Billån

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Om man köper en bil av privatperson, vilka lån är det då som gäller?
Finns det banker/finansbolag som är bättre/sämre än andra?
Och framförallt, finns det någon man ska undvika?

Tack på förhand /Jesper

Nu är jag ju egentligen mot idén med att låna till en bil då bilen minskar i värde fortare än man kan betala av lånet. Så i slutändan står man där med en bil som inte är värd något men ändå är den belånad.

Jag tror att dom flesta banker bara ger dig ett billån om du ska köpa bil hos en firma.
Ska du köpa av privatperson så är det blancolån alternativt ett medlemslån som gäller.
Är du med i facket så är det medlemslån som är det bästa. Då får man en skapligt bra ränta och man slipper uppläggningsavgifter och annat.
Är du inte det så är det nog ett vanligt blancolån du får ta. Då är det ofta ganska hög ränta men det är i alla fall inte lika djävligt som om du tar ett SMS-lån eller liknande.
Låna på bank är det i alla fall du ska göra.

Går det att få ett billån så är det ju givetvis det bästa. Jag tror att en del banker kan ge det även om du ska köpa av en privatperson under förutsättning att du vet vilken bil du ska köpa och ger banken bilnumret. sen får du ju inte låna upp hela bilens värde heller eftersom en bil minskar i värde fortare än du hinner betala av lånet.

Blir i de flesta fall ett blanco-lån. Tror det är få finansbolag som har billån om man inte köper av handlare.

Skippa SMS-lån. dom är inget bra :7peta.
Är väl bara att jämföra effektivräntan på tilltänkt summa hos de bolag som kan bli aktuella.
Kolla om du har möjlighet till medlemslån via fack. Är ibland ganska fördelaktigt.

Tack för svaren.

Är själv egentligen också emot lån till annat än hus, men har tänkt ha bilen några år mer än jag tänkt betala av lånet på.
Tanken var att jag skulle väntat nåt år till jag kunde betala hela. Men då den franska skitbilen jag pendlar med går sönder varje vecka nu känner jag att jag hellre köper en lite nyare diesel bil än lägger mer pengar på nåt sånt gammalt törstigt skit.

Har iaf kollat runt lite nu. Handelsbanken kunde erbjuda billån när man handlade av privatperson, men den effektiva räntan blir det samma som swedbanks, nästan 10%

Medlemslånen var ett riktigt bra tips! Blev inte så mycket dyrare än ett billån.

Oj 10%
Valfri bilnasare ger dej bättre lånevilkor. Husvagnen betalar jag 5,44% på och det tycker jag är dyrt. När den införskaffades var det 2,1%

Oj 10%
Valfri bilnasare ger dej bättre lånevilkor. Husvagnen betalar jag 5,44% på och det tycker jag är dyrt. När den införskaffades var det 2,1%

Men jag är både kräsen och snål och för tillfället hittar jag ingen bil hos nån handlare som jag kan tänka mig.
Och med alla extra utgifter blir den effektiva räntan högre än 5,44% hos handlarna.

Äger du inte hus/bostadsrätt som du kan belåna istället ?
Blir ju bra mycket billigare så..

Att låna upp på huslån är väl ingen bra ide.. Om man sedan väl behöver låna till ngt som går sönder i huset eller för att renovera så kanske det blir nej pga att huset redan är belånat med andra saker.. Är lite därför det är så svårt att få huslån numera då folk lånar till allt möjligt bil, båt, husvagn, mc.

Last edited:
Att låna upp på huslån är väl ingen bra ide..

Det beror väl på vad man har för belåningsgrad på huset?! :va
Om man vet att man verkligen vill och behöver köpa en ny bil så är det ju mycket bättre att låna upp på huset än att ta ett blancolån förutsatt att man har ordentligt med utrymme.

Sen tycker jag att man alltid skall försöka ha som tumregel, när man köper fordon, att man köper såpass överkomligt att man kan amortera så att man hela tiden har mindre lån på bilen än vad den faktiskt är värd.

Det är väl där du har den springande punkten.. Om något händer måste man kunna göra sig av med hus och fordon till underpris utan att stå med skulder kvar....

skit i blanco. Jag ångrar de jävulskt mycket. Sen att de på min bank är sjukt otrevliga gör de bara mycket roligare nu när mitt lån är klart och betalt nästa månad så man kan byta allt.

Men försök få låg ränta. Kolla på många banker.

Bara jag som inte kan tänkta mig delbetala med ränta? Var hos bilhandlaren idag kollade på en Audi A6 som dem ville ha 80 tkr för, men har sagt att jag inte delbetalar om det är med ränta. Mitt sätt att få ner priset, ska ringa imorgon och se vad dem har bestämt sig för.

www.jak.se

Lite annorlunda bank, kanske värt att titta på. Har själv inga lån där så ingen erfarenhet. men det mesta verkar stå på deras hemsida.

Såg ju ut om nån sekt :tungan

Har iaf tid till att fundera lite till nu då bilen inte är intressant längre. Bilen det handlade om var en passat tdi 4-motion. Visade sig att både skatten och bränsleförbrukningen var högre om man skulle ha 4motion, så det blir till att leta vidare efter en utan.

Bara jag som inte kan tänkta mig delbetala med ränta? Var hos bilhandlaren idag kollade på en Audi A6 som dem ville ha 80 tkr för, men har sagt att jag inte delbetalar om det är med ränta. Mitt sätt att få ner priset, ska ringa imorgon och se vad dem har bestämt sig för.

Hur ska dem kunna erbjuda dig räntefritt? Högst osannolikt att en liten handlare har det som alternativ, då hade alla erbjudit räntefritt direkt (dem får ju hela summan direkt från låneföretaget hur som helst)
Finns det äns "räntefrit" över 24 månader?

Hur ska dem kunna erbjuda dig räntefritt? Högst osannolikt att en liten handlare har det som alternativ, då hade alla erbjudit räntefritt direkt (dem får ju hela summan direkt från låneföretaget hur som helst)
Finns det äns "räntefrit" över 24 månader?

Finns en bilfirma utanför malmö som erbjuder räntefritt upp till 36månader, men då gäller det endast bilar i prisklassen upp till 60tkr

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN