Bilister kör som höns

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Så har det hänt för första gången i år. En taximinibuss kör ut rakt framför mig i en korsning då jag kommer på en bred och öppen 50-huvudled i ca 65 km/h. Nu klarade jag visserligen det bra genom att nita och gira åt höger, men endera dagen kommer dessa bilister att ta livet av en. Kan de inte försöka att vara lite extra uppmärksamma på motorcyklar så här på vårkanten? Detta borde poängteras mer ifrån körskolan tycker jag.

mb skrev:
Detta borde poängteras mer ifrån körskolan tycker jag.

Vore ju en jävligt bra idé. Tror inte man fick nån som helst information om mc när jag tog B-kort.

Det är viktigt att vi hojåkare oxå är uppmärksamma, jag litar aldrig på bilister som väntar på att köra ut i korsningar. Höll på att köra på en hojåkare själv i veckan, stod vid en korsning och väntade då det kommer en mc som blinkar att han ska in på min väg, så jag kör ut och hinner över när jag märker att han inte alls skulle svänga utan han hade glömt blinkersen på. Fick mig att tänka efter att man måste vara nog med att stänga av blinkersen.

Ibland önskar man att alla var lika intresserade av hojar som en själv. Då skulle alla istället koncentrera sig på att spana in hojen, dvs. uppmärksamma den. :tummenupp

För övrigt håller jag med Sumpan att hojåkare MÅSTE bli bättre på att stänga av blinkersen!

Höll själv på att köra in i en r6:aförra sommaren trots att jag kör själv och är extra uppmärksam, iof kan det ha berott på att han svishade förbi lite drygt hundra knyck på 50-väg framför min huv när jag svängde ut...

M.G.F skrev:
För övrigt håller jag med Sumpan att hojåkare MÅSTE bli bättre på att stänga av blinkersen!

Jag håller med. Blir så jäkla trött när folk i sällskapet envisas med att åka å blinka åt alla möjliga håll i tid och otid. Kan göra vem som helst lite förvirrad. :va Så svårt kan det ju ändå inte va att komma ihåg att stänga av grejerna.

Jag kan inte begripa varför inte tillverkarna fixar automatisk avstängning av blinkers. Det har funnits på äldre hojar, Yamaha till exempel hade en variant på vissa modeller där blinkersen stängdes av efter 10 sekunder och några hundra meters körning. Fungerade perfekt.

Tycker att trafikmoralen överhuvudtaget har blivit en katastrof, det råder total anarki. Kör lastbil, personbil och mc, spelar ingen roll vad man kommer med folk kör ut och tränger sig iallafall. Det verkar som att hinner dom bara ut så tycker dom att det är min skyldighet att stanna. :mad:

mb skrev:
50-huvudled i ca 65 km/h. Nu klarade jag visserligen det bra genom att nita och gira åt höger, men endera dagen kommer dessa bilister att ta livet av en.

Tur att du inte körde snabbare då. Ta det som en varning o kom ihåg det varje gång du ser en bil eller något annat vilt på vägen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT