Billiga dB-mätare

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tja! Jag tänkte åka ett par bandagar i sommar och skulle helst slippa att häkta på bojsänket till originaldämpare inför dessa. Det sitter en Viper Race can med dB-killer i för närvarande och jag har jävligt svårt att uppskatta om det låter för mycket. Jag funderade på hur pass bra de där billiga dB-mätarna är, exempel
http://www.ebay.co.uk/itm/30-130dB-..._Measurement_Equipment_ET&hash=item1c3a62033d. Vet att det finns appar till sånt men de känns inte så tillförlitliga.

Kommer visserligen köra en dag på ATT så det kanske bara är att hänga dit originalet, 90 dB är det där va?
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Finns ju appar till smartphones :)

Vet inte hur exakta de är dock ^^
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Kommer visserligen köra en dag på ATT så det kanske bara är att hänga dit originalet, 90 dB är det där va?

Min låter ju 98dB original enligt transportstyrelsen :gnissla


Jag tror det är bättre att strunta i att lägga pengar på en sån,
även med dyra grejer så måste det hållas i rätt vinkel och rätt avstånd för att ge upprepade resultat.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tror det är bättre att strunta i att lägga pengar på en sån,
även med dyra grejer så måste det hållas i rätt vinkel och rätt avstånd för att ge upprepade resultat.

Det har du nog rätt i, får bli originalröret på. Den där Viperpipan märker jag banne ingen skillnad med eller utan dB-killer... :hihi

95 dB är väl det vanliga men har fått för mig att ATT är ännu tajtare.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag köpte en bullermätare på Kjell&Co för några år sedan. Minns inte vad den kostade men har för mig att det var runt 400 kr. Tack vare kontakter kunde jag få den kollad på ett ställe som är certifierade för bullermätningar. Den visade precis lika som dyra kalibrerade instrument. Det ver man förstås inte om nästa mätare hade gjort om jag hade fått en annan likadan...

Som andra har påpekat måste man veta hur man mäter på en hoj. Man mäter snett bakåt på ett visst avstånd från avgasmynningen och mätningen ska göras på ett visst varvtal beroende på typ av motor.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har prövat att ladda hem en app som heter Sound Meter och jämfört den med en mätare i 800kr klassen och dom visar i stort sett samma, undra om samma app till en android mobil av annat märke visat samma?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sound meter på min Galaxy Note 3 visar aldrig över 85 dB för mig och det är då fan ljug.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har en app till iPhonen som visar rätt nog upp till 100db (kollad på ljudlab). Problemet är att det är alltför svårt att efterlikna mätmetod/resultat på banorna oavsett hur bra utrustning man har.

Kontentan är att det gäller att hålla sin hoj så tyst som möjligt så slipper både man själv och banägarna problem.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top