Billig/äldre hoj vs ny/dyr hoj?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Så här i vintertider går tankarna åt vad man ska satsa på för hoj vid nästa byte. Någonting i 60-tusenkronorsklassen vore nog rimligt för mig om jag bara sparade ett eller ett par år. Det finns dock många nackdelar med att ha en nyare hoj. Dels finns risken att man blir så rädd om den att körningen blir alldeles för mesig. Man kanske exempelvis drar sig för att ge sig ut på skitiga grusvägsturer. Sen blir precis allting dyrare. Försäkringen blir dyrare, servicekostnaderna högre och reparationskostnaderna vid halvförsäkrad vurpa näst intill astronomiska. En annan sak som jag lagt märke till är att attraktiva hojar aldrig får vara ifred. Stöldriskerna ökar liksom skadegörelsen. Folk är framme och provsitter, kladdar tuggummi och snus på tanken i ren avundsjuka osv... Man vågar kanske inte längre parkera på samma ställen som man gjorde innan och måste alltid vara extremt noga med lås och nattförvaring. Så summa kardemumma: Är det dumt att skaffa sig en nyare/dyrare motorcykel?
 
Last edited:
Du lägger ju upp nackdelarna rätt bra... En människa med väldigt mycket stålar som kan impulsköpa en hoj för 100K bryr sig antagligen inte om det du skriver lika mycket som en som knegat ihop det i ett år. Så tänk vart du befinner dig av dessa 2 och fråga dig om det är VÄRT det att skaffa en ny :)
Sen inte minst; när du väl sitter och kör aktivt på en 4 år gammal gsxr 750, har du då myycket tråkigare än på en ny? Nja, tror inte det.
My point of view!
 
Kay skrev:
du väl sitter och kör aktivt på en 4 år gammal gsxr 750, har du då myycket tråkigare än på en ny? Nja, tror inte det.
My point of view!


Håller med föregående talare. Gäller jämnförelsen en Åttiotalare mot en ny så är valet för mig rätt enkelt men det som slagit mig sen jag började jaga hojar är att det verkar råda sån otrolig "penismätning" bland åkarna. Vissa verkar tro att tre år gamla hojar mer eller mindre bara finns i Svartvitt för de är väl tillverkade innan färgteven?

Har man pengarna så varför snåla. Skulle jag däremot leva på vatten å bröd, skippa semestern och jobba övertid för att ha råd så skulle jag givetvis välja något billigare...
 
Antar att jag aldrig kommer bli så rik så jag bara kan ignorera de uppenbara nackdelarna. Frågan är bara vad som är optimalt, en 5-6 år gammal knarr i bra skick kanske?
 
berggren_martin skrev:
Antar att jag aldrig kommer bli så rik så jag bara kan ignorera de uppenbara nackdelarna. Frågan är bara vad som är optimalt, en 5-6 år gammal knarr i bra skick kanske?

räcker väl med att du slantar upp 10-15 tusen så har du väl en hoj som är betydligt roligare än din. Hade själv en sån där drög som du har och bytte till en zx9-98 för några år sedan, måste säga att det var det bästa jag gjort, man fick en nytändning då det gällde hojåkning. En sån får man för c:a 45-50 tusen och man behöver inte helförsäkring heller då det ligger en hel del hojar på skroten, men du kanske vägrar byta stall
 
Jag lär inte få roligare på nygixxern än gammelgixxern, däremot kommer som sagt precis allt bli dyrare, och troligen måste jag sälja till hösten när nya premien kommer om de inte lyckas höja den innan. Däremot kände jag att nån gång ska jag prova att äga en ny hoj och man lär passa på innan man har radhus, Vålvo och 1,7 barn.Så lugna dig ett tag och så kan jag ge dig en utvärdering om ny kontra gammal hoj :brinnerup
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag lär inte få roligare på nygixxern än gammelgixxern, däremot kommer som sagt precis allt bli dyrare, och troligen måste jag sälja till hösten när nya premien kommer om de inte lyckas höja den innan. Däremot kände jag att nån gång ska jag prova att äga en ny hoj och man lär passa på innan man har radhus, Vålvo och 1,7 barn.Så lugna dig ett tag och så kan jag ge dig en utvärdering om ny kontra gammal hoj :brinnerup

Vad är det för hemsk aning angående premien du hänvisar till? Har/ska precis köpt/köpa och får skrämselhicka av det du skriver.... :7peta
Berätta.....
 
beroende på hur pressad man är av andra att ha det senaste så påverkar hojens ålder ju.
Har man en 80-talare skadas man väl inte av att byta till en 10 år nyare direkt, men om man har roligare på en 04 än en 98 vete fan, speciellt om det är samma typ av hoj och man själv inte absolut elit på att köra.
Har man inte övermått av pengar som vissa har så kommer du undvika grusvägar och annat liknade, det är ju måttligt kul att lägga skräpet, man har ju knappast råd med helförsäkring heller.
Det kommer dessutom alltid nåt värre runt hörnet, låt de med massa stålar handla så kan vi andra köpa dem begagnade sen när de åkt sina 1000 mil.
För dig är det väl att fundera på vad du vill ha isf med, en sporthoj (r1, gsxr1000, blade) eller kanske nåt mer sporttouring (zx12, busa), just nu har du ju nåt mellanting om man ska se med moderna ögon på det.
 
Man kan ju köpa en lagom gammal hoj och modda den till en
personlig skapelse, om man tycker om att härja i garaget under
vintern.
Kolla lahis bygge t.ex.

Vem som helst kan köpa en ny fabriksgjord sak...
 
R1 wannabe skrev:
Vad är det för hemsk aning angående premien du hänvisar till? Har/ska precis köpt/köpa och får skrämselhicka av det du skriver.... :7peta
Berätta.....

Det kommer kosta väldigt mycket mer för oss i klot-åldersgruppen och mindre för de som är äldre. Jag hoppas att mitt årsavtal gäller åt båda hållen men tror jag rätt så kommer de höja min premie med sisådär 100% vilket gör att det bara är att sälja hojen utan att ha provat den i bättre väder än +5 grader. Sen kommer det roliga att höra vad de vill ha för ny premie på min gammelgixxer.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det kommer kosta väldigt mycket mer för oss i klot-åldersgruppen och mindre för de som är äldre. Jag hoppas att mitt årsavtal gäller åt båda hållen men tror jag rätt så kommer de höja min premie med sisådär 100% vilket gör att det bara är att sälja hojen utan att ha provat den i bättre väder än +5 grader. Sen kommer det roliga att höra vad de vill ha för ny premie på min gammelgixxer.

Ja så är det, Stygg Chansa kommer att ändra en del och det kommer att gynna dom som haft försäkring länge hos dom och har en äldre hoj.

Troligen så kommer nya klass 7 hojar att vara ganska dyra att försäkra även för +40 :mad:

Jag är skitsugen på en nyare RSV R, men inte om det kostar skjortan att försäkra, jag behåller min gamla hos oavsett vad som händer.

En nyare Sporthoj är ljusår ifrån en gammelgixxer beträffande svängbarhet på bana osv, men gammelgixxern funkar bra på gata iaf.
 
Last edited:
En modern hoj med några år på nacken och en uppsättning röjda kåpor är idealet för mig iallafall. Man ska våga köra som en idiot med den utan att vara rädd för repor, en 04 skulle man ju knappt våga sätta sig på.
 
Rigge skrev:
En modern hoj med några år på nacken och en uppsättning röjda kåpor är idealet för mig iallafall. Man ska våga köra som en idiot med den utan att vara rädd för repor, en 04 skulle man ju knappt våga sätta sig på.
Håller med Rigge helt, en nyare hoj som är bra maskinellt men med skrotiga kåpor så man inte behöver vara så rädd om den. Då har man råd med trafik/halv och med kraschpuckar osv så behöver inte hela hojen blir skrot om man klotar.

Sen så gör min halvförsäkring att man tar det en millimeter lugnare och det är nog ofta det som gör att man unviker de klantigaste/våghalsigaste vurporna..
 
Tror jag ska vänta tills bra begagnade gixxer 1000 börjar komma ner till runt 60 papp. Innan dess kanske man har hunnit få råd också :)
 
berggren_martin skrev:
Så här i vintertider går tankarna åt vad man ska satsa på för hoj vid nästa byte. Någonting i 60-tusenkronorsklassen vore nog rimligt för mig om jag bara sparade ett eller ett par år. Det finns dock många nackdelar med att ha en nyare hoj. Dels finns risken att man blir så rädd om den att körningen blir alldeles för mesig. Man kanske exempelvis drar sig för att ge sig ut på skitiga grusvägsturer. Sen blir precis allting dyrare. Försäkringen blir dyrare, servicekostnaderna högre och reparationskostnaderna vid halvförsäkrad vurpa näst intill astronomiska. En annan sak som jag lagt märke till är att attraktiva hojar aldrig får vara ifred. Stöldriskerna ökar liksom skadegörelsen. Folk är framme och provsitter, kladdar tuggummi och snus på tanken i ren avundsjuka osv... Man vågar kanske inte längre parkera på samma ställen som man gjorde innan och måste alltid vara extremt noga med lås och nattförvaring. Så summa kardemumma: Är det dumt att skaffa sig en nyare/dyrare motorcykel?

Det var det dummaste :brinnerup jag läst:P,man ska väl inte tänka så mycket på för & nackdelar...då blir ju ingenting roligt.Lev nu annars ångar man sig sen.pengarna ska rulla!! så är det.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det kommer kosta väldigt mycket mer för oss i klot-åldersgruppen och mindre för de som är äldre. Jag hoppas att mitt årsavtal gäller åt båda hållen men tror jag rätt så kommer de höja min premie med sisådär 100% vilket gör att det bara är att sälja hojen utan att ha provat den i bättre väder än +5 grader. Sen kommer det roliga att höra vad de vill ha för ny premie på min gammelgixxer.
Hoppas och tror att jag inte är i "Klot-åldern" :)
Fyller 40 nästa år och då finns det tydligen något som heter
Yamaha Power +40. :Bugar
 
berggren_martin skrev:
Tror jag ska vänta tills bra begagnade gixxer 1000 börjar komma ner till runt 60 papp. Innan dess kanske man har hunnit få råd också :)
du kan nog hitta beggade skrotiga gix 1k för 60 papp nu...
 
berggren_martin skrev:
Tror jag ska vänta tills bra begagnade gixxer 1000 börjar komma ner till runt 60 papp. Innan dess kanske man har hunnit få råd också :)

Hmm, varför inte en 750?
En Gixxer 750 är billigare begagnad, är minst lika bra chassimässigt
och går som ett skållat troll. :brinnerup
 
Felix skrev:
du kan nog hitta beggade skrotiga gix 1k för 60 papp nu...
Fin ska den va, inte skrotig...

750 är inte aktuellt heller, man vill ju gärna inte sänka sig effektmässigt :hihi
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top