Bilköp - hjälp en villrådig!

Var nog mera av den känslan på VW polo gti,n o VW pasaten. Blir lixom aldrig någonsin mera en VW produkt i mitt garage.

Samma känsla som jag har till Opel. Min bror hade en för många år sedan det sämsta skit som någon jag känner haft. Han köpte den då den gått 3000mil och alla möjliga saker hände med den. Hans kompis hade också en i samma veva lika illa med den.
 
Eftersom jag inte vet varför, har du tid/ork/lust att informera varför? Iaf en eller två anledningar.

Diesel tar lång tid att bli varm, därför ineffektiv på kortare sträckor. Vintertid krävs tillsatsvärmare som också är servicekrävande och batterikonsumerande.

Diesel har dyrare service, dyrare batterier, dyrare oljor, bränslefilter mm.

Diesel har betydligt mer avancerad och känslig avgasrening med partikelfilter, ev AdBluesystem osv som är MYCKET dyrt att serva/reparera när bilen blivit lite äldre.

Diesel har högre vägskatt, bara det kan lätt skilja 400 kr/mån till bensinbilens fördel.

Diesel har generellt dyrare försäkring


Självklart finns fördelar också, men som andrabil är det helt enkelt inte smart.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Diesel är en mycket dålig idé på en andrabil av många anledningar. Vet man inte sådant skall man hålla sig från tipstrådar om bilar. Basta.

Regel 1: Måste man fråga om bilköp, välj japanskt.

Regel 2: Har jag inte specifika behov innefattande tex dagliga resor över 10-15 mil, välj bensin.
Dito!
Är ingen slump att Toyota har bensinmotor i sina hybrider.
Otroligt snålt går de = diesel är onödigt
 
Var det inte J.D Powers mätningar man skulle ta med flera skottkärror med salt?

Jag minns inte hur det var, men tydligen påverkade en trasig blinkers lika mycket som ett totalt motorras i deras ranking

Eller var det den andra amerikanska kvalitetsmätningen som folk som gillar amerikanska bilar brukar dra upp?

Jag är ganska övertygad om att listan ser totalt annorlunda ut i alla andra länder.
I alla länder som VERKLIGEN mäter kvalitet korrekt brukar Toyota/Lexus vara i topp-tre med övriga japaner högt uppe. Sist kommer amerikanska och italienska bilar.
Varit så i 30år då jag följt detta.

Nu finns det andra egenskaper som är viktiga, tex säkerhet är Volvo/MB/Saab i topp…och Komfort som inte utmärker japanarna. körglädje är inte heller på topp hos Toyota
 
Jag har flera gånger varit nära att byta sida och säga "Franskhatet är förlegat, NU är dom bra"

Men varje gång har någon som äger något franskt bevisat att Franskhatet är välgrundat.
Bott fem år i Frankrike och åkt en hel del taxi där. Alla fördomar besannades.
Undvik franska o italienska bilar
 
Dito!
Är ingen slump att Toyota har bensinmotor i sina hybrider.
Otroligt snålt går de = diesel är onödigt

Nja så jefla snålt går dom inte, visst har man ekokörning som hobby går det väl att få till skapliga siffror men för övriga inte bättre än många jämförbara småmotorer. Stadskörning kan ha sin poäng men det håller väl sig dom flesta sig ifrån så gott det går.
 
I alla länder som VERKLIGEN mäter kvalitet korrekt brukar Toyota/Lexus vara i topp-tre med övriga japaner högt uppe. Sist kommer amerikanska och italienska bilar.
Varit så i 30år då jag följt detta.

Nu finns det andra egenskaper som är viktiga, tex säkerhet är Volvo/MB/Saab i topp…och Komfort som inte utmärker japanarna. körglädje är inte heller på topp hos Toyota
Den erfarenheten har jag också från fordonindustrin. Toyota ligger alltid överlägset i topp och alla andra sneglar avundsjukt på deras kvalité. Har däremot inte kollat källan till denna datan. Får göra det nästa gång jag får siffrorna presenterade för mig.
 
Fick köra en Yauris häromdan - iofs en hybrid - men jävlars vilken intetsägande bil…
:näsblod
Ska försöka testa en Civic med.
Är det 1.6 eller 2.2 liters motorn som gäller?
Vilka årsmodeller ska man titta efter?
Är det rem eller kedja på deras dieslar?
Vilka bytesintervaller gäller?
Gällande rening -sitter AdBlue eller liknande i dem?

Säkert info som går att googla men jag ställer min tillit till den samlade kunskapselit som huserar här inne!
:Bugar
 
Du kan ju kika på BMW 116D eller 118D, går snålt, roliga att köra (chassit, inte motorn).
Kvalité är kanske inte som Toyota men inte heller helt kass.

Annars finns Kia Ceed med en liten diesel som säkert är helt ok att köra, kvalitén på Kia (maskinellt) är vad jag förstått det som riktigt bra.
 
Fick köra en Yauris häromdan - iofs en hybrid - men jävlars vilken intetsägande bil…
:näsblod
Ska försöka testa en Civic med.
Är det 1.6 eller 2.2 liters motorn som gäller?
Vilka årsmodeller ska man titta efter?
Är det rem eller kedja på deras dieslar?
Vilka bytesintervaller gäller?
Gällande rening -sitter AdBlue eller liknande i dem?

Säkert info som går att googla men jag ställer min tillit till den samlade kunskapselit som huserar här inne!
:Bugar
Alla Toyota är ungefär lika spännande som att höra färg torka.
Man köper den för driftsäkerheten. ?
 
Det brukar också vara det ENDA klagomålet även efter långt innehav och många mil…

Vill du ha kul, köp Alfa!
 
Fick köra en Yauris häromdan - iofs en hybrid - men jävlars vilken intetsägande bil…
:näsblod
Ska försöka testa en Civic med.
Är det 1.6 eller 2.2 liters motorn som gäller?
Vilka årsmodeller ska man titta efter?
Är det rem eller kedja på deras dieslar?
Vilka bytesintervaller gäller?
Gällande rening -sitter AdBlue eller liknande i dem?

Säkert info som går att googla men jag ställer min tillit till den samlade kunskapselit som huserar här inne!
:Bugar
2.2-motorn är ganska gammal och törstig, men går att skrämma upp till att bli ganska potent. 1,6-litersmotorn är väl den som gäller skulle jag säga iom att den sitter i de nyare bilarna från 2014, slog världsrerkord i snålhetskörning när den kom och klarade alla avgaskrav utan AdBlue (som inte används i varken 1,6 eller 2,2l-motorerna).
 
Kör själv en yaris 1.3. Japp, skittråkig bil, men som en andrabil som är billig och problemfri att äga är den suverän.

Någon nämnde bmw 116d 118d. Var väl en av dessa man skulle undvika någon viss årsmodell? Annars är det just denna motorn som sitter i den sista modellen av auris med dieselmotor.
 
Diesel tar lång tid att bli varm, därför ineffektiv på kortare sträckor. Vintertid krävs tillsatsvärmare som också är servicekrävande och batterikonsumerande.

Diesel har dyrare service, dyrare batterier, dyrare oljor, bränslefilter mm.

Diesel har betydligt mer avancerad och känslig avgasrening med partikelfilter, ev AdBluesystem osv som är MYCKET dyrt att serva/reparera när bilen blivit lite äldre.

Diesel har högre vägskatt, bara det kan lätt skilja 400 kr/mån till bensinbilens fördel.

Diesel har generellt dyrare försäkring


Självklart finns fördelar också, men som andrabil är det helt enkelt inte smart.
Och sist men inte minst de låter för jävligt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top