Billig Offroad/Motard/pendlingshoj?!?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Tjena grabbar, vet att frågan har varit uppe tidigare, men...

Vad skulle ni rekommendera som har ägt någon/Några av följande:

1: Honda XR600R
2: Yamma TT600R
3: Succa DR600/650 (RS/RSE och allt vad de heter)

För att använda för skoj på grus, skoj på asfalt, skoj på bakhjulet och eventuellt någon tur med frugan då och då.. Vore bra om det gick att åka kanske 20 mil utan att avlida också.
Skall även funka att pendla på.
Är beredd att lägga runt 40.000:- för hoj med motardkit.

//Anders.

har haft de båda första, ingen är nåt för att skjutsa på, fjädringen är lång och mjuk, dynan för kort för 2 och de saknar normalt sett skjutspinnar och är reggade för enbart förare.
Det blir den sistnämnda i det fallet eftersom det är en lite mindre extrem offroad.

En sak ska du veta de är skitkul på grus(iaf med offrodhjulen) och kanske på extremt kurviga vägar, men så fort du styr upp på 90 eller 110 väg är det helvetet, bara den sistnämnda är att tänka på för långturer, även om jag lekt längs småvägar 20 mil en o annan gång med mina XR och TT jag haft.

Nu skulle du iofs ha motardkit vad jag förstår, då förlorar du iofs en hel del av grusegenskaperna men får ju bättre egenskaper för asfalt.

UnderDOG skrev:
Jag vill ju inte ha för tung hoj heller va...
DR är väl rätt mycket tyngre?

//A.
jo den väger nog en 20kg mer iaf än de andra, men tänk på att TT och XR en gång i tiden var tänkta som endurohojar, även om TTR är förklemad i nyare modeller.

Men de egenskaper du söker finns ju inte fullt ut i dessa hojar.

Näe, sant sant.
Är gaffeln inverterad på TTR? Eller är det bara på den italienskbyggda?

Om man drar bort långresekravet då, vad är bäst då?

//A.

UnderDOG skrev:
Näe, sant sant.
Är gaffeln inverterad på TTR? Eller är det bara på den italienskbyggda?

Om man drar bort långresekravet då, vad är bäst då?

//A.

Inte n susning om gaffeln, den jag hade var en 90ia och den hade vanlig gaffel, det har iofs ingen större betydelse heller mer än utseende kanske.

XR600 är den smidigaste av de nämnda, givetvis kan man inte jämföra mot dagens vätskekylda stånkor, men av dessa så är den kung.

Så det är bättre med en KTM 640 eller liknande då?
Men då får man ju gå upp nåra snäpp i budget...

//A.

UnderDOG skrev:
Så det är bättre med en KTM 640 eller liknande då?
Men då får man ju gå upp nåra snäpp i budget...

//A.
Jo de är givetvis bättre, mer effekt, bättgre fjädring tex, men de är dyrare och man bör inte köpa gamla hojar av de här märkena eftersom de är klart tveksama i kvaliteten de äldre (nu finns iofs kanke inte 640 som gammal hoj).
Det är dock helt andra pengar, men du kan ju hitta en klar för motard lättare.

Dock är det ju åter inga långfärdshojar eller skjutshojar.

känner mig lite ensam i tråden:lol

Gå inte, då är jag ju helt ensam :-)
Så en XR600R eller TT600R är det jag bör satsa på då?
Borde väl gå att hitta för en rimlig peng?
Åka tyskland!!!
Vad kan motardkit kosta tro.

//A.

Silwer skrev:
känner mig lite ensam i tråden:lol

Får väl göra dig lite sällskap...

Jag har en Dr650Se. Duger som grus/pendlingshoj o allt annat. Åkte 60 mil på en dag på den. Ont i rumpan fick jag, men det gick. Det går även att åka två på den hyfsat bekvämt. Att wheela är inte heller några problem... :tummenupp

Oki.
Fin mage på bilden :-)
Saknar tjejens mage lite nu när bebben är ute, det är så mysigt att ligga och lyssna på hjärtljud mm, och kanske få sig en fot i örat för att man är för närgången. (bebbens fot.. ingen annans)
Snart dags nu då?

//Anders.

UnderDOG skrev:
Gå inte, då är jag ju helt ensam :-)
Så en XR600R eller TT600R är det jag bör satsa på då?
Borde väl gå att hitta för en rimlig peng?
Åka tyskland!!!
Vad kan motardkit kosta tro.

//A.

Om du kan ge upp lite långfärds och skjutegenskaper för att få lite smidigare och ystrare hoja´r så ja:lol

Det bästa är ju om du kan hitta en redan ombyggd där offroadhjulen medföljer.
Annars är seriösa nya kit svindyra här i landet iaf, 20 papp säkert.

XR600 är iaf ganska oförändrad mellan 91-99 eller när de nu slutade tillverkas, kör en som går bra helt enkelt.
TT600 finns ju i många olika modeller, bla lägre med elstart o hittan o dittan, det vet säkert nån annan nåt om.

UnderDOG skrev:
Oki.
Fin mage på bilden :-)
Saknar tjejens mage lite nu när bebben är ute, det är så mysigt att ligga och lyssna på hjärtljud mm, och kanske få sig en fot i örat för att man är för närgången. (bebbens fot.. ingen annans)
Snart dags nu då?

//Anders.

I början av juli är det dags... :rullandeu
Peter älskar att ligga och hålla handen på magen. Har en aktiv bebbe, så magen får svallvågor hela tiden.

Hur gammal är er bebis nu?

Sen tycker jag att din fru borde få en egen hoj, istället för att åka bakpå.. :)

Han är 11 veckor på söndag, dop-dags då också.
Hon är inte min fru, och hoj vill hon inte åka heller, man får truga för att få med sig henne, så skjutsegenskaper är väl egentligen inte det jag bäst behöver.

//A.

Hallå kössen. Nu vet jag ju inget alls och borde inte svara alls i din tråd, men men.

Jag hade försökt hitta en KåtEäM 640 faktiskt... Okej, den är la lite dyrare men vaffasen. Körde en sådan i lumpen ganska friskt, då var den ruskans go. Både motarden och den med offroaddäck. TT600 har jag också kört, det är en viss skillnad om man säger så, den har väl lite äldre konstruktion...

XR:en vet jag faktiskt inget om mer än att det är en Hynda, blä :)

Köp ny snart!

/H

du som moraliserar andra,berätta nu varför du ska ha en ny hoj...
är det nån stake i dej så hoppas jag att du tar det ur din egna ficka så som du klagar på andra :hihi

Suzuki XF650 Freewind, klockrent pendelhoj.
Går att skjutsa på, väldigt smidig i trafiken.

// Viper

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...