Bilister.....

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Man blir så jävla trött på alla blinda bilister... I går har hände det igen... En Mc-olycka på Rapsgatan i boländerna i Uppsala... En bilist svängde ut från en parkering rakt framför en motorcyklist som inte hade en chans att reagera, han hann inte ens att bromsa, så nära inpå körde hon ut, rätt ut i trafiken utan att riktigt se sig för...
-"Jag såg inte att han kom... Det var ju grönt när jag svängde..." Sa den 55-åriga kvinnan i bilen efter kraschen... Dom tittar ju knappt innan dom svänger ut... Hur ska man bete sig för att synas? Vad kan man göra? Det är ju inte vi Mc-åkare som är skyldiga (i sådana situationer) att visa oss, det är ju bilisten som ska upptäcka oss... Det är ju oftast dom som har väjningsplikt och svänger ut framför motorcyklisterna, inte tvärtom!
Så min fråga är:
När ska bilisterna ta sitt ansvar och titta ordentligt innan dom svänger ut i trafiken, det är ju vårt liv som står på spel inte deras, dom sitter ju skyddade, det gör ju inte vi?!
Det är ju bara att plocka körkortet från dom, grov vårdslöshet i trafik...

Mvh/
 
Håller med dig om bilisterna borde få ta större ansvar vid ev. olycka men man får nog köra som om bilisterna aldrig ser oss :mad:
 
...

Du är inte ensam, de flesta har varit med om det nån gång.... Det är ju så himla lätt att se sig för, barn ser sig ju för innan dom cyklar över gatan så varför ska inte vuxna kunna också kunna göra det då?!
 
jag har själv haft en jävla tur bara (hittills iaf). Det finns ett utbrett och märkligt resonemang hos många bilister om att A; mcn är nog en moped, eller B; jaha, är kommer en "sån", då kör jag ut.
Oavsett vilket är det helt vansinnigt. Man borde haft en kampanj för "A" bilisterna där dom ser skadan på en personbil som fått en hoj i dryga 100 knyck i sidan och för "B" förarna finns det nog inget hopp alls tyvärr. Hur kan det vara så svårt att förstå skadan man får i en bil när en hoj med hög hastighet och väldigt liten yta träffar bilen? Om inte annat borde dom ju vara rädda om sig själva!?
Att köra hoj innebär att man alltid måste vara på sin vakt och idiotförklara alla andra trafikanter för att själv överleva.
 
Ja, det är väldigt synd att vi inte synd ibland. Har själv sett några exempel på det när jag själv vart ute o övningskört.
Men alla olyckor är faktiskt inte en bilists fel..
Många motorcyklister kommer i hejdundrande fart och även fast man som bilist har tittat 1287 ggr åt höger o vänster innan man svänger ut så kan det komma en snabb mc som man inte hinner väja för..

Alla olyckor är tråkiga. Men att skylla ALLT på bilisterna är väl att dra alla över en kam?
 
ZX9R-98 skrev:
Håller med dig om bilisterna borde få ta större ansvar vid ev. olycka men man får nog köra som om bilisterna aldrig ser oss :mad:

Precis... o sänk hastigheten , så kommer olyckorna att minska därmed åxå försäkringarna ...
 
Man FÅR INTE tro att de ser en, jag litar inte på en enda en som kör bil, saktar ofta ner långt under fartgränsen tills jag är förbi... det funkar bra.

Sedan kunde de ju införa sopplikt vid varje korsning, så de var tvugna att stanna helt innan de gav sig ut på den angränsande vägen.
 
Usch...

min mardröm är att råka ut för en olycka som beror på nån annans idioti. Man kan ju göra mycket för att undvika sådant men tyvärr inte helgardera sig. :(

Drömmer mardrömmar om "se sig inte för & svänga ut framför mc´n" typen av olyckor.
 
Det var hela 30 minuter sen jag råkade ut för det senast. En äldre dam är på väg att svänga in från en påfartsväg. Det konstiga är att hon stannar, tittar, står still ett litet tag till, sen svänger hon in 50 m framför mig. Jag höll inte så hög fart så det var enkelt att bromsa in och köra om men om det gått fort så...
 
stavgren skrev:
Det var hela 30 minuter sen jag råkade ut för det senast. En äldre dam är på väg att svänga in från en påfartsväg. Det konstiga är att hon stannar, tittar, står still ett litet tag till, sen svänger hon in 50 m framför mig. Jag höll inte så hög fart så det var enkelt att bromsa in och köra om men om det gått fort så...

Jo man har ju hört att de där Karlstatösera ska vara extra farliga i trafiken, måste ju bero på att "Solen lyser alltid i Karlstad", dvs de blir bländade :crash

Stavgren, var det du förresten som var utanför BikeCorner i Lördags strax före 1 ?
 
Mattiaz skrev:
Jo man har ju hört att de där Karlstatösera ska vara extra farliga i trafiken, måste ju bero på att "Solen lyser alltid i Karlstad", dvs de blir bländade :crash

Stavgren, var det du förresten som var utanför BikeCorner i Lördags strax före 1 ?
Skyldig. Det var väl du som snackade med pajo?
 
stavgren skrev:
Skyldig. Det var väl du som snackade med pajo?

Ja, det var jag :)

Hur visste du det?, talade jag så högt kanske.. haha

Här hemma ligger ju fortfarande grusgubbarna i koma... de har fan inte sopat upp gruset på nån gata ännu :(

Får nog ta saken i egna händer om man vill ha de gjort snabbare :)
 
Mattiaz skrev:
Ja, det var jag :)

Hur visste du det?, talade jag så högt kanske.. haha

Här hemma ligger ju fortfarande grusgubbarna i koma... de har fan inte sopat upp gruset på nån gata ännu :(

Får nog ta saken i egna händer om man vill ha de gjort snabbare :)
Stora öron :D
 
Jaa. Det vore ju inte fel om de som vållade de typer av olyckor fick tänka över sin körstil på ett fint litet rum under en månad eller så.

Själv drömmer jag mardrömmar om att köra med ett gäng och missa att de framför stannar. Missar gör jag givetvis på grund av orutin och att alla har "fina" miniblinkers.
*PANG*
Rätt i arslet på en annan MC-åkare. *Brrrr*

När man kör MC så ser ingen en.

När man kör Bil ser inte heller någon en.

Defensiv körstil om man inte är på bankörningar. Och då kanske något mindre defensiv.
 
Nästa gång man är inblandad i en "nästan"-situation så är det intressant att göra följande. Fundera på hur situationen uppstod och om man själv hade kunnat agera annorlunda för att undvika den. Det är väldigt ofta, för att inte säga alltid, som man har haft ett flertal tillfällen på sig att undvika situationen. Alltid bra med lite tankeställare och genomgång av sin egen skuld.

Inte för att på¨något vis påstå att killen i fallet ovan var skydlig till något utan mer som en reflektion.
 
Följ mitt motto i trafiken: Alla andra i trafiken förutom en själv är idioter.

Räkna aldrig med att bilister ser oss i trafiken.


Hoppas det gick bra för killen bara!

Tolf
 
Bortsett från att utgå från att alla är idioter kan man köra med helljus på hela tiden. Till stor del beror det på dåliga strålkastare att vi inte syns. Jag märker en enorm skillnad nu när jag har två lampor fram som lyser starkare var och en än den enda lampan gjorde på min förra hoj. Kör man dessutom med helljus så...
 
Kanske ett litet krångligt sätt, men som jag tror skulle vara bra, är om man fick prova på flera olika fordonstyper när man tar körkort.

Jag minns själv hur jag började fundera bra mycket mer om hur jag syntes och agerade som fotgängare när jag tog körkort för bil.

Sedan i lumpen, när jag körde lastbil, så fick jag en del insikter i hur jag som bilist kunde underlätta för tunga fordon.

När jag tog motorcykelkörkort insåg jag hur jag som bilist kunde agera på ett bättre sätt i trafiken gentemot motorcyklister. Och kunskapen om hur jag tidigare tänkte och agerade som bilist är ju ett stöd som motorcyklist.

När jag kört motorcykel har jag hållit på att bli prejad av en skåpbil som skulle byta fil. När jag körde lastbil modell mindre (budbil typ) höll jag på att preja en motorcyklist. Lärdomen som motorcyklist: åk *fort* förbi den typen av bilar, eller uppehåll dig åtminstone aldrig i deras dödavinkel. De saknar ofta vidvinkelspeglar som kollar döda vinkeln. Dessutom har många sådana fordon en körställning som gör att de som kör dem 8 timmar om dagen eller mer absolut inte kommer att kontrollera dödavinkeln medelst luta-dig-kraftigt-frammåt-och-vrid-huvudet-ur-led. Fel? Självklart. Är det någon tröst när du ligger på sjukhuset? Nej, tyvärr. Är det någon ursäkt när du skall försöka somna på kvällen? Nej, inte det heller tyvärr.

Poängen är egentligen att genom att köra flera olika typer av fordon så når man större insikt i hur de som framför de fordonen tänker. Genom att veta ungefär hur de tänker kan man både hjälpa dom och sig själv. En olycka har inga vinnare, bara förlorare i olika grad.

Nu tror jag i och för sig inte att ett förslag som säger att man måste prova på att köra olika fordonstyper skulle gå igenom, men idén blir väl inte sämre för det?

/SSB
 
Det va precis så min förra sommar blev förstörd.
Som tur va gick de bara 30-40km/h när det small.
 
Back
Top