Bilkort krävs innan man får ta hojkort

Tvärt om hade ju varit bättre, alla måste ha haft minst lätt MC innan man får ta B-kort.

Tycker dehär resonemangen med höjda åldrar för mc-kort och riskutbildningar och dyligt är lite snevridna.
Bilister orsakar 90% av olyckorna med bil och mc inblandade, sen utöver de orsakar de en stor del av cykelolyckorna och många allvarliga olcykor med fotgängare också.

Men i sverige ska vi tydligen straffa och ändra mobboffren och inte mobbarna

Spontant tycker jag det låter som en god ide, visst kan det vara bra att hunnit insupa lite trafikvana i en skyddande plåtkupa ett år eller två, en bil tillåter trots allt en att göra lite smärre misstag utan att man direkt skall betala det ultimata priset. :död

Men det lär inte gynna tillväxten av mc-förare, fler tar ju ändå kortet idag än som dör dIreCt efter dom fått kortet så jag röstar ändå ned det förslaget med motiveringen att en människa som är straffmyndig måste tillåtas ta egna beslut, och faktiskt hälften av dem som dör hade varken kort, var nyktra eller ägde hojen så dom räknas ändå inte :mad:

Nä, vi behöver inga mer lagar och regler hur förnuftiga dom än må vara :smasha

Snarare tvärtom, tvinga alla som vill ta körtkort att köra hoj ett tag först. Man blir mer ödmjuk och försiktig i trafiken när alla ens misstag kan resultera i invaliditet och död för en själv.

ååhh neeejj.inte en sån trådjävel igen :huvet

Nånting måste man ju diskutera. :smasha

On topic:

Jag har inget bilkort men tog lätt mc och följde upp med A-kort när åldern var inne. Jag vill absolut påstå att jag blir bättre bilförare med tanke på att jag ser risker på ett annat sätt iom hojkort sen innan. Dock är jag oerhört tveksam till att man blir bättre hojförare av att ha kört bil i ett år innan.

Har haft tungt MC-kort i 5 år utan olycka, B-kort i 2 månader och en krasch, så vette fan :)

Alltså, utan att vara "så'n", man hör alltid hur mycket det kostade/hur många lektioner det tog att ta bilkort, folk håller på åravis och kör massor... När det gäller MC verkar det ställas lägre krav på trafikvana. Varför är det så? Fler hopplösa fall som ska ta bilkort? Mer engagemang i uppgiften hos de som tar/utbildar för hojkort? Trafikskolor som suger ut eleverna?
Hur man funkar i trafiken är helt personbundet i min bok. Är man en rädd, ointresserad eller i övrigt tafflig förare är man. Är man en vettvilling är man. Och allt däremellan.
Skulle man sätta en hemlig GoPro på alla trafikanter under ett "pass" i trafiken skulle sannolikt förvånansvärt många rekommenderas att börja knyppla istället, även de som inte kör för fort eller tar medvetna risker.
Låg förresten bakom en SUV med en ung kvinna med flera barn i under flera kilometer, i stadstrafik. Hennes ytterbackspeglar var infällda. Hela tiden. Och jag höll koll på hennes innerbackspegel och där såg jag inte en blick heller. Hon försökte alltså inte ens kolla trafiken bakom under hela resan. När jag vid ett rödljus påpekade detta lite försiktigt :7peta blev hon... arg... :död
Full koll :huvet
OnT: Tror inte det spelar någon som helst roll om man tar bil- eller MC-kort först.

Tvärtom hade varit ett bra förslag.
Bilister är det mest blinda och aggressiva rovdjur som jorden skådat.

JAg hade B-körkort i flera år innan jag tog A. Visst hade jag en bra känsla för trafiken när jag satte mig på MC för första gången men det ändrade inte att jag fick lära om en massa om hur medtrafikanter beter sig. Sällan någon kör ut precis framför mig, eller prejar mig i rondeller när jag kör min VW Transporter...händer inte helt sällan när jag kör MC däremot

JAg hade B-körkort i flera år innan jag tog A. Visst hade jag en bra känsla för trafiken när jag satte mig på MC för första gången men det ändrade inte att jag fick lära om en massa om hur medtrafikanter beter sig. Sällan någon kör ut precis framför mig, eller prejar mig i rondeller när jag kör min VW Transporter...händer inte helt sällan när jag kör MC däremot

Jag tycker nästan alla borde tvingas testa på att köra skåpbil, även cyklister. När man insett hur begränsade visa vinklar är har man lite mer förståelse mot dessa fordon. Det borde kanske ingå i trafikutbildningen att bli skjutsad på en hoj i stadstrafik.

Var ju en välskriven artikel i Bike. T.ex. följande mening:
Bike skrev:
Förra året dog 23 procent i motorcykelolyckor i delstaten South Australia i Australien.

Det dog alltså 23 procent men av vadå? Alla invånare i delstaten? Alla motorcyklister i delstaten? Eller var det 23% fler eller färre än förra året?

Jag tycker nästan alla borde tvingas testa på att köra skåpbil, även cyklister. När man insett hur begränsade visa vinklar är har man lite mer förståelse mot dessa fordon. Det borde kanske ingå i trafikutbildningen att bli skjutsad på en hoj i stadstrafik.

Noll sikt snett bakåt och halvtaskig sikt rakt bakom fordonet....men det gäller även lastbilar mm

Noll sikt snett bakåt och halvtaskig sikt rakt bakom fordonet....men det gäller även lastbilar mm

Fördelen med vissa skåpbilar är att man slipper vrida på huvudet när man söker döda vinkeln. Enda problemet är om någon ligger 0.5 meter bakom men då pratar vi om något helt annat som inte går att beskylla föraren i bilen på.

Allt handlar om körvana och erfarenhet inte hur många år man haft ett körkort...vissa nyttjar det knappt.

Fördelen med vissa skåpbilar är att man slipper vrida på huvudet när man söker döda vinkeln. Enda problemet är om någon ligger 0.5 meter bakom men då pratar vi om något helt annat som inte går att beskylla föraren i bilen på.

Allt handlar om körvana och erfarenhet inte hur många år man haft ett körkort...vissa nyttjar det knappt.

Visst är det så, om man inte kör lär man sig knappast något....men det gäller ju det mesta

Problemet med skåpbilar är att man inte ser igenom dom. Där sitter dom och sköter kontoret och nya styrningar etc i bilen och får rätt som tvär-nita, för ingenting försynes. :4skrika

ähh :glömdet är ju bara hålla avstånd, ut i skogen lr ända hem i garaget.

Last edited:
Problemet med skåpbilar är att man inte ser igenom dom. Där sitter dom och sköter kontoret och nya styrningar etc i bilen och får rätt som tvär-nita, för ingenting försynes. :4skrika

ähh :glömdet är ju bara hålla avstånd, ut i skogen lr ända hem i garaget.

Hade motorcyklister i regel kört mer med skallen än egot så hade dom flesta olyckor med bilar minskat drastiskt. Byxorna är nere :glömdet

Att måsta ta bilkort först gör nog att flera inte har råd eller lust att ta hojkort året efter så på det sättet kan det ju påverka något.

Men jag tror mer på att förstahojen bör vara en offroad, custom eller vanlig kåplös hoj med lite hk och att sporthojar är fel val som förstahoj. Förbjuda kåpor på sporthojar kanske? :tungan

Spontant tycker jag det låter som en god ide, visst kan det vara bra att hunnit insupa lite trafikvana i en skyddande plåtkupa ett år eller två, en bil tillåter trots allt en att göra lite smärre misstag utan att man direkt skall betala det ultimata priset. :död

Men det lär inte gynna tillväxten av mc-förare, fler tar ju ändå kortet idag än som dör dIreCt efter dom fått kortet så jag röstar ändå ned det förslaget med motiveringen att en människa som är straffmyndig måste tillåtas ta egna beslut, och faktiskt hälften av dem som dör hade varken kort, var nyktra eller ägde hojen så dom räknas ändå inte :mad:

Nä, vi behöver inga mer lagar och regler hur förnuftiga dom än må vara :smasha

Precis, man räknar statistik på människor som varken har körkort eller ägt hojen. Och sen trycker ut massa nya regler, tror inte dödsfallen kommer minska. Möjligtvis de som verkligen har körkort, då det antagligen kommer vara fler som avstår att ta.

Tur att man tog kortet i år så man slipper de nya reglerna :)

Kommer ju en viss gräns när det helt enkelt inte lönar sig för en ny hojåkare att ta kortet, antingen skiter de i det eller kör utan. Att kräva B-kort och sedan alla de nya behörigheterna (vad händer med lätt MC i detta fallet?), riskutbildningarna och proven skulle nog bli för mycket.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!