Bilimport. Snorbilligt

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har kollat på lite bilar i Dubai och Förenade Arabemiraten.

Beggade lyxbilar med säg två år på nacken är snorbilliga där. Ungefär halva priset mot det man skulle betala i Sverige.

En två år gammal bil som här skulle kosta ca 400k kostar där strax över 200k. Räknar kallt med att det kostar MAX 100k att få hit den och få den inreggad etc. Men fortfarande blir det 100k billigare än man får ge här.

Ser aldrig bilar i Sverige som är importerade från den delen av världen.
Visst det är den del pyssel, men det är det ju värt.

Vilken är haken?

Då kan man ju flyga ner, köpa och köra hem :roadtrip

Att man kanske inte får exportera hur som helst? Ingen aning faktiskt.
Jag har dock sett en del bilar på blocket där det står att de är importerade från dylika oljeland så på något vis lär det gå.

Jag och en kompis har funderat länge på att plocka hem gamla amerikanare från Chile då de är äckligt billiga där men regelverket är krångligt så vi har inte orkat gått hela vägen. Kanske är samma sak med muslimlanden...

Då kan man ju flyga ner, köpa och köra hem :roadtrip

Exact. Köpa en fet Landrover, BMW X6:a eller varför inte en Land Cruiser Tanka fullt, och sen köra hem den. Antingen behålla eller göra en förtjänst på kanske 50-100k.

Såg man kunde få en Cayman eller Cayenne för ca 250k. Det måste man väl kunna kalla ganska billigt? Nu är jag iofs inte någon Porschefantast, men ändå. (Cayennen ser rent av gräslig ut)

Efter vad jag hört så får man göra två importer/år privat (?).

=TVÅ sköna roadtrips och en näve cash. Varje år.

Man är ju dum i huvudet som inte gör det. Om det nu inte finns någon hake givetvis.

hade jag haft 300 000 över att experimentera lite med hade jag kunnat prova.

Köpa en Cayman och glida runt med..sen när man kommer hem säljer man den och har rest gratis i några månader :) Sen gör man samma sak igen..

Ok. Frakt ca 20k+moms
Regbes ca 2500

Moms 25%
Tull 10%
Inköpspris=200k

(200+20)*1.1*1.25 = 302500

+ regbes = 305k

Roadtrip hem inkl flyg ner och soppa torde kosta ungefär lika mycket.
Fortfarande en bra affär, iaf om man tänk behålla bilen själv. Kanske kan man sälja den hemma för 350 och tjäna en 50-lapp.

Fan, det här ska jag testa. Blir en kul resa!

hade jag haft 300 000 över att experimentera lite med hade jag kunnat prova.

Köpa en Cayman och glida runt med..sen när man kommer hem säljer man den och har rest gratis i några månader :) Sen gör man samma sak igen..

Do it. Låna upp 300k och sätt igång. Du lär iaf LÄTT få tillbaka pengarna och resan betald.

Last edited:
såg en Cayman S 2008 för 260 000 sek ungefär.
På blocket ligger en likvärdig på nära 400 000.

Så nog fan går det tjäna en hacka om man har lite startkapital :)

2008 Land Cruiser. Extra allt. V8. 8000 mil. 65000.-

såg en Cayman S 2008 för 260 000 sek ungefär.
På blocket ligger en likvärdig på nära 400 000.

Så nog fan går det tjäna en hacka om man har lite startkapital :)

Börja med att köpa nåt billigare då.

Last edited:
Om man kör hem - vilken väg kan då anses säker och vilka visum behövs? Syrien är inte att tänka på, inte heller Jordanien och Irak, Libanon är väl sisådär och kommer man från arabland till Israel lär Mossad vilja fråga ut dig ett par dagar om varför osv. Egypten och färja till Italien kanske...

2008 Land Cruiser. Extra allt. V8. 8000 mil. 65000.-

Samma bil hemma men med 5000 mil, backkamera och lite bjäfs kostar 439k på blocket just nu.....

Om man kör hem - vilken väg kan då anses säker och vilka visum behövs? Syrien är inte att tänka på, inte heller Jordanien och Irak, Libanon är väl sisådär och kommer man från arabland till Israel lär Mossad vilja fråga ut dig ett par dagar om varför osv. Egypten och färja till Italien kanske...

Nja, Jordanien funkar nog. Jag tror inte det är farligt att vara västerlänning därnere. Oroligheterna är koncentrerade till små områden i städerna. Man skall inte utmana ödet, men samtidigt så tror jag man får en liten sned bild genom att bara läsa tidningarna härhemma.

Men visst. Iran, Irak och Syrien ligger lite i vägen :)

Last edited:
En sak som jag tror kan spela roll är om den är såld ny i Dubai eller om den är importerad från ett EU land.

ÄR den import från EU och har varit reggad i EU så är det nog mycket enklare att få den reggad i Sverige. Utan CoC kan det kanske bli näst intill omöjligt att regga bilen.

Men det borde iofs gå att ordna fram CoC från tillverkaren av bilen, även om det säkert kostar en slant..

Var det inte från Dubai den var lite strul med stulna bilar??
De hade stulits från Asien, skeppats till Dubai, reggats in med lite hjälp av pengar på sidan. Sen när bilarna såldes hamnade de i EU och man kom på att de var stulna, vilket gjorde att de blev värdelösa för de nya ägarna. Dvs. de gick inte att regga in.
Har för mig det gällde Skylines och lite andra prestanda bilar.

Du kan importera mer än två per år, men oavsett antal så ska du skatta vinsten och iom det så är det förmånligare att göra det som firma.

Ett annat problem när du ska sälja bilar privat i den prisklassen(eller som liten firma) är att många kunder som har råd att "casha" en bil i den prisklassen hellre betalar lite mer hos en märkesfirma än att köpa en något billigare arab-bil privat.

Exact. Köpa en fet Landrover, BMW X6:a eller varför inte en Land Cruiser Tanka fullt, och sen köra hem den. Antingen behålla eller göra en förtjänst på kanske 50-100k.

Såg man kunde få en Cayman eller Cayenne för ca 250k. Det måste man väl kunna kalla ganska billigt? Nu är jag iofs inte någon Porschefantast, men ändå. (Cayennen ser rent av gräslig ut)

Efter vad jag hört så får man göra två importer/år privat (?).

=TVÅ sköna roadtrips och en näve cash. Varje år.

Man är ju dum i huvudet som inte gör det. Om det nu inte finns någon hake givetvis.

Ett litet problem är summan den svenske generalagenten vill ha för det lilla intyget som krävs vid reg.bes.

Lexus 350 2010 extra allt 120k. HAHA.

Ett litet problem är summan den svenske generalagenten vill ha för det lilla intyget som krävs vid reg.bes.

Jaha, och är den summan olika om bilen kommer från Tyskland eller från Arabien? Folk importerar ju bilar från Europa hela tiden?

Hur mycket rör det sig om i pengar cirka?

Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back