Billig kamera?

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Hoj
Kawa zx9r -99
Behöver en billig slit och släng kamera för fester, skidsemestrar, turer med båten och så vidare som man inte behöver gråta blod om man tappar i sjön eller super väck.
Men vill ändå att det ska bli bra bilder eller iallafall så att man inte stör sig på att det är dåligt och grynigt så fort det blir lite mörkt.
Så någon som har tips på vad man ska köpa för runt 1000-1500:- ?
(Är ute efter något ganska så kompakt men betalar hellre för bättre bilder än mindre format.)

Last edited:
De gjorde nyss reklam för en 7mpix kompaktkamera för 900:-, Sony om jag inte minns fel? Den är säkert värd pengarna, håll koll på tv-reklamen om du är intresserad för jag kommer inte ihåg vilka de var som gjorde reklamen...

Såg nyss själv i reklambladet att dom säljer ut Canon IXUS70 för ca 1490kr på Elgiganten.

PC City har även en enklare Sony Cybershot 7.2Mpix för 799kr

Ungefär alla kameror i den prisklassen levererar.
Undvik dock uddamärken, dom kan vara minst lika bra som dom kända, men dom kan också vara rena skräpet.

Ungefär alla kameror i den prisklassen levererar.
Undvik dock uddamärken, dom kan vara minst lika bra som dom kända, men dom kan också vara rena skräpet.

Där sa du ett par väl valda ord: Undvik uddamärken...kan bara rekommendera just denna Ixus på elgiganten. Min fru vart just på denna elkedja och skulle inhandla den men som alltid vart det slutsålt, då ville de kränga en annan suring som inte höll i test enl. Digitalfoto tidningen som vi prenumererar på.
Då sa min fru att denna kamera (minns inte vilken) vart ju inte bättre än ixus canon enl. test.. Då blev han sur och ville tydligen inte sälja ngt... kör trots allt på kvalite, det är min erfarenhet när det gäller allt.

Inte din prisklass kanske men den är vattentät till 10 meter(!), tål fall från 1,5 meter och klarar tryck på 100kg(!). Tar dessutom bra bilder.

Eftersom du ska ha den på skidsemestrar och på båten så är den klockren i dom miljöerna.

Olympus 770

Inte din prisklass kanske men den är vattentät till 10 meter(!), tål fall från 1,5 meter och klarar tryck på 100kg(!). Tar dessutom bra bilder.

Eftersom du ska ha den på skidsemestrar och på båten så är den klockren i dom miljöerna.

Olympus 770

Har kikat lite på den där.. Bortsett från stöttålighet osv, blir bilderna tillräckligt bra? Har du en sådan själv?

Är den snabb från avslagen till tagen bild?

Ligga?

Är de automatiska inställningarna godkända eller kräver det att man stäööer in skärpa och slutartider manuellt i ca 45 minuter före varje bild?

Olympus 770

Jag har en olympus och tycker att canons ixus som är likvärdig tar mycket bättre bilder. Även efterföljaren till min kamera får stryk av canons efterföljare.

Köp en canon Ixus. Har för mig att elgiganten sålde Ixus 75för 1500kr nu.

Har kikat lite på den där.. Bortsett från stöttålighet osv, blir bilderna tillräckligt bra? Har du en sådan själv?

Är den snabb från avslagen till tagen bild?

Ligga?

Är de automatiska inställningarna godkända eller kräver det att man stäööer in skärpa och slutartider manuellt i ca 45 minuter före varje bild?

Kajne anüng.... men bilderna är säkert good enough. Jag kollade på exempelbilderna som finns på scandinavianphoto.se Jag tänker slå till på en sån där vid tillfälle.

Jag har en olympus och tycker att canons ixus som är likvärdig tar mycket bättre bilder. Även efterföljaren till min kamera får stryk av canons efterföljare.

Köp en canon Ixus. Har för mig att elgiganten sålde Ixus 75för 1500kr nu.

Jag har 2 Ixus och gillar också den kameran. Men jag diggar conceptet kamera som tål lite tuffa tag utan att behöva ett UV-hus.

Last edited:
Här är en bild på coola mig och min sexiga fiancée tagen med en Canon Ixus i ett UV-hus.

Bifogat

• snorklar.JPG
    snorklar.JPG
    86.1 KB · Visningar: 57
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen