Billig pendelhoj tips

...att motorn är stor gör att de går att ligga på femman i runt 30km/h utan störer hackanden, och i motorvägsfart ligger varvet mellan 4-5k.
Du kan ligga i 6:an i 30 med en FZ6:a och motorn går mjukt. det kan man göra med vilken modern mellanklasshoj som helst.
 
Du kan ligga i 6:an i 30 med en FZ6:a och motorn går mjukt. det kan man göra med vilken modern mellanklasshoj som helst.
De va som fan :näsblod
Har bara åkt xj900 och körskolans honda fmx:er, hondorna gick de då inte att åka sakta med på hög växel:brinnerup
 
FMX-en e extremt effektsvag, och bara en cylinder. Kan tänka mig att dragkraften inte är nån höjdare heller.
 
Har min gamla Xj 400 just som pendlingshoj och den drar sällan över 0.45milen.
visst slö och tradig ibland men smidig och skön sits
sen kan du ju få en fin sån för 6-8tusen och nu är de ju så gamla att de snart inte behöver bes nåttmer.
 
Last edited:
Du borde kunna hitta en vettig för 20´i vinter.

Borde få en Triumph TT600 för den summan också, vilket är mycket roligare :D Men då blir det nog svårare med 0,45 l/mil

De är inte så dumma men sen kommer det till just det du sa. kan vara lite svårt att hålla 0,45 :fyllisar

Gpz 500S går på ca 0,38/mil

Hm det låter inte så dumt. men då gäller det att hitta en i bra skick där förgasare är rätt inställda. Fast är inte det en paralleltwin?

sälj bilen o köp en sådandär minibil som drar nada typ? :)

har aldrig haft koll på förbrukning på mc då alla min nöjesfordon bara tankas mens jag ser glad ut :D


haha ja varför inte. Du kan ju sälja en av bubblorna till mig. hade en 66 och pendlade till jobbet för några år sen. låg man i 90 så tog den 0,65 men låg man i över 100 så tog den 1,3.:yoparty

Hm blir nog till att vänta till vintern och se vad som man kan få tag på. jag blev lite förälsad i den CBR600f som en visade. Kanske kan få tag på en sådan i vinter för uinder 20000
 
Last edited:
Köpa en till hoj för att tjäna in pengar. Känns som att bita sig själv i arslet? Eller som jag alltid tänker, finns många sätt att lura sig själv att köpa hoj(jo, jag gör så)

Rent bränslemässigt enbart:
Räknar på miniräknaren lite. 7-16 mil om dagen i pendling, dvs 11,5 mil i snitt. 11 månaders arbete(5 dgr/veckan) ger 230 arbetsdagar.

Förtjänst bränsle i liter per dag: 0,61-0,45= 0,16x11,5=1,84
Förtjänst bränsle i pengar per dag: 1,84x13:-=23,92:-
Förtjänst bränsle i pengar per år: 230x23,92:-=5501:-

Antal år för att få tillbaka investerad slant: 20.000:-/5501:-= 3,61 år.
 
Köpa en till hoj för att tjäna in pengar. Känns som att bita sig själv i arslet? Eller som jag alltid tänker, finns många sätt att lura sig själv att köpa hoj(jo, jag gör så)

Rent bränslemässigt enbart:
Räknar på miniräknaren lite. 7-16 mil om dagen i pendling, dvs 11,5 mil i snitt. 11 månaders arbete(5 dgr/veckan) ger 230 arbetsdagar.

Förtjänst bränsle i liter per dag: 0,61-0,45= 0,16x11,5=1,84
Förtjänst bränsle i pengar per dag: 1,84x13:-=23,92:-
Förtjänst bränsle i pengar per år: 230x23,92:-=5501:-

Antal år för att få tillbaka investerad slant: 20.000:-/5501:-= 3,61 år.
Din beräkning håller nog inte i praktiken, eftersom en bil drar betydligt mer i stadstrafik än en hoj. Finns få vettiga bilar i 20.000kr-klassen som drar så lågt som 0,61 blandat. Flesta bilar ligger runt litern per mil i stadskörning. Nackdelen med hojen är däckslitaget, där det är en något högre kostnad mot bilen, men inte mycket eftersom det är två hjul mot bilens 4 hjul.

Med rätt val finns mycket tid och pengar att tjäna med en hoj mot bil. Allra bästa valet är en nyare 500kubikare, men ska man köra många mil är en yamaha 900 diversion inte alls dum, orkar helt enkelt mer med sina 900 kubik, finns oftast med bra sidoväskor. De flesta såldes med krauser-system orginal. Nackdelen med sidoväskor är när man ska kryssa mellan filerna. Men man kan ha en sådan där väska man spänner uppe på kutsen.

Mitt råd är att köpa en gammal diversion 900, montera handtagsvärmare och kör tills snön ligger på marken. För ska man vara ärlig, så är sällan hojar i 20.000kr klassen varken vackra eller coola, och då kan man lika gärna gå på de som är vettiga.
 
Din beräkning håller nog inte i praktiken, eftersom en bil drar betydligt mer i stadstrafik än en hoj. Finns få vettiga bilar i 20.000kr-klassen som drar så lågt som 0,61 blandat. Flesta bilar ligger runt litern per mil i stadskörning. Nackdelen med hojen är däckslitaget, där det är en något högre kostnad mot bilen, men inte mycket eftersom det är två hjul mot bilens 4 hjul.

Med rätt val finns mycket tid och pengar att tjäna med en hoj mot bil. Allra bästa valet är en nyare 500kubikare, men ska man köra många mil är en yamaha 900 diversion inte alls dum, orkar helt enkelt mer med sina 900 kubik, finns oftast med bra sidoväskor. De flesta såldes med krauser-system orginal. Nackdelen med sidoväskor är när man ska kryssa mellan filerna. Men man kan ha en sådan där väska man spänner uppe på kutsen.

Mitt råd är att köpa en gammal diversion 900, montera handtagsvärmare och kör tills snön ligger på marken. För ska man vara ärlig, så är sällan hojar i 20.000kr klassen varken vackra eller coola, och då kan man lika gärna gå på de som är vettiga.

Nu kanske du inte läste trådskaparens inlägg. 0,61 förbrukning var på hans Yamaha Mt-01.
 
Köpa en till hoj för att tjäna in pengar. Känns som att bita sig själv i arslet? Eller som jag alltid tänker, finns många sätt att lura sig själv att köpa hoj(jo, jag gör så)

Rent bränslemässigt enbart:
Räknar på miniräknaren lite. 7-16 mil om dagen i pendling, dvs 11,5 mil i snitt. 11 månaders arbete(5 dgr/veckan) ger 230 arbetsdagar.

Förtjänst bränsle i liter per dag: 0,61-0,45= 0,16x11,5=1,84
Förtjänst bränsle i pengar per dag: 1,84x13:-=23,92:-
Förtjänst bränsle i pengar per år: 230x23,92:-=5501:-

Antal år för att få tillbaka investerad slant: 20.000:-/5501:-= 3,61 år.

Jag är fullt medveten om det du räknade på just nu och jag skulle inte köpa en mc bara för de slantarna.
Jag vill ha en andra hoj sidan om som tex min sambo kan låna också. Sen att den ska vara billig till jobbet är en bonus som jag vill ha så känns det lite bättre. Sen jag är väldigt rädd om mina grejer så förhoppningsvis så kanske jag kan sälja mc sen för ungefär vad jag gav för den.

Denna motorcykelen jag letar efter måste vara riktigt billig i försäkring också. Som du säkert vet är det bland det kostsamma med motorcykel
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top