. Fin prisskillnad där tycker jag. Så Peak för mig är inte alls någon toppkvalité. Snarare tvärtom. Dom marknadsför sig som ett toppmärke för att kunna sälja så mycket som möjligt dyrt. Smart sätt enligt mig eftersom folk går på det.
Stämmer säkert att peak är det billigaste att köpa in kolla deras skidjackor ofta fodrade vilket jag tycker suger i ett skidplagg, de vill man ju att de skall andas och det gör det ju med foder :kocko
Vad gäller brallorna så hade jag vrängt dem. Men det stod det inget om i tvätthandledningen att man skulle göra.....

M.G.F skrev:

Vänta lite nu.....du får konceptet köpa billigt ,sälja dyrt att låta som en nyhet :va

Peak säljer sina väskor för 79:-(Ex moms?) till butiken som säljer den för 500 (ink moms).Det enda det säger är vilket påslag och inköps pris som den specifika butiken har.Inte vad Peak själva tjänar på väskan.

Sen köper väl Peak från Kina som alla andra,så en rimlig gissning är väl att en väskjävel kostar runt 5-10 kr i inköp.

Sen har jag ofantligt svårt att tro att Peak är bland dom billigaste att köpa in ,varför skulle dom då försöka marknadsföra sig som ett kavalitativt märke som är dyrt och sen vara dom billigaste att köpa in i från ????

Dom(Peak) tjänar ju inga pengar på att vara billiga ,affären dom säljer till kanske gör det men dom själva förlorar ju på det då om dom skall stå för marknadsförings kostnaden.

Alltså faller ditt resonomang på sin egen orimlighet.

Som vi innan disskuterat i en annan tråd så är det skor och kläder som har bland dom högsta påslagen i detaljhandlen om man inte räknar en kopp kaffe.

Resume: Håll isär B2B och försäljning till slutkund. :fatta!

Last edited:
Självklart tjänar Peak på att sälja billigt. Det säger ju sig självt att säljer dom billigt så köper fler kedjor in deras saker. Dessutom så har Peak Performance egna butiker som dom säljer sina produkter i. Därmed tjänar dom ännu mer på det.

Vad tror du lönar sig mest?

Att marknadsföra sig som ett dyrt märke och sälja hyffsat billigt till detaljhandel och även sälja sina egna saker dyrt.

Eller att marknadsföra sig som ett dyrt märke och sälja dyrt till alla. Oavsett om det gäller business 2 business eller detaljhandel.

M.G.F skrev:
Självklart tjänar Peak på att sälja billigt. Det säger ju sig självt att säljer dom billigt så köper fler kedjor in deras saker. Dessutom så har Peak Performance egna butiker som dom säljer sina produkter i. Därmed tjänar dom ännu mer på det.

Vad tror du lönar sig mest?

Att marknadsföra sig som ett dyrt märke och sälja hyffsat billigt till detaljhandel och även sälja sina egna saker dyrt.

Eller att marknadsföra sig som ett dyrt märke och sälja dyrt till alla. Oavsett om det gäller business 2 business eller detaljhandel.

Men tjena..........

Först definerar vi gränsen billigt ,är det 20 eller 65 kr ??
Eller är det gränsen för vad som är lönsamt.

Sen grundar du ditt tänkande på volymförsäljning vilket är helt korrekt.Men sedan att dom skulle sälja billigt för att få komma in i fler butiker är ju ett jättefint sätt att rasera sitt varumärke som nu är laddat med exclusivitet och kvalitet.

För om alla affärer som ville sälja Peak fick göra det så skulle exmpelvis Rusta,Överskottsbolaget eller någon annan köra helsidor i tidnigarna med lägre priser än Peaks Åf eller egna butiker och där igenom sabba marknadspriset och varumärket.Plus att Åf:arna blir sura och bråkar med Peak om vilka priser konkurenterna har så att dom kan sälja så billigt.

Sen att dom skulle tjäna mer pengar på att driva egna butiker än att bara sälja till Åf eller Frenschasing(stavning) tror jag inte på,för en egen butik betyder löner,hyra,arbetsgivaransvar osv osv.Men en egen butik kan ses som ett brofäste som en del av en etablering,men då borde kostnaderna egentligen bokas på marknadsföringskontot.

Så det handlar inte om att sälja billigt eller dyrt det handlar om att vårda sitt varumärke och följa sin strategi.

Last edited:
Optimalt skrev:
När ska folk förstå, främst men inte uteslutande är det kvinnofolket som kommer hem efter att dom har "fyndat" en tröja för en låg summa pengar.

Den gammla klyschan "man får vad man betalar för" Stämmer i bland skrämmande väl,jag håller med om att det lönar sig alltid att köpa kvalitet,där med inte sagt att det alltid behöver var det dyraste som är kvalitet.

Långa farbron skrev:
Så det handlar inte om att sälja billigt eller dyrt det handlar om att vårda sitt varumärke och följa sin strategi.

Oavsett om det är dyrt eller billigt så har Peak Performance inget varumärke att vårde, eller borde i alla fall inte ha. Det är sämsta skitet som finns. Har köpt ett par tröjor av dom, och det tog inte mer än ett par tvättar innan de var snea och vinga som bara den.
Hädanefter är det bara "riktiga" märken som gäller för mig, typ Lacoste, Polo/Ralph Lauren och Boss. Lite dyrare men kläderna håller i alla fall, och behåller färg och form.

Just när det gäller kläder är väl frågan om pris alltid är säkraste måttet på kvalitet, men över lag tycker jag det är vettigare att spara ihop till bra kvalitetsprylar som håller än att köpa slit och släng-varor.

Optimalt skrev:
När ska folk förstå, främst ...bla bla bla.. köper en T-shirt för 600 spänn ... bla bla bla ... köpte en teflonpanna som kostade 1200:- mer ...bla bla bla... Mina 3 år gamla tupperware matlådor ser fräshare ut än era nyinköpta mjukplastlådor som ni köpte på ikea
Jag köper billiga T-shirts, stekpannor för några hundringar på Coop Forum och plastlådor på IKEA, jag har två hojar.

Du köper T-shirts för 600 spänn, går på Tupperware-partyn och lyxköper stekpannor för att sätta sambon på plats och har inga hojar alls.

Jag vill inte byta med dig, hellre billiga T-shirts och flera hojar än märkesbögeri och noll hojar.

Vad vill du åstakomma med denna tråd överhuvudtaget? Köp en hoj och håll käften.

sgtpepper skrev:
Jag köper billiga T-shirts, stekpannor för några hundringar på Coop Forum och plastlådor på IKEA, jag har två hojar.

Du köper T-shirts för 600 spänn, går på Tupperware-partyn och lyxköper stekpannor för att sätta sambon på plats och har inga hojar alls.

Jag vill inte byta med dig, hellre billiga T-shirts och flera hojar än märkesbögeri och noll hojar.

Vad vill du åstakomma med denna tråd överhuvudtaget? Köp en hoj och håll käften.

HAHAHAHAHAAAAAAAA!!!!! :rofl Mina stekpannor är vingliga som ett fyllo men köttbullarna blir ju goda ändå.

mb skrev:
Just när det gäller kläder är väl frågan om pris alltid är säkraste måttet på kvalitet.
Jag fick tipset att titta på hur tvättmärkningen ser ut, 100% bomull SKA exempelvis klara 60° (och blir faktiskt inte rent om man tvättar i lägre temp), likt förbannat finns det plagg som är märkta 40 eller tom 30, varför? Tillverkaren märker produkten efter vad dom tror att produkten håller för.

Källa: syster som studerar till textilingenjör

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...