Biljäveln dog, Hjälp mig!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Skulle iväg till skolan, glad i hågen för min nyköpta bil satte jag mig bakom ratten och startade bilen, körde iväg, och i en korsning ca 60-70 meter från garaget så dog biljäveln. Jaha, lite kall tänkte jag, så jag provade att starta igen, nej, det funkade inte, stod där en stund och drog på startmotorn, inget hände. Öppnade huven, ryckte lite i allt man kan rycka i, det kom förbi en gubbe som började snacka om fördelaren och vi kom fram till att han skulle putta ner mig till garaget igen, inga problem, en stark gammel jävel:tummenupp

Jag gick in i garaget och hämtade 5-56 och WD40, lossade tändkablarna(en och en, jag är inte dum i huvudet) sprutade på friskt med WD40 och avslutade med att duscha hela jävla fördelaren med skiten. Sen lossade jag tändhattarna från stiften och sprutade lite där också. Provade att starta, inte en tillstymmelse till liv. Kollade oljan, lite för lite, hittade nått mög i garaget som jag hällde i några deciliter av, drog runt motorn, kollade stickan igen, lite bättre i alla fall. Fyllde på nån liter kylvatten, kollade batteriet, var 12 V i skiten, borde ju funka tycker man.

Nu satte jag möget till batteri på laddning, bara för att.

Så, finns det någon här som är bra på Volvos motorer?
Bilen är en Volvo 340/360 från -88, har ingen aning om vilken motor det är men den ligger på 110 häst enligt VV.

Har kört 14 mil sedan jag köpte den, och då tankade jag 50 liter, så det är ingen simpel soppatorsk.

Bort med ett stift, lägg det mot toppen och be någon köra på startmotorn och se om det kommer någon gnista.

Är det mekanisk soppapump på dom där? Insprutning?

Bort med ett stift, lägg det mot toppen och be någon köra på startmotorn och se om det kommer någon gnista.

Är det mekanisk soppapump på dom där? Insprutning?

Borde vara denna...

Typ: Volvo 340-360 2.0 B200F
År från: 1988.08 - 1989.07
Effekt hk: 109
Volym cm3: 1986
Cylindrar: 4
Drivning: Bakhjulsdrift
Karosstyp: Sedan
Motorkod: B 200 F

Kolla hur rotorn i fördelaren ser ut, polarn har en 850 som rotorn lossnade på, lite halvsvårt att felsöka, iom att det kom gnista, dock bara ibland, och inte alls synkat med hur kolvarna rörde sig :( Men det är ju jävligt svårt att se när man bara håller ett stift mot blocket och kör startmotorn.

Som andra har sagt.
Kolla gnistan.
1. Börja vid tändstiften. (Ingen gnista? gå vidare. Gnista? Kolla soppatillförseln, säkring till pumpen etc)
2. kolla gnistan från tändspolen (lossa centrumkabeln på fördelaren) (Ingen gnista? Kontrollera så spolen är hel eller Gå vidare. Gnista? Förmodligen fördelaren som är trasig. Kan vara svårt att se, alltid bra att börja med att byta lock och rotor, kostar minst)
3. Är tändspolen hel, och ändå ingen gnista, kolla tändmodulen. Finns billiga som håller ett tag på biltema.

Är tändsystemet OK kan du ta en ordentlig titt på bränslesystemet.

Är det Bosch LH tändsystem på den här? Isf har den "hall-givare" som skickar impulser från svänghjulet till det brytarlösa systemet. Är den död så får du ingen gnista och ingen soppa.
Du kan kontrollera att den är hel genom att göra ett startförsök och titta på varvräknaren. Om den "hoppar" när motorn går runt så är givaren hel, ligger den helt stilla så är förmodligen givaren trasig och dyr.

Lycka till!

Vad som stod här skrev Alming bättre. Och lite till.

E* Ovan.

MEN. Bara för att du bara har kört 14mil betyder ju inte det att det finns bränsle kvar av dina 50L. Gammal volvo, 14 mil på skogsväg på tvären, medans varvbrytet ylar(nåja) = virvel i tanken.

Last edited:
Sen är väl inte sladdarna (+&-) till tändspolen jättekänd för att inte korrodera heller... :D

gör som Alming skrev så hoppar den snart igång...
Det är ju trots allt en traktor så... :hihi

Vad som stod här skrev Alming bättre. Och lite till.

E* Ovan.

MEN. Bara för att du bara har kört 14mil betyder ju inte det att det finns bränsle kvar av dina 50L. Gammal volvo, 14 mil på skogsväg på tvären, medans varvbrytet ylar(nåja) = virvel i tanken.

Sant, tror fan inte jag kommer mer än det på 50 liter stadskörning nu på vintern. Men han har väl soppa mätare??

Finns fördelare?
Har du torkat rent inuti?

Kolla hur rotorn i fördelaren ser ut, polarn har en 850 som rotorn lossnade på, lite halvsvårt att felsöka, iom att det kom gnista, dock bara ibland, och inte alls synkat med hur kolvarna rörde sig :( Men det är ju jävligt svårt att se när man bara håller ett stift mot blocket och kör startmotorn.

Har gnista på de två stiften jag orkade kolla, lite ojämnt, men jag vet ju inte hur det ska se ut. Ska man gå på och öppna fördelaren alltså? Locket sitter med två "clips" så det är väl iof. rätt enkelt. Går ut igen och torkar rent fördelaren på insidan då:tummenupp

Sen är väl inte sladdarna (+&-) till tändspolen jättekänd för att inte korrodera heller... :D
Får väl kolla det med:tummenupp

Volvos tankarmaturer brukar ju vara sådär lagom pålitliga :)

Precis, men vafan, mätaren står på strax under hälften, så så jävla off borde den väl inte vara?

Last edited:
Har gnista på de två stiften jag orkade kolla, lite ojämnt, men jag vet ju inte hur det ska se ut. Ska man gå på och öppna fördelaren alltså? Locket sitter med två "clips" så det är väl iof. rätt enkelt. Går ut igen och torkar rent fördelaren på insidan då:tummenupp

Och är det avlagringar på rotor eller lock så ta en kniv och skrapa bort dom så håller det en stund till..

Precis, men vafan, mätaren står på strax under hälften, så så jävla off borde den väl inte vara?

Efter 20+ (gamla) volvos, så kan jag tala om att det inte finns nån regel för hur mycket soppa det är i baserat på vad mätaren visar ;)

Detta har ju inte med saken att göra om det inte är soppatorrt. Men man ska akta sig nog för att köra torrt på en så gammal bil. I den sista slurken på botten så finns det en väldig massa skräp som kan sätta igen filter/pump.
Av den anledningen ska man inte heller stå med bilen igång när man tankar, då skiten virvlar upp(iaf om det bara är typ 5 liter kvar när man ska tanka).

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul