billig olja ?

Det verkar det vara. En billig olja alltså.

En delsynet dessutom.

Kan säkert vara ok, men hur blir priset med frakten osv.
En helsyntet kan du ju få för 70:-/l på Biltema, och frågar du mig verkar den vara ett både enklare och bättre val.
 
Last edited:
Köpte själv en såndär dunk när jag vart på Louis nu i somras. Billigt kan jag hålla med om. Den uppfyller ju även kraven för våtkoppling. Jämfört med castrols delsyntet så tyckte jag hojen gick lika bra med louis oljan i.
 
Dr.Bike skrev:
Kan säkert vara ok, men hur blir priset med frakten osv.
En helsyntet kan du ju få för 70:-/l på Biltema, och frågar du mig verkar den vara ett både enklare och bättre val.

Man kan få en helsyntet på okq8 för 60:-/L måste iofs köpa 20L
 
speedhunter skrev:
Louis är en tysk butiks-kedja med ett 50-tal butiker, går även att beställa på deras hemsida, ca 180 kr i frakt.


hittade kostnad, upp till 50 kg ser det ut att kunna få väga

Kein Mindestbestellwert, einheitliche Versandkostenpauschale € 3,95 bis volle 50 kg Paketgewicht
(ggf. zzgl. € 4,20 Nachnahmegebühr und € 2,00 Zahlkartengebühr der Post)

http://www.louis.de/?partner=katpdf&topic=versandkosten


DID såg jag har en ny kedja X2

http://www.didchain.com/xring1.htm

hur vet man om kedja kommer hel eller med kedjelås :va

de monterar lös svingen här

http://pdfkatalog.louis.de/pdf/772.pdf

kedjerengörings uppfinning

http://pdfkatalog.louis.de/pdf/775.pdf
 
Last edited:
biltemas olja är inte bra..... :rolleyes:

den har minimigränsen av adhesiver i sig (tillsatsmateriel) vilket gör att den smörjer lika bra som en "riktig" olja en kort runda runt kvarteret men sedan tar adhesiverna slut...vilket leder till ett ökat slitage av motorn...

kan tilläga att man om man misskött regelbundna oljebyten så spelar det ingen roll om man häller i olja av bästa kvalite...för man har redan fått en markant livslängdsförkortning av motorn som ej går att reparera...
 
Dr.Bike skrev:
Det verkar det vara. En billig olja alltså.

En delsynet dessutom.

Kan säkert vara ok, men hur blir priset med frakten osv.
En helsyntet kan du ju få för 70:-/l på Biltema, och frågar du mig verkar den vara ett både enklare och bättre val.

undrar hur pass är biltemas mc olja om man tar o jämför med castrol eller liknande? går den ens att jämnföra?
 
Som sagt, läs oljetrådarna.

Sen är väl additiver ingenting man vill ha i oljan?
Utan snarare ett nödvändigt ont för oljor som ska ha rätt viskositet i ett brett temperaturspektrum - alltså inget man normalt sett behöver i en hoj då den sällan körs i stark kyla.

Kör själv på Biltemas Racingolja - inga problem.

Lyssna på Dr. Bike! :tummenupp
 
xyx skrev:
Som sagt, läs oljetrådarna.

Sen är väl additiver ingenting man vill ha i oljan?
Utan snarare ett nödvändigt ont för oljor som ska ha rätt viskositet i ett brett temperaturspektrum - alltså inget man normalt sett behöver i en hoj då den sällan körs i stark kyla.

Kör själv på Biltemas Racingolja - inga problem.

Lyssna på Dr. Bike! :tummenupp


Janssons utan anjovis
Bullar utan jäst
Bilar utan hjul
osv...

Tillsattser/additiv är det som gör oljan till vad det är.
OK, naturligtvis, bra råvaror gör produkten ännu bättre.
Men bara för att man har perfekt mjöl i påsen så blir det inga bullar utan jäst.

När det gäller tester av bilar, mc, däck, handskar, hjälmar bla bla bla... Då jämförs det till absurdum. Men när det gäller olja? Sådant verkar vara väldigt hett att ta i. :ajjabajja
Är jag blind, eller?
 
a_xc skrev:
undrar hur pass är biltemas mc olja om man tar o jämför med castrol eller liknande? går den ens att jämnföra?

Att den gör! Läs gärna oljetrådarna 1 & 2 där redogör jag i all enkelhet för bl.a kvalitetssystemen och att oljor som kvalar in i dessa alltså ALLTID håller en viss miniminivå på kvalitet = oljor MED en viss API klassning kan inte vara SÄMRE, och ffa aldrig så dåliga som majooon vill påskina.
Till yttermera visso har mc-fabrikanterna väldigt låga kvalitetskrav, och för att hitta så "dåliga" oljor som de kräver får man leta. I klartext: De allra flesta oljor idag, synteter som mineraler uppfyller fabikernas krav med råge.

Och nej; de dyraste oljorna är inte proportionellt så mycket bättre som deras pris antyder.
Möjligen är de (i vissa fall bättre JA, men hur mycket?)
En extra meter på ett ljusår kanske, som bildlik jämförelse.
Är det värt den extra kostnaden när den billigare oljan redan är bättre än fabrikens krav?

En del tycker det...
 
klart att man kan köra med biltemas oljor....men den totala livslängden på motorn minskar FORTARE med biltemas oljor och detta är inget som märks förrän hojen gått ett par tusen mil....
 
Mats757 skrev:
Janssons utan anjovis
Bullar utan jäst
Bilar utan hjul
osv...

Tillsattser/additiv är det som gör oljan till vad det är.
OK, naturligtvis, bra råvaror gör produkten ännu bättre.
Men bara för att man har perfekt mjöl i påsen så blir det inga bullar utan jäst.

När det gäller tester av bilar, mc, däck, handskar, hjälmar bla bla bla... Då jämförs det till absurdum. Men när det gäller olja? Sådant verkar vara väldigt hett att ta i. :ajjabajja
Är jag blind, eller?


Helt rätt Mats757, MEN.... jag "tror" att xyx med ordet additiver i detta fallet menade tillsatser. Alltså såna man köper själv på macken eller av nån humbugnasare på nån marknad.
SÅ ni har båda rätt.
Additiver tillsatta i fabriken är NÖDVÄNDIGA.
Tillsatsmedel som hälls i senare är en styggelse, och borde förbjudas.

majoon skrev:
klart att man kan köra med biltemas oljor....men den totala livslängden på motorn minskar FORTARE med biltemas oljor och detta är inget som märks förrän hojen gått ett par tusen mil....


Vad stödjer du det på?
 
majoon skrev:
professorn i maskinelement., Bo O Jacobson på lunds tekniska högskola... :fakta


Ooo! Ska vi få se en riktig catfight mellan Lund och Uppsala i ämnet tribologi!?

:corn
 
majoon skrev:
professorn i maskinelement., Bo O Jacobson på lunds tekniska högskola... :fakta

Visst är det märkligt? Professorn på Luleå universitet sa i princip tvärtom? Kan de vara jäviga? Visserligen sitter han i Statoils styrelse som sakkunnig, och håller olika hearings för närmast sörjande (t.ex jag då) men iaf.

Säkert är iaf att som jag sa: Oavsett kvalitetsmått och om det nu finns en BÄTTRE olja (vilket det givetvis gör) så är frågan: Kommer detta märkas på en livstid för gemene man?
Troligen inte, även om påståendet att oljan är sämre än oljan "superduper-hej-och-hå"
En statistisk halvsanning då detta "bättre" är såååå lite att om man målade änden på ett kvastskaft och påstod att kvastskaftet blivit längre, så skulle man ju inte ljuga...

Eller?

xyx skrev:
Ooo! Ska vi få se en riktig catfight mellan Lund och Uppsala i ämnet tribologi!?

:corn


:lol Lugna ner dig!
 
mm verkar märkligt....

....det råd jag fått av professorn är att inte använda biltemas oljor ty de har för lite tillsatsämnen....då är det betydligt bättre att köra på t.ex. statoils mineralolja istället...

...och precis som jag skrev....livslängden blir kortare med biltemas olja...men precis som du antydde så kommer man ej se resultatet av detta på flera tusen mil...

....och när motorn havererar så lär man förmodligen inte tänkta tanken att man om man använt en annan olja hade förlängt livstiden...
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top