Billig hoj att försäkra?

Försäkringen är tyvärr en alltför stor utgift i hojägandet idag (speciellt för oss <30)

Jag tycker du ska kika på hojjar med märkesförsäkring, en BMW GS650 som Starstriker föreslog är nog inte alls fel och då kommer du undan med mindre än 1500:- hel/hel så länge du inte bor i zon 1 eller 2, gör du det ligger de på ~2000:-
 
Instämmer med ovanstående angående bästa/billigaste pendlarhojen:
BMW 650 med märkesförsäkring genom IF. Kostar mig 1.300:- helår helförsäkring :tomten
<30 år och bor i Stockholm

Löjligt problemfri, bra kvalitet och långa serviceintervaller och det finns hur mycket information som helst på nätet för den som vill spara lite pengar genom att mecka själv (http://faq.f650.com)!

Min första post här, najs å vara med i gänget!
 
toma25 skrev:
2140011 Funderar på att skaffa hoj, efter många år med kort, men utan att ha kommit till slag med att köpa...
Jag tror inte att jag kommer att köra märkvärdigt mycket med cykeln och har annat att lägga pengar på... :)
Så mina planer är att skaffa ngn hoj som ser okej ut och är billig att äga, det känns som om att försäkring är den största posten i ägandet eller?
Jag kommer att pendla lite till jobbet och troligen ha den stående på gatan i sthlm innerstad. vad kan vara vettigt att köpa? jag betraktar mig själv som nybörjare.
Har funderat på Yamaha diversion XJ600 man kan få en hyfsad för 30 papp verkat det som... är de billiga att försäkra eller finns det annat man ska titta på? touring eller cross?


RGV 250-91 o framåt
roligare blir det inte på korta turer racer för gata
Billig som f..n i försäkring
Men kolla avgasportarna
 
Fluxir skrev:
2203778 FZR 600, går bra och är billiga att försäkra, det är oxå en snygg hoj!
bakdelen på de äldre går att diskutera, men annars tycker jag dom är riktigt snygga.


det håler jag med om :)
 
Kör FZR1000-87 och den går på ca 160:- / mån halv. Dvs billig att köpa, billig att ha och billig att försäkra. :)
 
Tung, gammal, lite effekt = billig

Lätt, ny, mkt effekt = dyr

Om du ska ha sh så satsa på en -90talare, 600 lr 750

Annars en twin de är offtast tyngre och har mindre effekt om du ska upp i literklassen.

Men en XJ är inte dyr i jämnförelse med något av ovanstående
 
Om jag skulle parkera i innerstan skulle jag satsa på en Suzuki GS <fyll i beteckning> mitten av 80-talet som är så ful att några slag med släggan inte gör någon skillnad.
Då får du ha den i fred. Det behöver inte betyda att den är i risigt skick, tvärtom kan man ha den toppfin 'inuti' men ha den i ointressant skick för de som vill låna tvåhjulingar. Glöm R-modeller, det är för romantiska fakirer och folk har svårt att låta bli dem om du parkerar.

Synd på lacken här men fixa reservtank och ankstjärt i reserv, penselmåla dessa med brun rostskyddsfärg och slå passande bucklor här och där på tanken och stryk lite svarta färgränder. Byt ut mot dessa maskerad-detaljer, sedan borde det duga:
http://www.blocket.se/vi/8388630.htm?ca=11_s
 
Last edited:
XJ600 Diversion är ett klokt val

Alternativet är Bandit 600 men jag är osäker på försäkring på den.

XJ900 har orimligt högt pris och högre försäkring.
 
toma25 skrev:
2140011 Funderar på att skaffa hoj, efter många år med kort, men utan att ha kommit till slag med att köpa...
Jag tror inte att jag kommer att köra märkvärdigt mycket med cykeln och har annat att lägga pengar på... :)
Så mina planer är att skaffa ngn hoj som ser okej ut och är billig att äga, det känns som om att försäkring är den största posten i ägandet eller?
Jag kommer att pendla lite till jobbet och troligen ha den stående på gatan i sthlm innerstad. vad kan vara vettigt att köpa? jag betraktar mig själv som nybörjare.
Har funderat på Yamaha diversion XJ600 man kan få en hyfsad för 30 papp verkat det som... är de billiga att försäkra eller finns det annat man ska titta på? touring eller cross?


Gsx-r 600, 97:a, zx9:a 97:a. !
 
Dnepr 650 med sidovagn borde vara mest kg/hk, borde bli billigt att försäkra. Eftersom konstruktionen är gammal kan du med fördel välja en ifrån sextiotalet och få en massa åldersrabatt också. Troligen skattebefriad också då. Har säkert inte gått längre än en ny ändå, de är inte så driftsäkra har jag hört... :hihi

http://www.charlottendalsmc.se/dnepr1.htm
 

Bifogat

  • KMZ-DN~1.jpg
    KMZ-DN~1.jpg
    18.8 KB · Visningar: 30
Last edited:
Man vill ju inte ha ett stort slagskepp om man är nybörjare!
Mitt råd är helt klart offroad, med landsvägsanpassade däck då..
Billiga som attans att köpa och att försäkra, smidigare än någon gammal sporthoj, man lär sig köra på en sån.. Det är med andra ord en perfekt hoj om man är nybörjare och vill lära sig köra lite..
Brorsan gjorde misstaget att köpa en gammal "sporthoj" och nu har han sneglat på en offroad eftersom han tycker att hojen han har nu är för klumpig i stan..
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top