Bilister nr 3 (försäkringsfråga)

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R
jaha då var säsongen över för mig också... :4skrika

Kommer in i en rondell för att göra en vänstersväng, ligger ikull lite men inte överdrivet mkt eftersom jag inte är någon RR-förare. (ca 40?)
När jag kommit så att jag befinner mig ungeför vid avfarten "rakt fram" svänger en bil (vars förare tittar på mig genom sidorutan) ut som ska rakt fram sett ur hans vinkel... ingen fara tänker jag och släpper gasen lite så att bilen ska hinna vidare, så att jag kan "korsa bilens färdriktining" och köra in efter att han passerat.
Vad gör bilen då tror ni? Tvärnitar mitt framför avfarten jag ska in på, till stillastående :mad: :kocko lagom så att jag bromsar upp mig väldigt försiktigt så att inte framdäcket ska släppa, vilket misslyckas. hojen får kast, jag flyger ner i diket, reser mig hastigt upp för att hinna skicka ett finger till bilen som flyende åker iväg, :mad: :mad: :mad: för att sedan betrakta en sönderskrapad kåpa, backspegel, trasig blinkers, trasig fotpinne + en massa mer...

själv klarade jag mig tack och lov :Bugar med lite repor i skinnstället och en rejäl duns i knoppen... (lite stjärnor men ingen hjärnskakning eller dyl.)

Undrar för övrigt hur fb hanterar smitningsolyckor (vilket detta är anmält som) när man bara är halvförsäkrad :huvet

till slut måste jag ju säga att jag klarade det bra (impad av skinnställets funktion) även om det troligen kommer bli ett antal tusen i reparationer...

Kör lugnt nu resten av sommaren så inte vintern blir en lång insamling för en rolig sommar :tungan :7peta

Nej det ver inte mitt fel. (enligt mig och dem som vet hur det ser ut/omständigheter)
återigen en utav dessa bilister som ska "läxa upp" oss hojåkare...
lär dom ut "learning by doing" på nån hemlig "hata mc" skola eller :kocko
hann tyvärr inte få nåt regnr... gick så fort allting... hade varit kul att höra vad han hade att säga...

Skorpan skrev:
Har du vittnen från platsen så får du ut det från trafikförsäkringsföreningen

vilket jag inte har...

första korkade tanken jag fick var att fort lämna platsen, teckna helförsäkring och sen anmäla skadan... (vilket jag naturligtvis inte gjorde)
Iaf så fick denna tanke mig att göra :tummenupp till de första bilarna och sen vinka dem vidare... för att sen resa cykeln och leda den åt sidan... sen började jag tänka klart och insåg hur dumt det var att inte stoppa vittnena :huvet :huvet :huvet
så korkad man kan bli i situationer...

Aj fan!
vette sjutton hur du skall göra :confused:

Har dock en fundering... hur kör ni i örebro!?
Bilisterna verkar inte gilla er iaf det e då säkert!

Bra att kroppen din klarade sig iaf det kan inga pengar ersätta!

Lindén skrev:
Aj fan!
vette sjutton hur du skall göra :confused:

Har dock en fundering... hur kör ni i örebro!?
Bilisterna verkar inte gilla er iaf det e då säkert!

Bra att kroppen din klarade sig iaf det kan inga pengar ersätta!

Ja jag vet inte vad det är för idioter som skapat oss ryktet :tungan
själv har jag bara haft sport i 2 månader typ... (hoppades ju iaf klara första sommaren) innan det var det en lite lugnare hoj :)

Var det möjligen så att det var en tvåfilig cirkulationsplats och du låg i vänsterfil eller trängde sig bilisten in i dtt körfält?

Folk kan inte köra i rondeller nånstans i sverige tror jag. Överallt ser man nonchallanta (stavning?) idioter som kommer i alltför hög fart in i rondellen. Det verkar som om dom antar att alla andra ska stanna när dom kommer. Brukar själv inte vika en tum när jag ser nån sån idiot, om jag sitter i bil själv vill säga. Gott att du klarade dig iaf. Skinnställ rockar fett!!!

Josef skrev:
Var det möjligen så att det var en tvåfilig cirkulationsplats och du låg i vänsterfil eller trängde sig bilisten in i dtt körfält?

nej det var enfiligt och jag visade tydligt med spårval att jag skulle dit jag skulle. (dock tror jag inte jag blinkade)
nej han skulle lära mig att inte köra fort! :kocko

har tyvärr inte ens paintbrush på datorn så skiss är svårt...!

hur funkar det med försäkring i ditt fall?
Gäller halvförsäkrat om det är en smitning eller måste man ha helförs... :va

A vad surt :( du klarade dig bra iaf, kan ju tänka på det och bli lite glad kanske. Men visst är det så jävla fegt att smita! :fatta!

suzukirules skrev:
hur funkar det med försäkring i ditt fall?
Gäller halvförsäkrat om det är en smitning eller måste man ha helförs... :va

tydligen så får man ev. pengar från trafikförsäkringsföreningen el. dyl. om man kan påvisa att det var en smitning... i detta fall innebär det inga pengar då jag inte har några vittnen som styrker min historia... trist som fan

CeltaniC skrev:
A vad surt :( du klarade dig bra iaf, kan ju tänka på det och bli lite glad kanske. Men visst är det så jävla fegt att smita! :fatta!

jo jag är skitglad att jag klarade mig utan en skråma (förutom på stället)...

undrar f.ö. hur man svarar på två olika inlägg i ett och samma inlägg?

Kan du få tag i de som bevittnade "överfallet" genom att annonsera i ngt lokalblad? Med MINSTA tur får du tag på någon/några som såg det hela...

Det första jag hade gjort vore att åka runt och försöka leta upp den dåren som orsakade olyckan :mad:

Men det där med att annonsera i lokaltidningen låter ju som ett bra förslag om du inte skulle hitta fanskapet..

Skönt att det gick bra med dig!! Hade ju kunnat sluta så mycket värre... Var exakt hände detta nånstans?
Det där med tidningen var ju en bra ide.. Sätt in en annons i NA... Som någon redan påpekat... Chansa... Inte mycket att förlora... Lycka till!! Håller tummarna!!

Glasklart ditt fel

Efter vad jag kan läsa i dina inlägg är det helt glasklart ditt fel. Man får aldrig köra så fort att du inte kan stanna före alla former av hinder (det spelar absolut ingen roll om det är en idiot som bromsar bara för att fixa ett försäkringsärende eller för att "lära" oss motorcyklister något). Du får vara glad att du inte körde in i bilen som stannade framför dig för då hade du fått pröjsa skadorna på bilen också.

KjellF

kjellf skrev:
Efter vad jag kan läsa i dina inlägg är det helt glasklart ditt fel. Man får aldrig köra så fort att du inte kan stanna före alla former av hinder (det spelar absolut ingen roll om det är en idiot som bromsar bara för att fixa ett försäkringsärende eller för att "lära" oss motorcyklister något). Du får vara glad att du inte körde in i bilen som stannade framför dig för då hade du fått pröjsa skadorna på bilen också.

KjellF

men till saken hör att en bil som svänger in i en rondell har väjningsplikt... när bilen svänger ut så fixar jag den situationen ganska bra om han fortsatt... sen när han stannar ett ögonblick senare så blir det svårare... alltså ligger inte hans fel i att han bromsade utan att han åkte mot sin väjningsplikt vilket var det som orsakade det hela från början... (samt att han drog)

detta hände i universitetsrondellen. jag kommer från stan och ska till studentgatan. bilen kommer från brickeberg!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025