Biljävel, strulande styrservo.

  • Thread starter Thread starter FSN
  • Start date Start date
Ja, faktum är stt det funkade bättre än vanligt. Nåt litet hugg men i tet stora hela bra.

Funderar på O.L på (Biltemas största) mulitimetern? Tycker att den borde hinna med och så tycker den typ kortslutning eller vad är det?

OL är nog när det ballar ur och den når över området den står på.

Antingen väntar du på kylan och mäter igen, eller så tar du den säkra vägen och byter batteri för det lär du snart få göra oavsett.
 
D
OL är nog när det ballar ur och den når över området den står på.

Antingen väntar du på kylan och mäter igen, eller så tar du den säkra vägen och byter batteri för det lär du snart få göra oavsett.

Den är automatisk, tar 1000V eller nåt sånt. Jag inbillade mig att det är noll eller låg resistans, kortis i batteriet när den går på over load men det är det kanske inte?

Runt minuspolen är det lite gägga/pulverliknande skit som kommer från batteriet. Men den går runt så förbannat friskt och fint på startmotorn.

Köper ett nytt batteri i morgon. Hur många volt skall man mäta fram på ett Biltema på hyllan för att det skall vara ok att köpa?
 
D

Köper ett nytt batteri i morgon. Hur många volt skall man mäta fram på ett Biltema på hyllan för att det skall vara ok att köpa?


Vet inte, men under 10,5V är skadligt för batterier. Så sikta på så högt som möjligt.
Kika på CCA så du får rätt startström denna gång. Dieslar kräver högre CCA än bensinare.
Har för mej att startström mäts i CCA på batterier. Kanske till och med står i din brux vad lägsta värde är.
 
9,85V låter inte bra. Inte heller att det dippar till 10V när du belastar med servon. Du får Inga andra konstiga blinkningar på instrumenten?
Jag skulle gissa på batteriet. Dom gångerna du märkt felet när du kör kan det varit när du haft, elruta, stolsvärme och torkarna igång?

Om jag minns rätt så är under 10,5V skadligt för ett 12V bil/fritids batteri.
Det är lågt...
Viss elektronik, särskilt sådan med lite intelligens i brukar blir jobbiga på för låg inspänning.
Typ så här.. Slår på last, inspänn sjunker till för lågt, elektroniken kopplar ur, spänningen stiger igen, elektroniken kopplar in osv...
Snabbtest är ju att parallella ett bra batteri med ditt och se om det blir bättre
 
D

Den är automatisk, tar 1000V eller nåt sånt. Jag inbillade mig att det är noll eller låg resistans, kortis i batteriet när den går på over load men det är det kanske inte?

Runt minuspolen är det lite gägga/pulverliknande skit som kommer från batteriet. Men den går runt så förbannat friskt och fint på startmotorn.

Köper ett nytt batteri i morgon. Hur många volt skall man mäta fram på ett Biltema på hyllan för att det skall vara ok att köpa?

Du skall ha minst 12,5V från ett på hyllan om du nu skall handla därifrån....CCA är inte Biltemas starka sida
 
Nytt batteri installerat. Styrservot fortfarande trögt. Andra effekter är att biljäveln startar på nåder efter totalt 40 sekunder på startmotorn (ej i en stöt) och startmotorn går betydligt långsammare. Detta i ca 15-16 minus. Startmotorn går även betydligt långsammare än gamla batteriet. Biltema 95Ah med CCA 720 enligt spec (mätte 12,61V på det innan köp). Mitt 8 år gamla originalbatteri är friskare och det är 75Ah CCA 680 på det....

På måndag blir det reklammation av Biltema-junket. Skall bli intressant att se hur det går. Det tenderar att bli dyrt att vara snål och lite dum i huvet....

Men faktum kvarstår, det var nog inte batteriet ändå.
 
Nytt batteri installerat.
På måndag blir det reklammation av Biltema-junket. Skall bli intressant att se hur det går. Det tenderar att bli dyrt att vara snål och lite dum i huvet....

Men faktum kvarstår, det var nog inte batteriet ändå.
Är det nya batt verkligen fulladdat?
Står det inte en skylt på batterihyllan hos BT att det ska laddas innan ibruktagande?
Du hade förut 11.6V vid glödning, vad har du nu?
 
Kan ju passa på att avsluta denna.... Tröttnade på skiten och lämnade in den och verkstaden bytte styrväxeln för 9900kr. Fick tillbaka biljäveln med samma fel. In igen och nu hittade dom nåt mekaniskt på rattstången som kärvade. Kostade 6500kr att fixa till.

Fick välja, byta tillbaka till min oljeläckande styrväxel och lagning av det verkliga felet för 6500kr eller behålla den nya styrväxeln för 9900kr och få felet fixat "gratis"

Fair deal tycker jag. Gick på alternativet med ny styrväxel för den läckte som ett durkslag. Grym kvalité, är inne på min tredje styrväxel på 8 år och 16000 mil.
 
Kan ju passa på att avsluta denna.... Tröttnade på skiten och lämnade in den och verkstaden bytte styrväxeln för 9900kr. Fick tillbaka biljäveln med samma fel. In igen och nu hittade dom nåt mekaniskt på rattstången som kärvade. Kostade 6500kr att fixa till.

Fick välja, byta tillbaka till min oljeläckande styrväxel och lagning av det verkliga felet för 6500kr eller behålla den nya styrväxeln för 9900kr och få felet fixat "gratis"

Fair deal tycker jag. Gick på alternativet med ny styrväxel för den läckte som ett durkslag. Grym kvalité, är inne på min tredje styrväxel på 8 år och 16000 mil.
Hej, hittade denna gamla tråden och har ett liknade fel, vet du vad det var dom bytte för att få den att fungera igen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top