Bilister ser mig inte!

För mej har det hänt en gång att en lastbil varit på väg ut (och sen fått syn på mej), och det är möjligt att jag behövt sänka farten ett per gånger för bilar.

Thats it på drygt 3000mil.

Kör med svart skinnställ, blå/röd/svart hjälm och korrekt justerat halvljus.
Att det beror på mina färgglada hojar eller att jag kör rätt försiktigt (sällan över begränsningen*2) vet jag inte.

Ser absolut inget problem i det iaf...då är det värre med folk som försöker preja en av vägen.
 
Tips:

Skaffa en neongul blade (som jag har), skaffa högljudd slip-on om ni inte redan har det. Sen är det bara att ligga på varvstopp i varenda korsning, det är dessutom kul att se folk som tar skydd när man kommer bara för att de tror att de just blev träffade av blixten...

Lycka till
 
Clara skrev:
ja, pojkvän och svärfar satt och pratade om detta häromdagen och kom fram till att följande kan hjälpa:
-svärfar har såna neonorange klistermärken på hela sina backspeglar, kan nog också funka lite

Om svärfar har det:
"Ja men reflex tejp är ju bra då syns man ju!"

Om någon annan har det:
"Ha ha fy fan vad fult är det televerkets hoj eller??"

/fredde - med en svärfar utan reflextejp, men med hans fuggar i min hall hmmm...
 
På min förra hoj monterade jag en H4-lampa som skiftade i gul/blåaktigt ljus.Den syntes mycket bättre än en vanlig vit enligt de jag åkte ihop med.Den hade suttit i min nuvarande hoj också om den hade passat...
Måste hitta en likadan H7 :)
 
om man vill synas men ändå vara tuff kan man väl skaffa samma hoj+skinnställ som Kiddo har i Kill Bill vol.2... skulle lugnt göra det om jag var tjej iaf... någon som vet vad hon har för hoj förresten?
 
Det spelar ingen roll vad ni gör. Hur mycket lyse eller färgglada kläder ni än använder. De personer som inte ser er i korsningar och dylikt ser inte bilar heller.

De flesta olyckor med 2 bilar inblandade är ju just vid en vänstersväng för någon av bilarna. De ser inte mötande eller missbedömer hastigheten. Varför skulle det vara annorlunda med en MC inblandad?

Det finns ett sätt att köra på som kan hjälpa till att ordna detta. Dynamisk körning. Omväxlande defensivt/offensivt beroende på vad situationen kräver, med tyngdpunkt på defensivt. Räkna med att alla andra i trafiken är fullständiga idioter som fick körkortet i present. Även andra motorcyklister. Räkna med att ni är osynliga i trafiken och att bara ni själva kan avstyra möjliga situationer i förväg.


Nu ska det ut och åkas! :yoparty
 
Har kört tre veckor med Xenon ljus på hojen, och jag måste säga det är värt pengarna. Inte en enda bil har gjort en "fel" manöver på tre veckor, och dom flesta drar ganska snabbt till höger på vägen när jag kommer glidande.

:tummenupp
 
Timur Lenk skrev:
Jag är så innerligt trött på bilister som svänger ur framför mig! Vad fan är det frågan om egentligen? Ser dom så jävla dåligt så skall de inte vara i trafiken!

Ett förslag som jag undrar om nån provat:
Att justera upp halvljuset så att det bländar ordentligt alternativt alltid åka med helljus på, hjälper det?

En sak som gör susen för dig!
Kör inte på höger sida av ditt körfält, lägg dig i vänster del ist!
Många bilister som inte orkar urskilja mellan moppe och mc om du
ligger o trycker mot högerkanten!
 
I skåne körs det bil utav helvete. Varje gång jag tar en runda på MC'n händer det att en bilist klantar sig och man håller på att krocka. Cirkulationsplatser är det ställe där flest tokigheter händer. Annars korsningar där bilister bara kör rakt ut utan att se sig för.

Inget kan så klart göras för de höns som redan fått körkortet men jag tror ändå hopp finns. Om man ser till att göra A-kortet obligatoriskt oberoende av vilken typ av fordon man skall ta körkort för så tvingar man ut idioterna på vägen så dom får känna på hur det är att vara motorcyklist.
Sen skall körkortet uppdateras med jämna mellanrum. Låt säga vart tredje år så skall alla trafikanter upp på motorcykeln annars får dom inte behålla körkortet.
 
Får man föreslå en stor saftblandare på hjälmen?
 
Jag känner igen problemet.
Höll på att dra rätt in isidan häromdagen på en bil som inte såg fast jag kör med heljus på dagtid. Det var en pensionär som varken hade syn eller hörsel med sig :kocko Jag är en av dom som förspråkar regelbundna hälsokontroller för de som är äldre än 65, typ vart 5:e år, och körkortet skall ovillkorligen bytas ut mot färdtjänstbiljetter för vederbörande om inte kontrollen klaras.

Fanns det inte något förslag för några år sen om att hojar skulle ha ett växelvis blinkande hel och halvljus på dagtid?
 
Förhöjt ½-ljus

Jag har i många år ställt upp ½-ljuset lite grann så när jag gasar lite lätt så syns jag. Omedelbar reaktion hos 99% av alla bilister och dom flyttar på sig.

// Jorreman


Timur Lenk skrev:
Jag är så innerligt trött på bilister som svänger ur framför mig! Vad fan är det frågan om egentligen? Ser dom så jävla dåligt så skall de inte vara i trafiken!

Ett förslag som jag undrar om nån provat:
Att justera upp halvljuset så att det bländar ordentligt alternativt alltid åka med helljus på, hjälper det?
 
Här är mitt recept

-Helljus (dagtid) alt. hissat halvljus
-Sätt på öppna racerör. Snöpta, väsande originalsystem är livsfarligt. Om de inte ser dig så ska de iaf höra att du kommer
-Om ställ eller hjälm är svart, ta på dig en ljus tröja över stället och byt hjälm!
-Kör defensivt och håll avståndet

...sen när det är fritt: GASAAAAAAAAAAAAA :yoparty :banana :Rockbanan
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top