Billig bensin.

Tur dä Nosense, så möe söpp som Stormen drar. Tyvärr får man ju inte i så möe åt gången dock...

//A.
 
Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.

Förbrukning mellan 0.75 och 0.8
literpris E85: 7.93-0.18=7.75kr (ca 18 öre i återbäring OKQ8)

kostnad/mil= mellan 5.80 till 6.20 kr

Dessutom är det tryggt; E85-priset kommer knappast att öka lika mycket som bensinpriset i framtiden. Finns inte samma koppling till råoljepriset.

Dessutom är det miljövänligt; bidrar inte till växthuseffekten.
 
anders65 skrev:
Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.

Förbrukning mellan 0.75 och 0.8
literpris E85: 7.93-0.18=7.75kr (ca 18 öre i återbäring OKQ8)

kostnad/mil= mellan 5.80 till 6.20 kr

Dessutom är det tryggt; E85-priset kommer knappast att öka lika mycket som bensinpriset i framtiden. Finns inte samma koppling till råoljepriset.

Dessutom är det miljövänligt; bidrar inte till växthuseffekten.

Du kan räkna med att regeringen inte accepterar att förlora de miljarder de drar in på bensinskatten. Så fort etanol tar fart så kommer skatten höjas där för att kompensera intäktsbortfallet från bensinskatten.
 
anders65 skrev:
Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?

Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?

Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.
 
sgtpepper skrev:
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?

Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?

Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.

Man måste konvertera för att köra på enbart E85, hojen skall ha ca 30% fetare blandning. Detta ådstakommer man genom att bestycka om förgasarna. På mc med insprut borde det gå att konvertera genom att höja bränsletrycket, det är en vanlig metod på bilar.

Så himla ofta tankar jag inte. Förbrukningen har ökat med ca 20%, inte så farligt tycker jag.

Det största problemet är kallstarterna. Nu på sommaren är det inga problem, men höst och vår behövs det startgas ibland vid dagens första start. Insprutade mc klarar förmodligen kallstarterna bättre, så är det iallafall med bilar.
 
sgtpepper skrev:
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?

Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?

Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.

Www.etanol.nu finns det lite info på. Jag tycker dock de är lite väl okritiska ibland.
 
Gren skrev:
Du kan räkna med att regeringen inte accepterar att förlora de miljarder de drar in på bensinskatten. Så fort etanol tar fart så kommer skatten höjas där för att kompensera intäktsbortfallet från bensinskatten.

Kan hända att skatten på etanol kommer att öka, men det totala priset kommer nog inte att öka lika mycket som bensinen tror jag.
 
Liz Gsx-R skrev:
men det är ju inte priskrig i skövde nu... dom slutade i måndags... :7peta

Nix...det är bara Statoil som har dragit sig ur enligt SLA... :)


Priserna vid ett utval stationer i Skövde vid 15-tiden i tisdags . (källa SLA)

OKQ8 11:50
Preem 8,79
Hydro 8,88
Jet 11,25
Uno-x 8,63
Shell 8,71
Statoil 11,50

Hoppas att de fortfarande krigar..det har stått mycket om det i SLA, någon som vet mer så uppdatera gärna..

Vi fick (av reportern) slå vad om hur lågt priset skulle gå ner. Jag sa 8:50
och Skövde-pöjk slog till med 8:30, hoppas han vinner vadet. :banana
 
Last edited:
:tummenupp :tummenupp

det blir bagarmossen idag...men tar Jet andra kort än Jetkortet?
 
2fast4hjo skrev:
Nix...det är bara Statoil som har dragit sig ur enligt SLA... :)


Priserna vid ett utval stationer i Skövde vid 15-tiden i tisdags . (källa SLA)

OKQ8 11:50
Preem 8,79
Hydro 8,88
Jet 11,25
Uno-x 8,63
Shell 8,71
Statoil 11,50

Hoppas att de fortfarande krigar..det har stått mycket om det i SLA, någon som vet mer så uppdatera gärna..

Vi fick (av reportern) slå vad om hur lågt priset skulle gå ner. Jag sa 8:50
och Skövde-pöjk slog till med 8:30, hoppas han vinner vadet. :banana

Hydro 11,50
 
Wiberg skrev:
Jo det känns ju verkligen som att soppapriset 50 öre upp eller ner spelar roll....... räkna på totala milkostnaden: däckslitage, slitage i övrigt, försäkring värdeminskning och så vidare. Soppan en piss i Nilen. Dras från glädjekontot.

Full gas!



Fast om man åker många mil i tjänstebil är länken perfekt... :tummenupp

Däck, service och allt utom just bensinen är gratis... för milen jag åker i tjänsten får jag betalt per mil och kan därför tjäna på att tanka billigare...


Synd att vi gick ifrån det gamla systemet där vi betalade 5 kr per mil vi åkte privat istället... det e en grym förmån... Nu när man kör har man inte lika mkt blyfot direkt.. :hihi
 
Håller med DalorD, finns många här som tjänar rätt många 100 lappar på att tanka lite billigare.
Slår man ut det på ett år vad jag + sambo (bilar + mc) förbrukar så blir det en hel del om man tankar 50 öre billigare.
Är inte snål bara ekonomisk.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top