Helgon26 skrev:
Jag undrar om någon vet var man kan beställa riktigt billiga däck till supermotard? vad har dom som tävlar för däck resp gatlekande?
Jag behöver även ett par stövlar och undrar då om man ska ha vanliga race stövlar till sitt skinnställ eller är det cross stövlar som gäller?
Jag bröt precis foten p.g.a. ett par stövlar som inte riktigt var avsedda för det jag höll på med. Så, det viktigaste är alltså att börja med att fundera över hur och var du kommer att köra.
Generellt så skall du leta efter ett par stövlar som är så styva/hårda som möjligt kring fotleden. Det skall vara slalompjäxkänsla här alltså. Är dom det så klarar dom en vurpa med foten under hojen bäst.
Om du någon gång planerar att åka bana så skall du sen leta efter ett par stövlar med någorlunda glatt sula, helst även med ett par utbytbara 'glidinlägg' i. Det är framför allt i det här jag gjorde min stora miss.
Sen finns det ju även en komfortparameter att ta hänsyn till åxå.
Bästa tipset är nog trots allt att satsa på ett par stövlar som är avsedda för motardåkning och att dessutom kritiskt granska dom när du ser dom.
Jag själv har ett par Alpinestars Vector. Dom funkar jättebra för gatmuppande, grusvägar och i skogen. Dom är åxå tillräckligt bekväma att gå i kortare sträckor. MEN, dom är förkastliga för banåka. Anledningen till det är att hela sulan (och den är stor skall gudarna veta) är gjort av suddgummi som inget hellre vill än att suga fast foten i asfalten. Det är av den anledningen jag nu har foten i gips. I en kurva nöp foten fast och jag körde förbi den. Snip, snap, snut så var foten av. Jag vurpade alltså inte ens.
.