Billig Ducati försäkring?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu sitter jag och tänkte köpa hoj, men blir helt mörkrädd.

Ducati 900 ssie -99 vill jag ha, men det blir 22000/år och då är jag 27år (men bor visserligen i Göteborg centrum)

Finns det något försäkringsbolag som har bra priser på just Ducati?
Jag har ringt Bilsport & mc, Folksam, Länsförsäkringar, IF, Trygghansa.

Tacksamt för tips!
Jag har även ringt och kollat priset på en 750ss och det blir lite billigare, men man vill ju gärna ha en 900.

Halvförsäkra?

Jag hade min på Bilsport & mc och var under 24år, 3500:-/år.

-På vilket bolag har Duccaklubben sin rabatt då?
-Halvförsäkring är inget alternativ. Man ska ju kunna köra hojen utan att få ångest oxå.

Billigaste jag har hittat för en 900ssie är 1777/mån, ej avställbar. Fullständigt vansinnigt.

Har du kollat med folksam betalar 1100 månaden/halv för min zx6a en 05a

-På vilket bolag har Duccaklubben sin rabatt då?
-Halvförsäkring är inget alternativ. Man ska ju kunna köra hojen utan att få ångest oxå.

Billigaste jag har hittat för en 900ssie är 1777/mån, ej avställbar. Fullständigt vansinnigt.

Är det verkligen värt att ha helförsäkring på en tio år gammal cykel? Försäkringsbolagen är inte ledsna på att skriva ner värdet på cykeln rätt fett med åren, ergo man får inte så mycket för den vid ev klotning.

Bror min har en 900ssie -98, 24 år i Skövde visserligen, han betalar 2000kr/år halvförsäkrat hos salusansvar. De ville ha typ 4k för helförsäkring men ersättningen på en 11 gammal cykel var inte särskilt hög så det lönar sig inte.

- Skulle det hända något är väl hojen av sekundär betydelse?
- Har hellre saken i egna händer än betalar orimliga summor till ett försäkringsbolag.
- 22000:-? Då har du köpt hojen en gång till på bara 2 säsonger.
- Du får ganska många tusen att reparera hojen för i mellanskillnad på hel och halvförsäkring.

Men men, alla är vi olika. :)

att undvika ett onödigt inlägg

"Försäkringsbolagen är inte ledsna på att skriva ner värdet på cykeln rätt fett med åren, ergo man får inte så mycket för den vid ev klotning."

-Jag har en kompis som arbetar som bilskadereglerare och dom sitter och värderar efter blockets priser i princip, så det ska ju inte vara några problem. Tack för tipset om salusansvar. Ska ringa direkt och kolla med dom.

Edit: Salusansvar var inte så billiga heller. Jag får helt enkelt leta efter en annan hoj jag kan tänka mig. Tack för tipset om webformuläret. Det kommer spara mig massa telefontid.

Last edited:
Kolla på 70-talare. Bilsport & MC har entusiastförsäkring som är billig.... och heltäckande.
Lycka till! :tummenupp

Nja, nu kan man ju kolla på en hoj som är 20 år... då gäller classicaförsäkringen som är på lite drygt 1640:- Hel/helår. Helt oberoende på motorvolym, ålder plats på jorden man bor....

Last edited:
Är inte classic försäkringen bunden till visst antal mil... eller är det bara veteranförsäkringar som är det.. mitt tips förutom som frekke sa, att det är bättre att hålla på pengarna själv än att batala hojen flera ggr om i försäkring, är att kolla in folksams SMC försäkring. Dyr självrisk om det händer något men billig försäkring. Du kan nog skrapaihop rätt mycket delar själv i ducceklubben om det skulle hända något och då blir e billigare... Lycka till!

Har lurat ett tag på att köpa en zx9 runt 98 år modell. Då priset för en halvförs. ligger runt ca 500/mån så då blir det halvförs.

Jag tycker inte det är värt att betala hutlösa pengar för en helförsäkring på en hoj som snart är 12 år.

jobbigt det där med försäkringar. själv blir jag rätt nöjd när jag ska byta hoj. hayabusa NY för endast 8000kr hel försäkring helår. gott som faen.

Betalar 2700 för helförsäkring per år i Folksam, när jag satt en Monster 600 på tjejen.

tycker 22000kr på år låter helt fel.... i huddinge hade min sambo 7500kr/år på sin 900SSie (Bilsporto MC - de har SMC/Ducceklubbsrabatt 10%) men då är han 33 år. men det kan ju inte gärna läggas till så pass mycket för några år samt centrala Gbg?

/HD

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...