Billig/äldre hoj vs ny/dyr hoj?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
berggren_martin skrev:
Fin ska den va, inte skrotig...

750 är inte aktuellt heller, man vill ju gärna inte sänka sig effektmässigt :hihi
Skall du posera eller köra??? Kör man en gsxr-1000 och kör så slött att folk hinner beundra färgerna så har man fel hoj!

750 är väl inte att sänka sig effektmässigt, det borde bli ett ordentligt steg uppåt jämfört med nuvarande. Fast så billiga är de inte.. då hade jag köpt en!
 
berggren_martin skrev:
750 är inte aktuellt heller, man vill ju gärna inte sänka sig effektmässigt :hihi

-10 hk och -50kg är inte att sänka sig
annat än kanske när man har k*kmätning utanför korvmojen. :rolleyes:
 
Allt handlar ju inte om effekt! Vikt, karaktär, chassi?! Betydligt viktigare i mina ögon!
 
Felix skrev:
750 är väl inte att sänka sig effektmässigt, det borde bli ett ordentligt steg uppåt jämfört med nuvarande. Fast så billiga är de inte.. då hade jag köpt en!
Köper jag en gsxr 750 -98 så går jag back 20 hk. Naturligtvis vägs detta upp av andra faktorer precis som alla säger. Vad jag menar är att om denna ändå ska bytas så vill jag gärna byta upp mig både effekt- och chassimässigt.
 
OM du vill ha mer effekt och bättre chassi så kanske du ska titta på de senare versionerna av FZR1000 eller Thunderace. Dyrare i försäkring men då kan man alltid köpa en TRX! ;)
 
Goodstuff skrev:
OM du vill ha mer effekt och bättre chassi så kanske du ska titta på de senare versionerna av FZR1000 eller Thunderace.
Thunderace var jag inne på ett tag. I grova drag samma hoj prestandamässigt fast lite lättare att svänga med.

Nä, en gixxer 1000 vill jag ha, hör ni inte det? :tungan

Frågan var om en sådan hoj är värd att satsa och det har kommit fram många bra synpunkter. Min slutsats är: Nej, inte med nuvarande ekonomi...
 
Last edited:
berggren_martin skrev:
Thunderace var jag inne på ett tag. I grova drag samma hoj prestandamässigt fast lite lättare att svänga med.

Nä, en gixxer 100 vill jag ha, hör ni inte det? :tungan

Frågan var om en sådan hoj är värd att satsa och det har kommit fram många bra synpunkter. Min slutsats är: Nej, inte med nuvarande ekonomi...

Varför tog du bort delen med TRX? VA? :mad: :hihi
 
berggren_martin skrev:
Köper jag en gsxr 750 -98 så går jag back 20 hk. Naturligtvis vägs detta upp av andra faktorer precis som alla säger. Vad jag menar är att om denna ändå ska bytas så vill jag gärna byta upp mig både effekt- och chassimässigt.
Jag provade en Gix 750 i Höstas, man får ju varva den som en 125:a innan det händer nåt :gnissla

Har man som vi 1.127 liter så blir man bortskämd med björnvridet vid låga varv :D

Den enda hojen som matchat vridet so far är RSV-R :kär
 
GSXR1100R skrev:
Jag provade en Gix 750 i Höstas, man får ju varva den som en 125:a innan det händer nåt :gnissla

Har man som vi 1.127 liter så blir man bortskämd med björnvridet vid låga varv :D

Den enda hojen som matchat vridet so far är RSV-R :kär
Precis! Där hör ni :)

Fast hade inte du 1195? Min är borrad av MC express, men det var förra ägaren som fixade. Misstänker att det är 1195, har inte öppnat upp och kollat än.
 
berggren_martin skrev:
Precis! Där hör ni :)

Fast hade inte du 1195? Min är borrad av MC express, men det var förra ägaren som fixade. Misstänker att det är 1195, har inte öppnat upp och kollat än.

Njäe 1195 är mitt midjemått, jag kör orginalborrning, polaren har 1216 och den flyttar på sig :tummenupp
 
Det gör du inte om du köper en gsxr 750, den är lättare och rappare med samma effekt som den du har nu.
Ska du äga en optimal cykel för ekonomin är det en från sent 90-tal runt 40-45 000 för de kommer inte att sjunka speciellt mycket i värde de närmsta åren.

berggren_martin skrev:
Fin ska den va, inte skrotig...

750 är inte aktuellt heller, man vill ju gärna inte sänka sig effektmässigt :hihi
 
marcus nilsson skrev:
Det gör du inte om du köper en gsxr 750, den är lättare och rappare med samma effekt som den du har nu.
Hmm, 114 kW orginal + borrning och helsystem. Tja, kan du fixa fram en gixxer 750 på över 160 häst och ett grymt bottenvrid så ska jag definitivt fundera på saken.
 
berggren_martin skrev:
Hmm, 114 kW orginal + borrning och helsystem. Tja, kan du fixa fram en gixxer 750 på över 160 häst och ett grymt bottenvrid så ska jag definitivt fundera på saken.

Det är helt OK om du inte vill ha en 750,
det är dina pengar och ditt val, men dina argument
håller inte eftersom vi kan räkna.

din nuvarande
231 kg / 160 hk = 1.44 kg/hk

en 00:as 750:
166 kg / 141 hk = 1.17 kg/hk

Gixxer 750 är nog objektivt den bästa sporthojen på marknaden,
sen passar den inte alla, t.ex. dig och mig, av olika skäl.
Att komma och hävda att din blysläde är snabbare är lite löjligt :7peta
 
gthyni skrev:
Det är helt OK om du inte vill ha en 750,
det är dina pengar och ditt val, men dina argument
håller inte eftersom vi kan räkna.

din nuvarande
231 kg / 160 hk = 1.44 kg/hk

en 00:as 750:
166 kg / 141 hk = 1.17 kg/hk

Gixxer 750 är nog objektivt den bästa sporthojen på marknaden,
sen passar den inte alla, t.ex. dig och mig, av olika skäl.
Att komma och hävda att din blysläde är snabbare är lite löjligt :7peta
Det är helt sant som du säger, 750:in är på många sätt och vis en mer kompetent sporthoj. Men jag tycker jag har haft så många motorcyklar nu, så ska det bytas en gång till så får det bli nåt i hästväg. Mer effekt.. betydligt mindre vikt. Nyare! Så är det.
 
berggren_martin skrev:
Det är helt sant som du säger, 750:in är på många sätt och vis en mer kompetent sporthoj. Men jag tycker jag har haft så många motorcyklar nu, så ska det bytas en gång till så får det bli nåt i hästväg. Mer effekt.. betydligt mindre vikt. Nyare! Så är det.

Ähhhh, sååååå gammal är väl inte din nuvarande hoj (får ju komplex här)...

Klart, ska du köpa gixxer 1000 sen, lär du ju märka skillnad i de mesta va gällande pengaväg...

Min nästa hoj bliren mattsvart ducce 998 =) Sådeså. Fast de e om tre år eller nåt...

:hej
 
Rigge skrev:
En modern hoj med några år på nacken och en uppsättning röjda kåpor är idealet för mig iallafall. Man ska våga köra som en idiot med den utan att vara rädd för repor, en 04 skulle man ju knappt våga sätta sig på.

jag verkar resonera väldigt annorlunda än dom flesta här inne. jag har aldrig ens tänkt tanken på hur mycket det skulle kosta om jag skrotade min hoj som jag bara trafikar. Jag bryr mig till 99,9% om vad jag själv får för skador på kroppen om jag vurpar och till 0,1% vad hojen får för skador. om jag ligger i 180 km/h i en kurva med träd i vägkanten så tänker då inte jag i alla fall "fan åker jag av här går nog kåporna sönder", jag tänker mer "åker jag av här är jag stendöd på 0,5 sek"
 
marcus nilsson skrev:
Det gör du inte om du köper en gsxr 750, den är lättare och rappare med samma effekt som den du har nu.
Ska du äga en optimal cykel för ekonomin är det en från sent 90-tal runt 40-45 000 för de kommer inte att sjunka speciellt mycket i värde de närmsta åren.

Gsxr 750 från sent 90-tal är att sänka sig rejält effektmässigt och prestandamässigt, men det är väldigt trevliga cyklar, svänger om man så bara stänger ena ögonlocket! det är iallafall en sak man inte kan beskylla de vattenkylda 1100 för :tungan
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top