Billig försäkring på en R1:a?

Chille skrev:
Inget negativt om att kanske köpa en mindre hoj. men en transalp? ..HEERREGUD! :tungan

köp för guds skull ingen grussprutare. inte om du gillar landsvägsåkning. och det är även ingen brudfaktor på en transalp... :D

Jag föreslog inte att han skulle köpa transalp, jag sa att JAG började med en sån. I mitt fall var det mest en slump, fick ett bra tillfälle. Sen var den förbannat billig att försäkra, 3500:- helförs./helår pga offroadförsäkring. I mitt tycke är transalpen för övrigt helt värdelös på grusväg, sladdarna blev jusst sladdar och inga goa "kontrollerade uppställ", mycket bättre då med Africa Twinen, även om den är större och ser klumpigare ut är den helt underbar att spruta grus med! Eller så kirrar man en XR600, så kommer man aldrig svänga av grusvägen, så galet skoj! :banana

Riddick skrev:
Inte fan är en 20 åring "mogen" för en sån hoj...men sanna mina ord när jag säger att efter allt snack från morsan, mormor, moster, brorsan, farsan å alla andra så tvivlar jag nästan själv på att jag ens kommer köra snabbare än 100 km/h
ska du inte köra snabbare än 100 så är det definitivt fel hoj, då bör du kolla på en liten glidare ist. typ honda shadow 600cc :tungan

Alltså, jag känner mej hjätteotrevlig som sitter o försöker förstöra folks drömmar om feta sporthojar men jag kan inte låta bli att försköka dela med mig av mina tips, råd och erfarenheter. Jag vill egentligen bara att alla ska få ut mesta möjliga av MC-åkningen!! Självklart drömde jag om Yama R1 eller ännu mer Ducati 998 samma dag som jag fick lappen. Men vadå, hade jag köpt en då, betalt oändliga försäkringspremier men inte kunnat utnytja bågen, hur kul hade det varit egentligen!?

Först var drömmen A-körkort och vilken hoj jag hade spelade ingen större roll.. det var bara helt underbart att få åka hoj när man fått lappen. Sen blev a-kortet vardag och jag började växa ur transalpen.. kollade mer och mer efter min drömhoj, Ducati 900SS. I år är premien såpass vettig att det var lönt att leta seriöst efter en. Nyss hittade jag en pedantskött ducce och det var helt underbart att göra affär! :lol Men i samma stund som duccen blev min var 3års dröm uppfylld. Hojen e helt underbar tycker jag och de 90hästarna räcker gott och väl till mig även om det bara är lite drygt hälften av R1'ans effekt. När jag vuxit ur denna så kan jag byta upp mig ännu ett par gånger innan jag är uppe på de allra fetaste cyklarna. Jag får alltså den underbara känslan man får när man tagit kortet eller köpt en ny fet hoj flera gånger, istället för att köpa den fetaste hojen direkt. Köper man en av de grymmare sporthojarna direkt tror jag bara man blir frustrerad för att det finns så mkt mer kraft än man pallar med att tygla.

Själv förstod jag först efter att ha provat ninja 900 vad folk menade när de sa "dedär hojarna är inte roliga förrän i 200". Jag fick låna polarns zx9r och testa en sväng för ett par år sen, när jag axat igenom några av växlarna funderade jag på hur fort det gick, innan jag kollade mätaren tänkte jag "nja.. typ 110 kanske". När jag kollade ner visade nålen 190km/h.... på en 70-väg. Den fartkänslan man upplevde på transalpen i 110 var man alltså tvungen att ligga i 190 för att uppleva på ninjan, skithoj!
Ska du inte köra R1'an i över 100km/h kommer du snart lessna på MC-åkning.

Orkar inte moralpredika längre men vill bara ge ALLA blivande mc-ägare några tips:
Provkör allt ni kommer åt och så långt och länge som möjligt!
Köp den hoj som passar, inte den som brudarna gillar eller som polarn med 10år gammalt mc-kort kör.
Köp vilken jävla hoj ni vill, bara vi ses mer än en gång på vägarna i sommar! :fyllisar

Zeb_Macahan skrev:
Hur skulle det inte kunna räcka för dig om du inte ens vet hur motorn beter sig genom registret. Skulle förmoda att draget i en mycket mindre hoj skulle räcka för dig om du är nybörjare.

Helt klart hade en "klenare" hoj räckt för mig, men man köper ju det man vill ha :D
Dessutom så har jag ju enbart övningskört med den än så länge, det är inte så värst poppis att testa hur motorn beter sig över hela registret då. Det är ju inte mitt körkort som ryker om man säger så.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul