billig kompressor/utrustning för däckbyte

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vill kunna pressa på 17" 180 breda bakdäck för mitt banlekande, hur pass simpel kompressor klarar jag mig med? I dagsläget brukar jag kränga däck i lånad verkstad med riktig kompressor med 400L tank och rejält luftflöde, men av rent praktiska skäl skulle jag vilja slippa detta alternativ mesta delen av tiden.

Av erfarenhet har jag lärt mig att det viktigaste för att få på ett däck snabbt, är luftflöde, gärna slang kopplad direkt till fälgen utan ventil i. Gäller att få upp trycket till 2-2.5 bar fort med såpass stort flöde att däcksidan blåser ut utan att läcka. Det känns inte direkt som att tankens volym, eller kompressorns storlek är direkt jätteviktiga för att få det här att funka, utan det är enbart maxflödet första sekunden som är av vikt.

Med bakgrund av detta, klarar jag mig med Biltemas minsta, billigaste kompressor på 24L, om jag ser till att ha en väldigt grov slang, och direktkopplad renblåsningsventil eller liknande för att fylla i luft? Har inga krav på lång hållbarhet eller så, jag vill bara kunna kränga 10-15 däck/år. Jag är inte intresserad av att köpa för seriösa maskiner i onödan då jag bara ser detta som en temporär lösning, dessutom ska sakerna stå i ett hörn av lägenheten största delen av tiden då jag saknar förråd.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti