Billig plasma säljes

Billig plasma?

• Antal röstningar
    0
Markus skrev:
Mig veterligen så är OLED en tvåfärgs display från OSRAM som knappt duger till en GSM. Jag är ingen hejare på displayer dock.
Folk försöker bara flasha lite med tekniker som inte finns på marknaden.
TFT och plasma är det som finns till skärmar (om man inte räknar tunna bakprojar med DLP-teknik som skärm).
TFT, bättre känt som LCD, är okej upp till ca 40 tum.
Sen är det plasma som gäller om man vill ha bra bild.

Jaha, nu ska vi se.

Köpa skitstor plasma (tekniskt mumbojumbo som Svensson inte förstår) för 5000 kr?
-Självklart.

Jag hade köpt den på rot!! Tjänar jag 45 papp på den så, ja tyvärr!!

Sandstream: Du verkar ha koll. Varför är LCD bara dugliga upp till 40"?
LCD vs Plasma under 40"; vilken utav dem rekomenderar du och varför? :)

Edit: Hdtv är väll något nytt format tv-sändningarna kommer sändas i om några år. Vad jag har fattat så stödjer de nyare plasmorna den funktionen. Men hur är det med en LCD tv och Hdtv? Är det som med plasmorna, dvs de nyare stödjer det?

Jo tack, jag snackar lite i nattmössan, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Last edited:
Sen kan det ju vara en plasma som har nåt år på nacken. De nyare kan du ju få för under 20 oxå så det kan ju vara nån som e i behov av pengar.

thopa skrev:
Sandstream: Du verkar ha koll. Varför är LCD bara dugliga upp till 40"?
LCD vs Plasma under 40"; vilken utav dem rekomenderar du och varför? :)

Edit: Hdtv är väll något nytt format tv-sändningarna kommer sändas i om några år. Vad jag har fattat så stödjer de nyare plasmorna den funktionen. Men hur är det med en LCD tv och Hdtv? Är det som med plasmorna, dvs de nyare stödjer det?

Jo tack, jag snackar lite i nattmössan, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Nu kom vi lite OT här men det kan säkert trådskaparen leva med.

För det första är LCD dyrare att tillverka i stora modeller.
Visst, det finns skärmar på 70-80 tum men de är extrema och inte avsedda för vanligt folk.
För det andra så lider LCD av responstiden, dvs den tid det tar för pixlen att tändas och släckas.
En dålig responstid ger eftersläpningar i bilden och detta syns mycket mer ju större skärm man har.
Plasma har inte detta problem och är billigare att tillverka i stora storlekar.

Under 40 tum finns nästan bara LCD så det är bara att köpa en sån och vara glad :)

HDTV är två 16:9-format som redan i dag sänds i USA och till viss del även över Europa (dock inget värt att investera i om man inte är en sån där hembionörd :rolleyes: ).
Skillnaden mot dagens sändningar är att antalet linjer ökas från 576 till 720 eller 1080.
En skärm med mindre än 1280 x 720 upplösning kommer inte att kunna visa hela bilden men det jag anser är viktigast är den har minst 720 på höjden.
De skärmar som har de lägsta priserna är oftast lågupplösta, tex 854 x 480, vilket innebär att de inte ens kan visa dagens sändningar med full upplösning (det talar dock de stora drakarna tyst om eftersom de bara vill kränga så mycket som möjligt).
Dessa skärmar är gjorda för NTSC-systemet som används i tex USA och som har 480 linjer (fungerar alltså helt okej om man har mycket region 1 filmer).

Man tror att HDTV kommer på allvar 2006 i samband med fotbolls-VM och vinter OS.

sportarn skrev:
Hur kan du tjäna 45 papp på den? Ska du sälja vidare den för 50?? Kan bli svårt!

Folk är rätt duktiga på inte se skillnaden mellan spara och tjäna. Skulle tro han menar det första alternativet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8