Billiga Makitamaskiner - blås?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En svårt orakad, halvsluskig snubbe med dålig svenska och japan-van ringde på dörren och ville sälja Makita-prylar, storyn var: "Har just avslutat en utställning... Makita till bra priser..."

Detta i ett villaområde 20 km från centrum. Orkade varken prata med honom eller kolla grejorna, tänkte direkt BLÅS! och associerade till guldförsäljare och sådant.

Vad tror ni?

Blåsning, googla på "högtalarförsäljning från skåpbil" så ser du att upplägget är det samma.

Blåsning, googla på "högtalarförsäljning från skåpbil" så ser du att upplägget är det samma.
Jag köpte sånna högtalare för många år sen, dom var skitbra o jag pröjsa 1500:-
:tummenupp

Blåsning.

Jag har sett dom sk Makita maskinerna då en kollega köpte två set av en kille.

Bara billiga kopior.

Krängdes väl en hel del ICKE Globalknivar på detta vis för några år sedan:gnissla

När nått får kvalitetsstatus??? så är det lätt att lura på folk kopior.

Krängdes väl en hel del ICKE Globalknivar på detta vis för några år sedan:gnissla

När nått får kvalitetsstatus??? så är det lätt att lura på folk kopior.

Nu måste jag kolla upp mina globalknivar som jag fick i present för några år sen av min dåvarande flickvän. Problemet var att hon var snål av sig så inte helt omöjligt att det är kopior jag har då...

Nu måste jag kolla upp mina globalknivar som jag fick i present för några år sen av min dåvarande flickvän. Problemet var att hon var snål av sig så inte helt omöjligt att det är kopior jag har då...

Kvittar väl.. Global har ju ändå ett oförtjänt bra ryckte.

Jättebra när dom köps men säkert 95% av knivarna idag sköts av hobbyfolk som gnetar av det dom skär med smörknivsglobal:glömdet

Samma sak med elverktyg, dom flesta köper för att imponera på vänner.

En skruvdragare för 3000:- för att dra i 20 skruvar om året:va Känns bra att accarna gått frammåt så dom inte dör 1a året iaf.

Last edited:
Kvittar väl.. Global har ju ändå ett oförtjänt bra ryckte.

Jättebra när dom köps men säkert 95% av knivarna idag sköts av hobbyfolk som gnetar av det dom skär med smörknivsglobal:glömdet

Att klaga på global för att 95% av användarna inte kan sköta sina knivar känns inte helt ok.. Global är en riktigt bra kniv men bara om man underhåller den. Som att köpa en husa och säga att den går dåligt efter 2000 mil med samma olja å klaga på hojjen.

Att klaga på global för att 95% av användarna inte kan sköta sina knivar känns inte helt ok.. Global är en riktigt bra kniv men bara om man underhåller den. Som att köpa en husa och säga att den går dåligt efter 2000 mil med samma olja å klaga på hojjen.

Ok förklara gärna vad som gör en Globalkniv värd pengarna förutom en överdrivet lyckad produktplacering.

Global har 2 eller 3 slutslipare som kan skärpa stålet:D:D. Sen säljer man det till den stora massan?????????

Last edited:
Har faktiskt en sån där billig Makita maskin på jobbet... Det är den absolut sämsta jävla skiten jag hållit i min hand den är så dålig så man blir fan arg! På riktigt alltså man tror det är en leksak...

Jag har några Globalknivar som jag fått under årens lopp. De är inga kopior.
Kockkniven var URUSEL när jag fick den. Totalt värdelös. Tydligen varierar slipningen väldigt mycket från fabrik.

Efter en slipning blev den som den skulle.

Kockkniven var URUSEL när jag fick den. Totalt värdelös. Tydligen varierar slipningen väldigt mycket från fabrik.

Kan man inte slipa knivar så funkar en 100:- kniv nästan bättre.

Global knivarna ska ska slipas innan man börjar använda dem. Men som sagt, för nån som inte gillar/kan underhålla en kniv funkar en ikea kniv bättre.

Jasså för att rätta till en galen eggvinkel då eller?

Eller för det lätta hårda stålet som klarar en mycket skarp vinkel på eggen.
Sen är det självklart också för att de gjorde en design som många kändiskockar kunde stå och visa upp och få kunderna att känna igen produkten... men jo, knivarna är riktigt bra om man sköter de.

En skruvdragare för 3000:- för att dra i 20 skruvar om året:va Känns bra att accarna gått frammåt så dom inte dör 1a året iaf.
Skyldig! Först blå Bosch, sedan DeWalt. Bosch:en jobbade ihjäl sig men DeWalt självdog av inaktivitet.

Nu Made in China, 29 Euro inkl 2 accar, drar mina 20/år helt OK

• Gilla
Reaktioner: VBK
Eller för det lätta hårda stålet som klarar en mycket skarp vinkel på eggen.
Sen är det självklart också för att de gjorde en design som många kändiskockar kunde stå och visa upp och få kunderna att känna igen produkten... men jo, knivarna är riktigt bra om man sköter de.

Återigen så ställer jag frågan.. vad är det som gör dom bättre.

Global knivarna ska ska slipas innan man börjar använda dem. Men som sagt, för nån som inte gillar/kan underhålla en kniv funkar en ikea kniv bättre.
Kan du inte lära ut hur man slipar en bra kniv. Kör med plastgrej med carborundumtrissa men begriper att det inte är helt optimalt...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025