Billig/smart/low budget luftkonditionering?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Med tanke på den kompetens som medlemmarns på sh.com besitter så är det bästa stället att fråga:

Jag behöver svalka kroppen. Jag är förkyld och har feber och det är 30 grader ute och inne. En fläkt duger inte. Hur ska jag göra för att få lite svalka? Någon som har kommit på nåt skitsmart billigt enkelt sätt och vill dela med sig?

PS. Glassen är slut.

Blöt en handuk i kallt vatten, vrid ut, lägg över skallen...

Har du en sån där vetekudde hemma som man lägger i micron och värmer för att bota ömmande axlar och ryggar?
Lägg isåfall i frysen ett par timmar och använd sedan på samma sätt. Brukar ha en kall vetekudde med mig till sängs när det är som olidligast sommartid. Linda in i en t-shirt så blir det inte för kallt och den håller sig lite längre..

Edit:
En akutlösning är att skölja handlederna under svalt vatten. Bara strax under ljummet. Det funkar bättre än man tror. Tar man FÖR kallt vatten kan man lura kroppen att den fryser och då drar den på värmen... så.. lite kallare än ljummet men inte för kallt.

Last edited:
Ta en såndär blomspruta som man duschar blommorna med, ställ i på finaste och duscha rakt upp i luften när du ligger i sängen. Svalkar skönt.

Töm frysen på allt innehåll, lägg det i en hög och ställ en bordsfläkt bakom. Det blir svalt men lukter nog efter ett tag. Det kanske är bättre att bygga ett litet "hus" av kylklampar och låta fläkten blåsa på dom.:tummenupp

Gör som i den eminenta filmen "Universal Soldiers" med VanDajm och Dolph.
Fyll ett badkar (alternativt bagageutrymme om badkar inte finns tillgängligt), med en helvetes massa is. Ta på dig din ballaste "urban fight desert storm uniform" och ett trasha ihop ett ballt headset medelst ett par kasettwalkmanlurar och en monokel. Dôna ner i det kalla. Klart!

Tuffast i stan blir du också.

Vill du spajsa till dig ytterligare kan du göra ett halsband med öron och klä upp dig med.

Sätt dig i bilen, slå på ac.

Klart å betart!

En bidragande orsak till förkylningen är en tripp från Söderhamn till Östersund i stekande sol, i min BMW med trasig AC och rutorna nere. Korsdrag i fyra timmar liksom...

Töm frysen på allt innehåll, lägg det i en hög och ställ en bordsfläkt bakom. Det blir svalt men lukter nog efter ett tag. Det kanske är bättre att bygga ett litet "hus" av kylklampar och låta fläkten blåsa på dom.:tummenupp

Alternativt sitta i frysen själv :)

Blöt en handuk i kallt vatten, vrid ut, lägg över skallen...

Har du en sån där vetekudde hemma som man lägger i micron och värmer för att bota ömmande axlar och ryggar?
Lägg isåfall i frysen ett par timmar och använd sedan på samma sätt. Brukar ha en kall vetekudde med mig till sängs när det är som olidligast sommartid. Linda in i en t-shirt så blir det inte för kallt och den håller sig lite längre..

Edit:
En akutlösning är att skölja handlederna under svalt vatten. Bara strax under ljummet. Det funkar bättre än man tror. Tar man FÖR kallt vatten kan man lura kroppen att den fryser och då drar den på värmen... så.. lite kallare än ljummet men inte för kallt.

Bra tips! Provar.

Last edited:
Själv är jag en "varm" person vilket bl.a. innebär att 30-gradiga sommardagar instängd på ett kontor är minst sagt jobbiga :(

När jag kommer hem brukar jag lägga en handduk i soffan. Tar därefter en kall dusch. När jag kliver ur duschen torkar jag mig inte alls och lägger mig på handduken i soffan. Takfläkten i vardagsrummet hjälper till också.

Funkar för mig :tummenupp

Köp en potrabel ac från rusta för 1995:-
Det gjorde jag idag och den verkar fungera.

öppna fönstret och sätt fläkten framför öppningen. duger för mig..
har en värme(kyl)pump men är för snål :D

Köp en potrabel ac från rusta för 1995:-
Det gjorde jag idag och den verkar fungera.

Antagligen samma som jag har, den fungerar åtminstone till att kyla sovrummet. Har haft den stått på nu nonstop i 24 timmar och temperaturen utanför sovrummet är något högre...

Antagligen samma som jag har, den fungerar åtminstone till att kyla sovrummet. Har haft den stått på nu nonstop i 24 timmar och temperaturen utanför sovrummet är något högre...

hur stort är sovrummet? hur lång är från slangen?

Har en högtbelägen etta i söderläge, behöver jag säga att det är sliskigt varmt?

Inte lika illa som garaget dock.. fyfan för plåtskjul...

Har precis kommit hem från Grekland. Dom gör att massa reklam för Toyotomis kylsystem. Kan vara värt att prova? :hihi

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back