Billig banåkning på gåsen?

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Hej!
Jag har ett sug efter att åka lite bana i år men iom studier så är ekonomin ungefär lika bra som när jag gick i lekis.

Jag har tidigare säsonger kört totalt två bandagar (SMC) och är alltså väldigt grön vad gäller bana.
Men jag är som sagt sugen på att köra en dag även i år och undrar hur jag ska lösa detta.
Den närmaste banan är gälleråsen och jag har en gatreggad hoj.
Jag skulle helst se att det fanns möjlighet att åka dit oanmäld och betala på plats. På så vis slipper man köra i regn.

Jag har sett att det finns olika samordnare som tillexempel: actionpics, banåkning.nu osv men jag har ju ingen aning om ifall vem som helst är välkommen eller ifall jag ens platsar?

Tips mottages!

Det är svårt att anordna en bandag
om man inte vet någotsånär hur många som kommer. Ibland blir det lediga platser sent, du kan ju alltid chansa på att åka dit.
Att köra i regn på bana är faktiskt ganska roligt, man får automatiskt mjukare körning = mer tid till koncentrering på vad man egentligen gör.

Not sent from an iProduct...

Actionpics har bandag nu på onsdag och verkar ha någon plats kvar i medel/lugn grupp, prognosen ser väl hyfsad ut kanske kommer några droppar. Annars är sviestad det bästa jag vet då man inte kan föranmäla sig utan bara dyker upp, är heldag nu på lördag har jag för mig.. 700:- tar dom på sviestad vilket jag tror är billigast i sverige (är dock inte så insatt :D)

På vilket sätt skiljer sig tex Actionpics och banåkning från SMC's bandagar. Är det instruktörer för varje grupp tex? Kvällskörningar mitt i veckan har jag hört talas om. Är det bara till för racehojar och förare med licens? Eller kan man komma som långsam amatör?

Kvällsträning=licens och godkänd hoj.

A-P,lugn medel ungefär smcs snabbgrupp och uppåt,finns plats för alla som jag upplevt det.

Henrik

Att åka med SMC är väl lite som att gå skidskola. Vikten på dalskidan å sånt..

Åka men Banåkning så är det fritt i backen. Man kan få hjälp av instruktör om så önskas. Eller så kan man bara fråga nån random snubbe. Alla brukar vara trevliga och hjälpa till.

På vilket sätt skiljer sig tex Actionpics och banåkning från SMC's bandagar. Är det instruktörer för varje grupp tex? Kvällskörningar mitt i veckan har jag hört talas om. Är det bara till för racehojar och förare med licens? Eller kan man komma som långsam amatör?

Actionpics har körning på Gelleråsen nu på onsdag 17e Aug.
Det finns plats kvar i Medel/Lugn grupp och i Race grupp.
Snabb grupp är fullbokad!

Alla med sporthoj är välkommen att köra på våra bandagar.
Lugnaste gruppen är Medel/Lugn, därefter Snabb och sen Race som är den allra snabbaste, oftast bara banhojar/tävlingshojar.
Vi kräver inte licens av någon men däremot körkort (licens går bra om man saknar körkort).

Skillnaden mot SMC är att vi inte gör en kurs, dvs inga obligatoriska övningsmoment eller teoripass. Det är helt fri körning på våra dagar!
Däremot så brukar våra instruktörer hålla teorisamlingar och prata med gruppen mellan passen om det efterfrågas, men det är högst frivilligt och inget som är obligatoriskt.

Instruktörer finns i alla grupper för att hjälpa och coacha dom som behöver.

Anmälan måste ske i förväg för 99% av fallen är det fullbokat innan genomförandet!

Vill du inte betala i förväg så finns flera kvällskörningar som kanske nämnts tidigare, bl.a. på Mantorp Park torsdag 18e Aug, då är det drop in och körning kl 17-20.

/Nitrous

Tack för många och bra svar!
Nu har jag en bättre bild av det hela.
Jag kan väl erkänna att jag tidigare bara har kollat på bandagar via SMC, men inser nu att det finns andra alternativ.
Denna veckan är jag tyvärr uppbokad och på gälleråsens kalender så ser det tomt ut med bandagar efter denna veckan (förutom banåkning.nu).
"Onsdagsträning 16-20" antar jag, bara är till för klubbens medlemmar?

Jag kan väl erkänna att jag tidigare bara har kollat på bandagar via SMC, men inser nu att det finns andra alternativ.
Denna veckan är jag tyvärr uppbokad och på gälleråsens kalender så ser det tomt ut med bandagar efter denna veckan (förutom banåkning.nu).

Licens eller godkänd licenskurs de senaste 12mån.räcker,och hoj.

bakåkning.nu har körning 22-23 agusti.

Onsdagskörningarna är för alla. Medlemmar får dock rabatt på körningen. Kolla karlskogamotorstadion.com för mer info.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman