Bilkö, tunnlar och dålig luft

När jag och min flickvän körde genom alla förbannade tunnlar i norra Italien förra året så brukade jag försöka hålla andan så länge jag klarade :D Klarade 1,4 km som längst sen fick man dra ett riktigt djupt svart moln i lungorna :P Försökte andas genom buffen och tvättade den på kvällen när man kom fram, riktigt mycket skit i tyget!

Men om man krypkör i kanten så brukar det bli punka. Tror rekordet för mig är tre punka på en månad. Sedan blev det offroaddäck på pendlarhojen och ingen mer punkis.
Gipsskruv är populärt att strö omkring sig.
Om hojen bullrar så brukar bilarna flytta sig åt sidan mer i tunnlarna.

Exempel på en bil som INTE har den möjligheten?

Och jag gör det också.

Min 15 år gamla Yaris har det och så vitt jag har det funnits alltid..

Och även om man inte GÖR det så finns det ett friskluftsfilter av blandad kvalitet men garanterat bättre än ofiltrerat på hoj.

Min diesel från 2008 har tom PARTIKELFILTER och då får jag inte in nån skit alls i bilen, hörs ju på namnet. :D

En fundering. Hur blir det med imma på insidan visiret med en andningsmask... Vet hur det brukar vara när man har mask och skyddsglasögon och det blir lite varmt.
Visiret går iofs att fälla upp men, någon som provat?

Skulle gissa på mindre imma. Utandningsluften avfuktas ju i någon mån genom filtret.
Respro har ju till och med en variant som de marknadsför just för folk med improblem (själv kör jag med pin-lock).

En fundering. Hur blir det med imma på insidan visiret med en andningsmask... Vet hur det brukar vara när man har mask och skyddsglasögon och det blir lite varmt.
Visiret går iofs att fälla upp men, någon som provat?

Pinlock.

Tror det är ett större problem:

# att få plats med masken
# få den att sitta kvar på snoken när man drar på sig hjälmen
#att man ser ut som en idiot

Okey då:D, luften är tydligen kliniskt ren i en bil,och alla bilar oavsett årsmodell har tydligen en knapp för återcirkulation av kliniskt ren luft....och alla trycker tydligen på den i tunnlar utom jag , verkar det som:rolleyes::D

Okey då:D, luften är tydligen kliniskt ren i en bil,och alla bilar oavsett årsmodell har tydligen en knapp för återcirkulation av kliniskt ren luft....och alla trycker tydligen på den i tunnlar utom jag , verkar det som:rolleyes::D

Sounds about right :gnissla

Jag hade iaf en gammal Audi 80 från 1986 som hade ett återcirkulationsläge. Sen att många inte vet vad det är, det är ju en annan femma.

Som exempel kan jag ge en kompis som hade stoooora problem med imma inne i bilen på vintern. Jag lånade den en dag och upptäckte då att han hade på det läget. Vred på det vanliga läget och vips så slutade bilen imma igen.

Asfaltsbarn som man är så tycker jag det luktar gott (snurrskalle) . Däremot är dånet från fläktarna jobbigt.

Puttrade igenom en 4,5 mil lång tunnel i norge i somras.. massa trafik, och rätt kallt. Men jag fick inte kronisk bronkit av det.. nojar du över partiklar i lungorna borde du inte bo i en stad öht då luften är otroligt skitig överallt där. Spelar ingen roll om du är i en tunnel. Köp en tjock buff o dra över näsan så slipper du det värsta iaf. Kör jag i u-länder har jag alltid nåt som täcker ansiktet så man slipper svälja damm, insekter, småväxta indier etc

Jag är inte i stan frivilligt. Är här på ett längre jobb-uppdrag, och det är en enorm jävla skillnad på luften i tunnlarna och luften vid arbetsplatsen/boendet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT