Billig försäkring

Jag kan försäkra alla hojar över 20år för 140kr/mån helförsäkring :banana
19år och tog körkortet förra året förvisso boendes utanför stan.
Hittar jag bara garage sen efter sommaren när jag flyttar kommer jag
förmodligen köra vidare på 20 plussare tills jag pluggat klart ;)
 
Sådärja!

Bilsport & MC skulle bli strax under 6000 för helförsäkring, med 600 kr rabatt för medlemskap i SMC (som kostar 350), ringde sen till Vesta, och de ville bara ha 3500 för helförsäkring, så jag slog till på det.

Förstår inte If och LF... finns det verkligen folk som gladeligen betalar 10 ggr mer än de behöver? Betala lika mycket för helförsäkring som hojjen är värd? Det är en galen värld vi lever i...

Men men, nu är hojjen försäkrad, till en billig penning, så nu är det bara att skruva på min nya fina svenska nummerskylt, och ut och köra. Privatimport visade sig vara ganska enkelt trots allt, och har antagligen lönat sig rätt bra jämfört med att försöka hitta hoj i vårt dyra avlånga land...
 
Har precis köpt mig en ZX9R -03 som ska hämtas i morgon. Som det ser ut nu lär jag köra trafikförsäkrat hos LF för ca 6800:-/år...

Har kollat Trygg Hansa, Folksam, IF, Vesta, Bilsport-MC, Gjensidige trafik/halvförsäkring (Beroende på resp bolags lägstanivå), och priserna här har varierat mellan ca 8000 till 25000:- ! Alla utom IF (12800) och Folksam (15500) är årsförsäkringar.

Nu kör man ju inte hoj för att det ska vara billigt, men det verkar som en del här har fått riktiga kalas-premier! Hur gör ni?!

Fyller 30 om ett par dagar, haft MC-kort sedan 2005, förvarar hojen i eget låst garage och bor i villa i mindre ort utanför Malmö...
 
Nu kör man ju inte hoj för att det ska vara billigt, men det verkar som en del här har fått riktiga kalas-premier! Hur gör ni?!

Fyll 30, skaffa en gubbigare hoj, och flytta längre från Malmö ;-)

6800 låter ju rätt mycket för trafik, men sen har den ju några hästar också. Haft körkort länge?
 
Fyll 30, skaffa en gubbigare hoj, och flytta längre från Malmö ;-)

6800 låter ju rätt mycket för trafik, men sen har den ju några hästar också. Haft körkort länge?

Fyller 30 på måndag, no way, och alternativet skulle vara Stockholm vilket knappast hjälper försäkringspremien nedåt.. :)

Har haft hoj-kortet sen -05 så det är ju inte överdrivet länge.
 
Jag kan försäkra alla hojar över 20år för 140kr/mån helförsäkring :banana
19år och tog körkortet förra året förvisso boendes utanför stan.
Hittar jag bara garage sen efter sommaren när jag flyttar kommer jag
förmodligen köra vidare på 20 plussare tills jag pluggat klart ;)

Det spelar ingen roll vart du bor, premien är alltid på runt 1600 spänn :tummenupp
 
Då var hojen hämtad och försäkringen tecknad. Snackade med länsföräkringar och dom hade både års- och avställningsbar försäkring. Årsförsäkringen låg på 6850/trafik och avställningsbar på 715:-/månad. Ngt dyrare alltså men eftersom jag inte kör vinterhalvåret räknar jag med att denna säsongen går ihop sig på ce 3500:- vilket får ses som helt ok i jämförelse med alla andra fantasipremier jag stött på..
 
Det kan skilja nästan hur mycket som helst i försäkringspremie(och omfattning/självrisker..) mellan olika försäkringsbolag så det är bara att ringa runt och kolla.

Som exempel kan jag nämna min Ducati St3 som är en 5 år gammal sporttouring med 102 hk. If ville ha 41.000(!) kr per år för helförsäkring och de billigaste, Bilsport&Mc, erbjöd motsvarande försäkring för 7.000 kr. Behöver jag tillägga att jag valde det senare alternativet..:D

Som parantes kan nämnas att Trygg-Hansa var de som var närmast med 8000 kr per år. Folksams SMC-försäkring hade ungefär samma premie som Bilsport&Mc men med 25.000 kr i sjr, varför den var helt ointressant!
 
Last edited:
Det sjuka verkar ju vara hur olika bolag slumpartat är dyrare/billigare för olika personer... jag betalar ju bara 3500 för helförsäkring hos Vesta, så kunde få min försäkring klart billigare än du (swekop), men hade jag tagit helår trafik hos Länsförsäkringar så hade de velat ha närmare 20 000... Så LF tycker alltså att jag är ungefär tre gånger högre risk än du, trots att jag är strax äldre, har haft körkort lite längre, och kör en klart gubbigare hoj...

Den enda förklaringen jag kan se är att försäkringsbolagen kör stenhårt med slumpgenerator för premiekostnaderna.
 
Det sjuka verkar ju vara hur olika bolag slumpartat är dyrare/billigare för olika personer... jag betalar ju bara 3500 för helförsäkring hos Vesta, så kunde få min försäkring klart billigare än du (swekop), men hade jag tagit helår trafik hos Länsförsäkringar så hade de velat ha närmare 20 000... Så LF tycker alltså att jag är ungefär tre gånger högre risk än du, trots att jag är strax äldre, har haft körkort lite längre, och kör en klart gubbigare hoj...

Den enda förklaringen jag kan se är att försäkringsbolagen kör stenhårt med slumpgenerator för premiekostnaderna.

Jag håller fullständigt med om att dom verkar slumpa fram premien från gång till gång. Vesta, som jag blev tipsad om här på forumet, skulle ha 18000 i trafik för mig, bilsport o mc skulle ha 25000:-

Frågade både Folksam och Länsförsäkringar hur det kan skilja så mycket på trafikförsäkringen mellan bolagen på samma hoj/person. Eftersom trafikförsäkringen är lagstadgad och likvärdig hos bolagen borde det finnas en riktlinje för prissättningen också?! Sveret blev svamlande om att det kunde skilja i villkoren, vilket inte varit fallet på någon av dem jag kollat....
 
Det finns inga villkor i trafikförsäkringen som skiljer mellan försäkringsbolag, det är lagen som gäller. Enbart självrisk kan skilja mellan bolagen på just trafikförsäkringen. Eftersom trafikförsäkringen är lagstadgad måste alla försäkringsbolag erbjuda det. Däremot finns det ingen lagstiftning vad gäller pris och inte heller halv o helförsäkring. Eventuellt kan de finansinspektionen på sig om man inte kan motivera premien, men den risken är så liten att de inte bryr sig.
Bilsport o mc vill inte försäkra sporthojar, därför erbjuder de enbart trafik och till en hutlös premie. Det finns fler försäkringsbolag med samma inställning. Dessutom skiftar den inställningen mellan bolag och år, tack vare att aktien är börsnoterad och kvartalsekonomi.
De enda FB som inte är aktiebolag är vad jag känner till folksam och vissa länsförsäkringsbolag, om nu inte de också blivit aktiebolag.
 
Jag skulle försäkra min Suzuki GSR600 -07 på länsförsäkringar.
Jag betalade 50 000:- för hojen.
Haft körkort i 1 månad, född 1987
helförsäkringen på länsförsäkringar skulle kosta mig 47 320:-
Det kallar orimligt.
 
Det är personskadorna som är dyrast för försäkringsbolagen.
Inte att laga/ersätta själva hojen.

Jag skulle försäkra min Suzuki GSR600 -07 på länsförsäkringar.
Jag betalade 50 000:- för hojen.
Haft körkort i 1 månad, född 1987
helförsäkringen på länsförsäkringar skulle kosta mig 47 320:-
Det kallar orimligt.
 
Ja det kan då verkligen vara märkligt hur försäkringbolagen kan ha så olika premietariffer.

Om jag återigen tar mig själv som exempel så har jag som sagt ringt runt och kollat försäkringspremierna. Är 40 år, haft A-kort i 15 år(B-kort i 23 år), har aldrig haft en skada, bor i storstad.

På den fem år gamla sporttouringhojen St3 med 102 hk, ligger sex bolag mellan 7-13000 kr per år för en likvärdig helförsäkring. If sticker ut med 41000(!) kr per år. Vilket är 480% dyrare än det billigaste alternativet och 210% dyrare än det näst dyraste.

På den likaledes fem år gamla sporthojen 998s med 136 hk, ligger sex bolag mellan 10-19000 kr per år för en likvärdig helförsäkring. Även här sticker If ut med 43000 kr per år. Vilket är 330% dyrare än det billigaste alternativet och 130% dyrare än det näst dyraste.

Vad jag ändå tycker är mest anmärkningsvärt är att If knappt ser någon skillnad i risk(försäkringspremie) mellan St3:an och 998s:en, sporthojen är bara 5% dyrare per år. De andra sex bolagen är här konsekventa(förutom Bilsport&Mc som inte försäkrar sporthojar) och i samtliga fall är sporthojen c:a 50% dyrare per år.

Go figure.. :confused:
 
Last edited:
Det finns inga villkor i trafikförsäkringen som skiljer mellan försäkringsbolag, (...) aktiebolag är vad jag känner till folksam och vissa länsförsäkringsbolag, om nu inte de också blivit aktiebolag.

Ovanligt insiktsfullt inlägg!

Den enda som skulle kunna tillföra den här tråden nånting är en UW som tagit fram mc-tariffer. Och nån sån har mig veterligen inte någonsin gett sig tillkänna här på SH... Tyvärr!

Men nu är jag så nyfiken att jag ska kolla om jag kan få tag på nån på mitt jobb som har lite mer koll. Sen får vi ju förstås se hur mycket av den infon jag får lov att lämna ut...
 
Då var hojen hämtad och försäkringen tecknad. Snackade med länsföräkringar och dom hade både års- och avställningsbar försäkring. Årsförsäkringen låg på 6850/trafik och avställningsbar på 715:-/månad. Ngt dyrare alltså men eftersom jag inte kör vinterhalvåret räknar jag med att denna säsongen går ihop sig på ce 3500:- vilket får ses som helt ok i jämförelse med alla andra fantasipremier jag stött på..


ehm en avställninsbar trafikförsäkring? :) låter som om någon lurat dig, trafikförsäkringen behöver du aldrig betala när hojen är avställd och f-bolagen borde inte kunna kräva att få betalt för detta heller. Däremot så kan man under tiden den är avställd teckna garageförsäkring som skyddar mot stöld och dylikt så förmodligen var det någon sådan deal dom hade då fast det låter lite mysko att säga att en "avställningsbar trafikförsäkring" skulle kosta mer i månaden.
 
Jodå, icke avställningbar trafikförsäkring förekommer. Det motiveras med att premieuttaget vintertid är försumbart(säsongsvarierad premie) och det resonemanget håller gentemot finansinspektionen och avtalslagen.
 
Jag skulle försäkra min Suzuki GSR600 -07 på länsförsäkringar.
Jag betalade 50 000:- för hojen.
Haft körkort i 1 månad, född 1987
helförsäkringen på länsförsäkringar skulle kosta mig 47 320:-
Det kallar orimligt.

Jag har 11300:- helförsäkring på en gsxr 1000 K7 via suzuki märkesförsäkring som länsförsäkringar har (född 1980).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top