Bilister! igen...

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Måste få skriva av mig lite om våra kära medtrafikanter. Först, i förmiddes, när jag skulle ner på stan och få tag på en tamperproof torchnyckel, och skulle passera rådhusgatan i Östersund, så står det en bil och skall svänga vänster, jag skall rakt fram, dvs det är jag som har förträde. får stå där en stund, eftersom det är ganska så mycket trafik, och när det väl blir en lucka och jag rullar ut så kör biljäveln givetvis den också, var tittar föraren? jo, snett bakåt höger, på bilarna som är typ 200 m bort. :mad:
Som väl är, så är ju detta inget ovanligt fenomen, så jag får lägga ett snyggt U runt honom, han upptäcker mig inte förren jag nästan har passerat honom, skulle tippa på att det var mindre än en halvmeter mellan oss :tummenupp Bra jobbat av honom må jag säga.

Sen nu ikväll var jag ute och körde lite, drog ut en bit utanför stan för att wheela lite, på en öde 70 väg där det inte bor en käft.
Så när jag precis dratt upp hojen, så kommer det en bil runt kurvan, typ 300m bort, så jag tar ner hjulet i backen igen, saktar in och passerar bilen i ca 70, inget att gnälla om tycker jag, men vad gör puckot i bilen?
Jo, ett jävla utfall mot mig, dvs han svängde kraftig vänster så vi var på kollisionskurs för nån sekund, och sen tillbaks igen. :mad:
Hur djävla blåst får man bli egentligen?
Han tycker tydligen att det är värre att köra på bakhjulet ute i skogen än att försöka preja folk av vägen!

Men ahn fick inte förstöra mitt humör för det, för jag har äntligen lärt mig att växla på bakhjulet :squid , så jag är nöjd iallfall.

Sen när jag kör hem, i lugnt tempo, ser jag en polisbil stå och blinka vid vägtanken av nån anledning. Kör lugnt förbi och ser att de kör vidare och in på en grusväg. När jag sen kommer ner till rödlyset står polisbilen bakåt mig, de vände alltså på grusvägen och måste ha gasat på rätt bra för att komma till korsningen samtidigt som mig. Blev lite nervös för en sekund, men jag hade kört lugnt, möjligtvis hade de hört att jag gasat lite tidigare. Men de vek av, såg dem strax efter lite längre bort på vägen där jag bor, skulle tippa att de jagade mopeder eller nått.
De avskyr tydligen moppar ännu mer än oss, vilket ju alltid är nogåt.

lite försvar..

Det finns faktiskt många bilister som visar
överdriven respekt för bågar. Ibland så väntar
de in en när man kommer puttrande i laglig fart
så man måste gasa på lite så de inte ska behöva
vänta så länge :tummenupp

Sen finns det förståss de som brakar ut i rondeller
framför framhjulet på en samtidigt som de har ett
djup samtal med sin passagerare. 2 ggr på 2 dagar!
:mad:

De roligaste är de BMW/Audi-ägare som tror de kan
dra en båge från ett rödljus. Då är det roligast om
man kör BSA:n, förnedringen blir djupare då :whip :D

Nån på chatten här gav mig ett kanon tips; behandla bilisterna som om dom vore älgar, du vet ju alrdig va' dom har i görningen.

Jag kan bara hålla med gthyni, många bilister har respekt för hojåkarna, men så finns det även några som är ruttna som bilförare. :rock

/n

Napoleon skrev:
Nån på chatten här gav mig ett kanon tips; behandla bilisterna som om dom vore älgar
/n

Det kom faktiskt från mig, :fakta
jag fick det som ett ord på vägen i slutet på
70-talet när jag höll på A-kortet av en
Norton-ligist.
Hans ligiststatus var från att han hade kört
Stockholm-Umeå (70 mil non-stop) med en
snittfart på 160 på sin Norton Commando.

Grabbarna var hårdare förr :whip

Skönt att det inte blev någon krock med någon utav bilarn och skönt att du inte blev så förbannad att du var tvungen att slå in någons ruta för att bli kvitt ilskan.
Positvit är att du iallafall är glad över dina framsteg.

Lugn o fin skall man försöka vara i trafiken, jag sa försöka....

Finns idioter överallt, själv diggar jag dom som kommer förbannat snabbt i korsningar där de har väjningsplikt men har inte en chans att stanna.

Råka själv ut för en sån. Kom i ~80 (70väg) på väg hem från jobbet, killen kommer ifrån höger som sagt och svänger ut höger på vägen där han har väjningsplikt, jag bromsar rätt ordentligt men istället för att tvärtnita så väjer ut vänster mot mitten av vägen för att inte köra in i killen samt åka förbi och göra :tummenupp åt honom.

Hatar de som gör så!

Idioter!!

Just delar av rådhusgatan är särskilt luriga när det gäller vänstersvängar. De som exempelvis kommer från campus via biblioteksgatan måste ju ha flera (vanligen starkt trafikerade) körfält fria för att kunna svänga vänster, vilket gör att många chansar och kastar sig ut ganska tätt framför en.

Psychobiker skrev:

Sen nu ikväll var jag ute och körde lite, drog ut en bit utanför stan för att wheela lite, på en öde 70 väg där det inte bor en käft.
Så när jag precis dratt upp hojen, så kommer det en bil runt kurvan, typ 300m bort, så jag tar ner hjulet i backen igen, saktar in och passerar bilen i ca 70, inget att gnälla om tycker jag, men vad gör puckot i bilen?
Jo, ett jävla utfall mot mig, dvs han svängde kraftig vänster så vi var på kollisionskurs för nån sekund, och sen tillbaks igen. :mad:
Hur djävla blåst får man bli egentligen?
Han tycker tydligen att det är värre att köra på bakhjulet ute i skogen än att försöka preja folk av vägen!

... och du vände inte och åkte ikapp honom?! Det är alltid intressant att höra hans förklaring...

Dessutom bör dom få veta att det inte är roligt :crash

..eller bara :kulspruta

Jo, nu är ju inte alla bilister galningar, då skulle vi inte överleva så länge tror jag, men det är ju just dom här puckona som man kommer ihåg, tyvärr.

Och visst skulle man kunna åka fatt dom, men det känns inte som det ger så mycket. Just snubben som retade sig på min bakhjulsåkning såg allmänt sjaskig ut och körde en rutten volvo 240 kombi (brun), så han var kanske allmänt less och kan inte tåla att andra har lite kul. Den svenska avundsjukan igen!

Jag tror inte det finns någon i hela sverige som pekar så mycket med långfingret mot bilister och ruskar på huvudet som jag gör när jag är ute och åker hoj. :mad:

Jag känner mig ibland som en trafikpolis :zpy

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...