Billig lösning för att prata med passagerare?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om ni båda använder det kitet och kopplar det till era mobiler så kan ni ringa varandra och prata (det går, så vitt jag vet, inte att prata direkt med varandra med bara två såna kit).

Ett alternativ till att ringa varandra är att koppla upp en samtalsgrupp med appen Discord,
då sker samtalet via mobildatanätet. Vilket som är bäst, santal eller mobildata, beror på vilket slags abonnemang ni har.

På Wish finns en massa billiga headset (jag har ingen egen erfarenhet så jag vet inte om de är bra), t ex detta:

Mvh,
Ingvar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
V6 intercom tycker jag är förvånansvärt bra för att inte kosta mycket kostar väl runt 1000 kr för två enheter.

Funkar upp till 300 m, svarar själv då telefon ringer. Ingen super kvalitet på ljudet om man ska lyssna på musik men det gör jag inte hur som helst. Skulle kanske bli bättre ljudkvalitet med andra högtalare och mikrofon men vet ej säkert.

Knapparna är alldeles för små för att funka med handskar så det kan man glömma, men har överlevt det värsta tänkbara skyfall jag kört i så vattentät är i alla fall min enhet.

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag håller med Bosse-i.

Kör själv med v6-1200 o dom funkar mycket bra o håller mina är 3 år o har ej dött ännu inbyggda batteriet håller lika bra ännu.
Som Bosse skriver är knappar små men det är ju så på dom flesta.

Tål vatten i mängder o i mitt fall så fixar dom ca 800-1000 meter på öppet fält.

Den jag fotade är reserven som ligger i lådan fotfarande.

Dom blåser bort från hjälmen på andra sidan 200 har jag märkt men hänger kvar i kabeln. [testat på bana].

Köpta på wish

IMG_20220731_074854.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag inte testat de dyrare modellerna av intercom utan köpte V6-1200 för att ha en intercom att koppla jobbtelefonen till då jag har jour.

En till nackdel är att man inte kan prata fler än två samtidigt, jag har parat ihop alla tre enheterna enheterna men man kan som sagt bara prata två och två.

Men jag tycker inte det är mycket att gnälla över V6 intercomen om man tänker på priset.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag håller med Bosse-i.

Kör själv med v6-1200 o dom funkar mycket bra o håller mina är 3 år o har ej dött ännu inbyggda batteriet håller lika bra ännu.
Som Bosse skriver är knappar små men det är ju så på dom flesta.

Tål vatten i mängder o i mitt fall så fixar dom ca 800-1000 meter på öppet fält.

Den jag fotade är reserven som ligger i lådan fotfarande.

Dom blåser bort från hjälmen på andra sidan 200 har jag märkt men hänger kvar i kabeln. [testat på bana].

Köpta på wish

View attachment 474537
Köpte också två för ett par år sen. Den ena av dem pajade efter en tur i regn (inte ens särskilt länge). Den andra dog när jag glömde den i lådan (fulladdad) i ett par månader. Men jag kanske hade otur.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köpte också två för ett par år sen. Den ena av dem pajade efter en tur i regn (inte ens särskilt länge). Den andra dog när jag glömde den i lådan (fulladdad) i ett par månader. Men jag kanske hade otur.
Det är väl bara normal spridning av kvaliteten på billiga kinaprylar.
En del är bra och andra skit trots samma utseende.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nu har jag inte testat de dyrare modellerna av intercom utan köpte V6-1200 för att ha en intercom att koppla jobbtelefonen till då jag har jour.

En till nackdel är att man inte kan prata fler än två samtidigt, jag har parat ihop alla tre enheterna enheterna men man kan som sagt bara prata två och två.

Men jag tycker inte det är mycket att gnälla över V6 intercomen om man tänker på priset.
Om du har en V4 mellan så kan ni prata tre st. Har gjort så med mina, jag har dem när jag dömer innebandy, och har sett till att kunna ha ett tredje igång för ev observation.

Finns kit med en V4 och två V6 som köps tillsammans.

 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag köpte Cardo Freecom 4+, Med JBL högtalare, Jag är besviken!. Batteriet räcker knappt en hel dag om man babblar mycket. Ljudet frå micen på sambons headset klipper mitt i var och vart annat ord. Besviken som sagt mest pga jag förväntade mig mer för 4000kr.

Köp v6, vi hade dom innan och enda klagomålet där är att ljudet som sagt inte är super duper.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för tipset, blir nog att skaffa en V4 då. Att koppla ihop tre stycken enhetrr vore kanonbra och skulle nog räcka för mig. Eller ett tag, sen vill man väl koppla ihop fyra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som ett om en V4 kan kopplas ihop med tre V6? Jag har ju redan tre V6.

Edit:
V4 Plus verkar ju intressant, två telefoner gör ju att man borde kunna ha både telefoner och GPS anslutna. FM radio är väl inte fel heller även om jag nog inte använder den.
 
Last edited:

srolfe5

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2022
Hoj
Märke
Hej, funderar på att köpa detta hjälm/hörlurskittet https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt...7alX6cQwN3darCAyPYddFp9dyVYxC5tRoC-DEQAvD_BwE octordle och bara köra på vanligt telefonsamtal. Någon här som provat detta? Kollat på färdiga intercom system men om man ska något ha två vettiga modeller rusar det fort upp mot 3-5 tkr.

Vill som sagt endast prata med passagerare. Tacksam för alla svar!
Mvh Daniel
One downside is that you cannot talk to more than two at the same time, I have paired all three devices
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
One downside is that you cannot talk to more than two at the same time, I have paired all three devices
I could leave you
say good-bye
or I could love you
if I try
and I could
and left to my own devices
I probably would
Left to my own devices
I probably would
Oh, I would

/ Pet Shop Boys
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag köpte Cardo Freecom 4+, Med JBL högtalare, Jag är besviken!. Batteriet räcker knappt en hel dag om man babblar mycket. Ljudet frå micen på sambons headset klipper mitt i var och vart annat ord. Besviken som sagt mest pga jag förväntade mig mer för 4000kr.

Köp v6, vi hade dom innan och enda klagomålet där är att ljudet som sagt inte är super duper.
Det där låter djäkligt mysko. Jag har ingen i min bekanskapskrets som har ett Cardo Headset i hjälmen som beter sig så. Snarare funkar dom fantastiskt bra skulle jag säga.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Snell intercom funkar bra för 2-3 personer iaf.
Bra ljud inom rimliga avstånd, lite svårt att koppla upp den tredje personen. Finns säkert något smart knep men vi har inte listat ut det ännu.
Helt ok ljud, tillräckligt högt för att kunna ha öronproppar i samtidigt (kör alltid med det)
Mikrofon och brusreducering är nog jäkligt nära helt fantastikt!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte Cardo Freecom 4+, Med JBL högtalare, Jag är besviken!. Batteriet räcker knappt en hel dag om man babblar mycket. Ljudet frå micen på sambons headset klipper mitt i var och vart annat ord. Besviken som sagt mest pga jag förväntade mig mer för 4000kr.

Köp v6, vi hade dom innan och enda klagomålet där är att ljudet som sagt inte är super duper.
Har du ställt in känsligheten i hennes så att den inte är för okänslig?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte en Ejeas V4 Plus och den är märkbart bättre än V6 ljudmässigt med samma högtalare då jag inte bytt i hjälmarna, dock är den ju betydligt dyrare än V6. Köpte även till fjärrkontrollen till styret vilket är fint om man vill ändra volym, byta låt på Spotify. Har parat ihop den med två V6 och det funkar fint att tala tre samtidigt.

V4 plus har dessutom mycket bättre knappar som faktiskt går att trycka på, röst som säger vad man gör, dubbla bluetooth så man kan ha både telefon och GPS samtidigt och FM radio.

Har inte hunnit använda den jättemycket men är nöjd än så länge med tanke på priset.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top